امام جعفر صادق عليه السلام:

ان الله عز و جل إذا أحب عبدا فعمل قليلا جزاه بالقليل الكثير.

 چون خداي تعالي بنده اي را دوست دارد و او عمل كوچكي انجام دهد ، خدا او را پاداش بزرگ دهد .

اصول كافي ، ج 3 ، ص 137 – 138

نقشه سایت:

اداره کل

اداره کل (540)

زیرمجموعه ها

زندگینامه امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)

زندگینامه امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) (0)

مقدمه:

امام علی ‌بن موسی‌الرضا (علیه السلام) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام می‌باشند.

ایشان در سن 35 سالگی عهده‌دار مسئولیت امامت و رهبری شیعیان گردیدند و حیات ایشان مقارن بود با خلافت خلفای عباسی که سختی‌ها و رنج بسیاری را بر امام رواداشتند و سر انجام مأمون عباسی ایشان را در سن 55 سالگی به شهادت رساند. در این نوشته به طور خلاصه، بعضی از ابعاد زندگانی آن حضرت را بررسی می‌نماییم.

 

نام، لقب و کنیه امام:

نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان "رضا" به معنای "خشنودی" می‌باشد. امام محمد تقی (علیه السلام) امام نهم و فرزند ایشان سبب نامیده شدن آن حضرت به این لقب را اینگونه نقل می‌فرمایند: "خداوند او را رضا لقب نهاد زیرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمین از او خشنود بوده‌اند و ایشان را برای امامت پسندیده‌اند و همینطور (به خاطر خلق و خوی نیکوی امام) هم دوستان و نزدیکان و هم دشمنان از ایشان راضی و خشنود بود‌ند."

یکی از القاب مشهور حضرت "عالم آل محمد" است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان می‌باشد. جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش، بویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد دلیل کوچکی بر این سخن است، که قسمتی از این مناظرات در بخش "جنبه علمی امام" آمده است. این توانایی و برتری امام، در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان می‌باشد و با تأمل در سخنان امام در این مناظرات، کاملاً این مطلب روشن می‌گردد که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمی‌تواند سرچشمه گرفته باشد.

 

پدر و مادر امام:

پدر بزرگوار ایشان امام موسی کاظم (علیه السلام) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال 183 ﻫ.ق. به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند و مادر گرامیشان "نجمه" نام داشت.

 

تولد امام:

حضرت رضا (علیه السلام) در یازدهم ذیقعدﺓ الحرام سال 148 هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند. از قول مادر ایشان نقل شده است که: "هنگامی‌که به حضرتش حامله شدم به هیچ وجه ثقل حمل را در خود حس نمی‌کردم و وقتی به خواب می‌رفتم، صدای تسبیح و تمجید حق تعالی و ذکر "لااله‌الاالله" را از شکم خود می‌شنیدم، اما چون بیدار می‌شدم دیگر صدایی بگوش نمی‌رسید. هنگامی‌که وضع حمل انجام شد، نوزاد دو دستش را به زمین نهاد و سرش را به سوی آسمان بلند کرد و لبانش را تکان می‌داد؛ گویی چیزی می‌گفت."(2)

 نظیر این واقعه، هنگام تولد دیگر ائمه و بعضی از پیامبران الهی نیز نقل شده است، از جمله حضرت عیسی که به اراده الهی در اوان تولد، در گهواره لب به سخن گشوده و با مردم سخن گفتند که شرح این ماجرا در قرآن کریم آمده است.(3)

 

زندگی امام در مدینه:

حضرت رضا (علیه السلام) تا قبل از هجرت به مرو در مدینه زادگاهشان، ساکن بودند و در آنجا در جوار مدفن پاک رسول خدا و اجداد طاهرینشان به هدایت مردم و تبیین معارف دینی و سیره نبوی می‌پرداختند. مردم مدینه نیز بسیار امام را دوست می‌داشتند و به ایشان همچون پدری مهربان می‌نگریستند. تا قبل از این سفر، با اینکه امام بیشتر سالهای عمرش را در مدینه گذرانده بود، اما در سراسر مملکت اسلامی پیروان بسیاری داشت که گوش به فرمان اوامر امام بودند.

 امام در گفتگویی که با مأمون درباره ولایت عهدی داشتند، در این باره این گونه می‌فرمایند: "همانا ولایت عهدی هیچ امتیازی را بر من نیفزود. هنگامی که من در مدینه بودم فرمان من در شرق و غرب نافذ بود و اگر از کوچه‌های شهر مدینه عبور می‌کردم، عزیرتر از من کسی نبود. مردم پیوسته حاجاتشان را نزد من می‌آوردند و کسی نبود که بتوانم نیاز او را برآورده سازم مگر اینکه این کار را انجام می‌دادم و مردم به چشم عزیز و بزرگ خویش، به من مى‌نگریستند."

 

امامت حضرت رضا (علیه السلام):

امامت و وصایت حضرت رضا (علیه السلام) بارها توسط پدر بزرگوار و اجداد طاهرینشان و رسول اکرم (صلی الله و علیه و اله) اعلام شده بود. به خصوص امام کاظم (علیه السلام) بارها در حضور مردم ایشان را به عنوان وصی و امام بعد از خویش معرفی کرده بودند که به نمونه‌ای از آنها اشاره می‌نماییم.

 یکی از یاران امام موسی کاظم (علیه السلام) می‌گوید: «ما شصت نفر بودیم که موسی بن‌جعفر به جمع ما وارد شد و دست فرزندش علی در دست او بود. فرمود: "آیا می‌دانید من کیستم؟" گفتم: "تو آقا و بزرگ ما هستی." فرمود: "نام و لقب من را بگویید." گفتم: "شما موسی بن جعفر بن محمد هستید." فرمود: "این که با من است کیست؟" گفتم: "علی بن موسی بن جعفر." فرمود: "پس شهادت دهید او در زندگانی من وکیل من است و بعد از مرگ من وصی من می‌باشد."»(4) در حدیث مشهوری نیز که جابر از قول نبى ‌اکرم نقل می‌کند امام رضا (علیه السلام) به عنوان هشتمین امام و وصی پیامبر معرفی شده‌اند. امام صادق (علیه السلام) نیز مکرر به امام کاظم می‌فرمودند که "عالم‌ آل محمد از فرزندان تو است و او وصی بعد از تو می‌باشد."

 

اوضاع سیاسی:

 مدت امامت امام هشتم در حدود بیست سال بود که می‌توان آن را به سه بخش جداگانه تقسیم کرد:

ده سال اول امامت آن حضرت، که همزمان بود با زمامداری هارون.

  • پنج سال بعد از‌ آن که مقارن با خلافت امین بود.
  • پنج سال آخر امامت آن بزرگوار که مصادف با خلافت مأمون و تسلط او بر قلمرو اسلامی آن روز بود.

 مدتی از روزگار زندگانی امام رضا (علیه السلام) همزمان با خلافت هارون الرشید بود. در این زمان است که مصیبت دردناک شهادت پدر بزرگوارشان و دیگر مصیبت‌های اسفبار برای علویان (سادات و نوادگان امیرالمؤمنین) واقع شده است. در آن زمان کوشش‌های فراوانی در تحریک هارون برای کشتن امام رضا (علیه السلام) می‌شد تا آنجا که در نهایت هارون تصمیم بر قتل امام گرفت؛ اما فرصت نیافت نقشه خود را عملی کند. بعد از وفات هارون فرزندش امین به خلافت رسید. در این زمان به علت مرگ هارون ضعف و تزلزل بر حکومت سایه افکنده بود و این تزلزل و غرق بودن امین در فساد و تباهی باعث شده بود که او و دستگاه حکومت، از توجه به سوی امام و پیگیری امر ایشان بازمانند. از این رو می‌توانیم این دوره را در زندگی امام دوران آرامش بنامیم.

اما سرانجام مأمون عباسی توانست برادر خود امین را شکست داده و او را به قتل برساند و لباس قدرت را به تن نماید و توانسته بود با سرکوب شورشیان فرمان خود را در اطراف و اکناف مملکت اسلامی جاری کند. وی حکومت ایالت عراق را به یکی از عمال خویش واگذار کرده بود و خود در مرو اقامت گزید و فضل ‌بن ‌سهل را که مردی بسیار سیاستمدار بود، وزیر و مشاور خویش قرار داد. اما خطری که حکومت او را تهدید می‌کرد علویان بودند که بعد از قرنی تحمل شکنجه و قتل و غارت، اکنون با استفاده از فرصت دو دستگی در خلافت، هر یک به عناوین مختلف در خفا و آشکار عَلم مخالفت با مأمون را برافراشته و خواهان براندازی حکومت عباسی بودند؛ به علاوه آنان در جلب توجه افکار عمومی مسلمین به سوی خود، و کسب حمایت آنها موفق گردیده بودند و دلیل آشکار بر این مدعا این است که هر جا علویان بر ضد حکومت عباسیان قیام و شورش می‌کردند، انبوه مردم از هر طبقه دعوت آنان را اجابت کرده و به یاری آنها بر می‌خواستند و این، بر اثر ستم‌ها و نارواییها و انواع شکنجه‌های دردناکی بود که مردم و بخصوص علویان از دستگاه حکومت عباسی دیده بودند. از این رو مأمون درصدد بر آمده بود تا موجبات برخورد با علویان را برطرف کند. بویژه که او تصمیم داشت تشنجات و بحران‌هایی را که موجب ضعف حکومت او شده بود از میان بردارد و برای استقرار پایه‌های قدرت خود، محیط را امن و آرام سازد. لذا با مشورت وزیر خود فضل بن سهل تصمیم گرفت تا دست به خدعه‌ای بزند. او تصمیم گرفت تا خلافت را به امام پیشنهاد دهد و خود از خلافت به نفع امام کناره‌گیری کند، زیرا حساب می‌کرد نتیجه از دو حال بیرون نیست، یا امام می‌پذیرد و یا نمی‌پذیرد و در هر دو حال برای خود او و خلافت عباسیان، پیروزی است. زیرا اگر بپذیرد ناگزیر، بنابر شرطی که مأمون قرار می‌داد ولایت عهدی آن حضرت را خواهد داشت و همین امر مشروعیت خلافت او را پس از امام نزد تمامی گروه‌ها و فرقه‌های مسلمانان تضمین می‌کرد. بدیهی است برای مأمون آسان بود در مقام ولایتعهدی بدون این که کسی آگاه شود، امام را از میان بردارد تا حکومت به صورت شرعی و قانونی به او بازگردد. در این صورت علویان با خشنودی به حکومت می‌نگریستند و شیعیان خلافت او را شرعی تلقی می‌کردند و او را به عنوان جانشین امام می‌پذیرفتند. از طرف دیگر چون مردم حکومت را مورد تایید امام می‌دانستند لذا قیامهایی که بر ضد حکومت می‌شد جاذبه و مشروعیت خود را از دست می‌داد.

 او می‌اندیشید اگر امام خلافت را نپذیرد ایشان را به اجبار ولیعهد خود می‌کند که در اینصورت بازهم خلافت و حکومت او در میان مردم و شیعیان توجیه می‌گردد و دیگر اعتراضات و شورشهایی که به بهانه غصب خلافت و ستم، توسط عباسیان انجام می‌گرفت دلیل و توجیه خود را از دست می‌داد و با استقبال مردم و دوستداران امام مواجه نمی‌شد. از طرفی او می‌توانست امام را نزد خود ساکن کند و از نزدیک مراقب رفتار امام و پیروانش باشد و هر حرکتی از سوی امام و شیعیان ایشان را سرکوب کند. همچنین او گمان می‌کرد که از طرف دیگر شیعیان و پیروان امام، ایشان را به خاطر نپذیرفتن خلافت در معرض سئوال و انتقاد قرار خواهند داد و امام جایگاه خود را در میان دوستدارانش از دست می‌دهد.

 

سفر به سوی خراسان:

مأمون برای عملی کردن اهداف ذکر شده چند تن از مأموران مخصوص خود را به مدینه، خدمت حضرت رضا (علیه السلام) فرستاد تا حضرت را به اجبار به سوی خراسان روانه کنند. همچنین دستور داد حضرتش را از راهی که کمتر با شیعیان برخورد داشته باشد، بیاورند. مسیر اصلی در آن زمان راه کوفه، جبل، کرمانشاه و قم بوده است که نقاط شیعه‌نشین و مراکز قدرت شیعیان بود. مأمون احتمال می‌داد که ممکن است شیعیان با مشاهده امام در میان خود به شور و هیجان آیند و مانع حرکت ایشان شوند و بخواهند آن حضرت را در میان خود نگه دارند که در این صورت مشکلات حکومت چند برابر می‌شد. لذا امام را از مسیر بصره، اهواز و فارس به سوی مرو حرکت داد.ماموران او نیز پیوسته حضرت را زیر نظر داشتند و اعمال امام را به او گزارش می‌دادند.

 

حدیث سلسلة الذهب:

در طول سفر امام به مرو، هر کجا توقف می‌فرمودند، برکات زیادی شامل حال مردم آن منطقه می‌شد. از جمله هنگامیکه امام در مسیر حرکت خود وارد نیشابور شدند و در حالی که در محملی قرار داشتند از وسط شهر نیشابور عبور کردند. مردم زیادی که خبر ورود امام به نیشابور را شنیده بودند، همگی به استقبال حضرت آمدند. در این هنگام دو تن از علما و حافظان حدیث نبوی، به همراه گروه‌های بیشماری از طالبان علم و اهل حدیث و درایت، مهار مرکب را گرفته و عرضه داشتند: "ای امام بزرگ و ای فرزند امامان بزرگوار، تو را به حق پدران پاک و اجداد بزرگوارت سوگند می‌دهیم که رخسار فرخنده خویش را به ما نشان دهی و حدیثی از پدران و جد بزرگوارتان، پیامبر خدا، برای ما بیان فرمایی تا یادگاری نزد ما باشد." امام دستور توقف مرکب را دادند و دیدگان مردم به مشاهده طلعت مبارک امام روشن گردید. مردم از مشاهده جمال حضرت بسیار شاد شدند به طوری که بعضی از شدت شوق می‌گریستند و آنهایی که نزدیک ایشان بودند، بر مرکب امام بوسه می‌زدند. ولوله عظیمی در شهر طنین افکنده بود به طوری که بزرگان شهر با صدای بلند از مردم می‌خواستند که سکوت نمایند تا حدیثی از آن حضرت بشنوند. تا اینکه پس از مدتی مردم ساکت شدند و حضرت حدیث ذیل را کلمه به کلمه از قول پدر گرامیشان و از قول اجداد طاهرینشان به نقل از رسول خدا و به نقل از جبرائیل از سوی حضرت حق سبحانه و تعالی املاء فرمودند: "کلمه لااله‌الاالله حصار من است پس هر کس آن را بگوید داخل حصار من شده و کسی که داخل حصار من گردد ایمن از عذاب من خواهد بود." سپس امام فرمودند: "اما این شروطی دارد و من، خود، از جمله آن شروط هستم."

 این حدیث بیانگر این است که از شروط اقرار به کلمه لااله‌الاالله که مقوم اصل توحید در دین می‌باشد، اقرار به امامت آن حضرت و اطاعت و پذیرش گفتار و رفتار امام می‌باشد که از جانب خداوند تعالی تعیین شده است. در حقیقت امام شرط رهایی از عذاب الهی را توحید و شرط توحید را قبول ولایت و امامت می‌دانند.

 

ولایت عهدی:

باری، چون حضرت رضا (علیه السلام) وارد مرو شدند، مأمون از ایشان استقبال شایانی کرد و در مجلسی که همه ارکان دولت حضور داشتند صحبت کرد و گفت: "همه بدانند من در آل عباس و آل علی (علیه السلام) هیچ کس را بهتر و صاحب حق‌تر به امر خلافت از علی بن موسی رضا (علیه السلام) ندیدم." پس از آن به حضرت رو کرد و گفت: "تصمیم گرفته‌ام که خود را از خلافت خلع کنم و آن را به شما واگذار نمایم." حضرت فرمودند: "اگر خلافت را خدا برای تو قرار داده جایز نیست که به دیگری ببخشی و اگر خلافت از آن تو نیست، تو چه اختیاری داری که به دیگری تفویض نمایی." مأمون بر خواسته خود پافشاری کرد و بر امام اصرار ورزید. اما امام فرمودند:‌ "هرگز قبول نخواهم کرد." وقتی مأمون مأیوس شد گفت: "پس ولایت عهدی را قبول کن تا بعد از من شما خلیفه و جانشین من باشید." این اصرار مأمون و انکار امام تا دو ماه طول کشید و حضرت قبول نمی‌فرمودند و می‌گفتند: "از پدرانم شنیدم، من قبل از تو از دنیا خواهم رفت و مرا با زهر شهید خواهند کرد و بر من ملائک زمین و آسمان خواهند گریست و در وادی غربت در کنار هارون ‌الرشید دفن خواهم شد." اما مأمون بر این امر پافشاری نمود تا آنجاکه مخفیانه و در مجلس خصوصی حضرت را تهدید به مرگ کرد. لذا حضرت فرمودند: "اینک که مجبورم، قبول می‌کنم به شرط آنکه کسی را نصب یا عزل نکنم و رسمی را تغییر ندهم و سنتی را نشکنم و از دور بر بساط خلافت نظر داشته باشم." مأمون با این شرط راضی شد. پس از آن حضرت، دست را به سوی آسمان بلند کردند و فرمودند: "خداوندا! تو می‌دانی که مرا به اکراه وادار نمودند و به اجبار این امر را اختیار کردم؛ پس مرا مؤاخذه نکن همان گونه که دو پیغمبر خود یوسف و دانیال را هنگام قبول ولایت پادشاهان زمان خود مؤاخذه نکردی. خداوندا، عهدی نیست جز عهد تو و ولایتی نیست مگر از جانب تو، پس به من توفیق ده که دین تو را برپا دارم و سنت پیامبر تو را زنده نگاه دارم. همانا که تو نیکو مولا و نیکو یاوری هستی."

 

جنبه علمی امام:

مأمون که پیوسته شور و اشتیاق مردم نسبت به امام و اعتبار بی‌همتای امام را در میان ایشان می‌دید می‌خواست تا این قداست و اعتبار را خدشه‌دار سازد و از جمله کارهایی که برای رسیدن به این هدف انجام داد تشکیل جلسات مناظره‌ای بین امام و دانشمندان علوم مختلف از سراسر دنیا بود، تا آنها با امام به بحث بپردازند، شاید بتوانند امام را از نظر علمی شکست داده و وجهه علمی امام را زیر سوال ببرند که شرح یکی از این مجالس را می‌آوریم:

 "برای یکی از این مناظرات، مأمون فضل بن سهل را امر کرد که اساتید کلام و حکمت را از سراسر دنیا دعوت کند تا با امام به مناظره بنشینند. فضل نیز اسقف اعظم نصاری، بزرگ علمای یهود، روسای صابئین (پیروان حضرت یحیی)، بزرگ موبدان زرتشتیان و دیگر متکلمین وقت را دعوت کرد. مأمون هم آنها را به حضور پذیرفت و از آنها پذیرایی شایانی کرد و به آنان گفت: "دوست دارم که با پسر عموی من (مأمون از نوادگان عباس عموی پیامبر است که ناگزیر پسر عموی امام می‌باشد.) که از مدینه پیش من آمده مناظره کنید." صبح روز بعد مجلس آراسته‌ای تشکیل داد و مردی را به خدمت حضرت رضا (علیه السلام) فرستاد و حضرت را دعوت کرد. حضرت نیز دعوت او را پذیرفتند و به او فرمودند: "آیا می‌خواهی بدانی که مأمون کی از این کار خود پشیمان می‌شود." او گفت: "بلی فدایت شوم." امام فرمودند: "وقتی مأمون دلایل مرا بر رد اهل تورات از خود تورات و بر اهل انجیل از خود انجیل و از اهل زبور از زبورشان و بر صابئین بزبان ایشان و بر آتش‌پرستان بزبان فارسی و بر رومیان به زبان رومی‌شان بشنود و ببیند که سخنان تک ‌تک اینان را رد کردم و آنها سخن خود را رها کردند و سخن مرا پذیرفتند آنوقت مأمون می‌فهمد که توانایی کاری را که می‌خواهد انجام دهد ندارد و پشیمان می‌شود و لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم." سپس حضرت به مجلس مأمون تشریف ‌فرما شدند و با ورود حضرت، مأمون ایشان را برای جمع معرفی کرد و سپس گفت: "دوست دارم با ایشان مناظره کنید." حضرت رضا (علیه السلام) نیز با تمامی آنها از کتاب خودشان درباره دین و مذهبشان مباحثه نمودند. سپس امام فرمود: "اگر کسی در میان شما مخالف اسلام است بدون شرم و خجالت سئوال کند." عمران صایی که یکی از متکلمین بود از حضرت سؤالات بسیاری کرد و حضرت تمام سؤالات او را یک به یک پاسخ گفتند و او را قانع نمودند. او پس از شنیدن جواب سؤالات خود از امام، شهادتین را بر زبان جاری کرد و اسلام آورد و با برتری مسلم امام، جلسه به پایان رسید و مردم متفرق شدند. روز بعد حضرت، عمران صایی را به حضور طلبیدند و او را بسیار اکرام کردند و از آن به بعد عمران صایی خود یکی از مبلغین دین مبین اسلام گردید.

 رجاء ابن ضحاک که از طرف مأمون مامور حرکت دادن امام از مدینه به سوی مرو بود، می‌گوید: «آن حضرت در هیچ شهری وارد نمی‌شد مگر اینکه مردم از هر سو به او روی می‌آوردند و مسائل دینی خود را از امام می‌پرسیدند. ایشان نیز به آنها پاسخ می‌گفت و احادیث بسیاری از پیامبر خدا و حضرت علی (علیه السلام) بیان می‌فرمود. هنگامی که از این سفر بازگشتم نزد مأمون رفتم. او از چگونگی رفتار امام در طول سفر پرسید و من نیز آنچه را در طول سفر از ایشان دیده بودم بازگو کردم. مأمون گفت: "آری، ای پسر ضحاک! ایشان بهترین، داناترین و عابدترین مردم روی زمین است."»

 

اخلاق و منش امام:

خصوصیات اخلاقی و زهد و تقوای آن حضرت به گونه‌ای بود که حتی دشمنان خویش را نیز شیفته و مجذوب خود کرده بود. با مردم در نهایت ادب تواضع و مهربانی رفتار می‌کرد و هیچ گاه خود را از مردم جدا نمی‌نمود.

 یکی از یاران امام می‌گوید: "هیچ گاه ندیدم که امام رضا (علیه السلام) در سخن بر کسی جفا ورزد و نیز ندیدم که سخن کسی را پیش از تمام شدن قطع کند. هرگز نیازمندی را که می‌توانست نیازش را برآورده سازد رد نمی‌کرد در حضور دیگری پایش را دراز نمی‌فرمود. هرگز ندیدم به کسی از خدمتکارانش بدگویی کند. خنده او قهقهه نبود بلکه تبسم می‌فرمود. چون سفره غذا به میان می‌آمد، همه افراد خانه حتی دربان و مهتر را نیز بر سر سفره خویش می‌نشاند و آنان همراه با امام غذا می‌خوردند. شبها کم می‌خوابید و بسیاری از شبها را به عبادت می‌گذراند. بسیار روزه می‌گرفت و روزه سه روز در ماه را ترک نمی‌کرد. کار خیر و انفاق پنهان بسیار داشت. بیشتر در شبهای تاریک، مخفیانه به فقرا کمک می‌کرد."(5) یکی دیگر از یاران ایشان می‌گوید: "فرش آن حضرت در تابستان حصیر و در زمستان پلاسی بود. لباس او در خانه درشت و خشن بود، اما هنگامی که در مجالس عمومی شرکت می‌کرد، خود را می‌آراست (لباسهای خوب و متعارف می‌پوشید).(6) شبی امام میهمان داشت، در میان صحبت چراغ ایرادی پیدا کرد، میهمان امام دست پیش آورد تا چراغ را درست کند، اما امام نگذاشت و خود این کار را انجام داد و فرمود: "ما گروهی هستیم که میهمانان خود را به کار نمی‌گیریم."(7)

 شخصی به امام عرض کرد: "به خدا سوگند هیچکس در روی زمین از جهت برتری و شرافت اجداد، به شما نمی‌رسد." امام فرمودند:" تقوی به آنان شرافت داد و اطاعت پروردگار، آنان را بزرگوار ساخت."(8)

 مردی از اهالی بلخ می‌گوید: "در سفر خراسان با امام رضا (علیه السلام) همراه بودم. روزی سفره گسترده بودند و امام همه خدمتگزاران حتی سیاهان را بر آن سفره نشاند تا همراه ایشان غذا بخورند. من به امام عرض کردم: "فدایت شوم بهتر است اینان بر سفره‌ای جداگانه بنشینند." امام فرمود: "ساکت باش، پروردگار همه یکی است. پدر و مادر همه یکی است و پاداش هم به اعمال است."(9)

 یاسر، خادم حضرت می‌گوید: «امام رضا (علیه السلام) به ما فرموده بود: "اگر بالای سرتان ایستادم (و شما را برای کاری طلبیدم) و شما مشغول غذا خوردن بودید بر نخیزید تا غذایتان تمام شود. به همین جهت بسیار اتفاق می‌افتاد که امام ما را صدا می‌کرد و در پاسخ او می‌گفتند: "به غذا خوردن مشغولند." و آن گرامی می‌فرمود: "بگذارید غذایشان تمام شود."»(10)

 یکبار غریبی خدمت امام رسید و سلام کرد و گفت: "من از دوستداران شما و پدران و اجدادتان هستم. از حج بازگشته‌ام و خرجی راه را تمام کرده‌ام اگر مایلید مبلغی به من مرحمت کنید تا خود را به وطنم برسانم و در آنجا معادل همان مبلغ را صدقه خواهم داد زیرا من در شهر خویش فقیر نیستم و اینک در سفر نیازمند مانده‌ام." امام برخاست و به اطاقی دیگر رفت و از پشت در دست خویش را بیرون آورد و فرمود: "این دویست دینار را بگیر و توشه راه کن و لازم نیست که از جانب من معادل آن صدقه دهی."

 آن شخص نیز دینارها را گرفت و رفت. از امام پرسیدند: "چرا چنین کردید که شما را هنگام گرفتن دینارها نبیند؟" فرمود: "تا شرمندگی نیاز و سوال را در او نبینم."(11)

 امامان معصوم و گرامی ما در تربیت پیروان و راهنمایی ایشان تنها به گفتار اکتفا نمی‌کردند و در مورد اعمال آنان توجه و مراقبت ویژه ای مبذول می‌داشتند.

 یکی از یاران امام رضا (علیه السلام) می‌گوید: «روزی همراه امام به خانه ایشان رفتم. غلامان حضرت مشغول بنایی بودند. امام در میان آنها غریبه‌ای دید و پرسید: "این کیست؟" عرض کردند: "به ما کمک می‌کند و به او دستمزدی خواهیم داد." امام فرمود: "مزدش را تعیین کرده‌اید؟" گفتند: "نه هر چه بدهیم می‌پذیرد." امام برآشفت و به من فرمود: "من بارها به اینها گفته‌ام که هیچکس را نیاورید مگر آنکه قبلا مزدش را تعیین کنید و قرارداد ببندید. کسی که بدون قرارداد و تعیین مزد، کاری انجام می‌دهد، اگر سه برابر مزدش را بدهی باز گمان می‌کند مزدش را کم داده‌ای ولی اگر قرارداد ببندی و به مقدار معین شده بپردازی از تو خشنود خواهد بود که طبق قرار عمل کرده‌ای و در این صورت اگر بیش از مقدار تعیین شده چیزی به او بدهی، هر چند کم و ناچیز باشد؛ می‌فهمد که بیشتر پرداخته‌ای و سپاسگزار خواهد بود."»(12)

 خادم حضرت می‌گوید: «روزی خدمتکاران میوه‌ای می‌خوردند. آنها میوه را به تمامی نخورده و باقی آنرا دور ریختند. حضرت رضا (علیه السلام) به آنها فرمود: "سبحان الله اگر شما از آن بی‌نیاز هستید، آنرا به کسانی که بدان نیازمندند بدهید."»

 

مختصری از کلمات حکمت‌آمیز امام:

امام فرمودند: "دوست هر کس عقل اوست و دشمن هر کس جهل و نادانی و حماقت است."

امام فرمودند: "علم و دانش همانند گنجی می‌ماند که کلید آن سؤال است، پس بپرسید. خداوند شما را رحمت کند زیرا در این امر چهار طایفه دارای اجر می‌باشند: 1- سؤال کننده 2- آموزنده 3- شنونده 4- پاسخ دهنده."

امام فرمودند: "مهرورزی و دوستی با مردم نصف عقل است."

امام فرمودند: "چیزی نیست که چشمانت آنرا بنگرد مگر آنکه در آن پند و اندرزی است."

امام فرمودند: "نظافت و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است."

 

شهادت امام:

 در نحوه به شهادت رسیدن امام نقل شده است که مأمون به یکی از خدمتکاران خویش دستور داده بود تا ناخن‌های دستش را بلند نگه دارد و بعد به او دستور داد تا دست خود را به زهر مخصوصی آلوده کند و در بین ناخن‌هایش زهر قرار دهد و اناری را با دستان زهر‌آلودش دانه کند و او دستور مأمون را اجابت کرد. مأمون نیز انار زهرآلوده را خدمت حضرت گذارد و اصرار کرد که امام از آن انار تناول کنند. اما حضرت از خوردن امتناع فرمودند و مأمون اصرار کرد تا جایی که حضرت را تهدید به مرگ نمود و حضرت به جبر، قدری از آن انار مسموم تناول فرمودند. بعد از گذشت چند ساعت زهر اثر کرد و حال حضرت دگرگون گردید و صبح روز بعد در سحرگاه روز 29 صفر سال 203 هجری قمری امام رضا (علیه السلام) به شهادت رسیدند.

 

تدفین امام:

به قدرت و اراده الهی امام جواد (علیه السلام) فرزند و امام بعد از آن حضرت به دور از چشم دشمنان، بدن مطهر ایشان را غسل داده و بر آن نماز گذاردند و پیکر پاک ایشان با مشایعت بسیاری از شیعیان و دوستداران آن حضرت در مشهد دفن گردید و قرنهاست که مزار این امام بزرگوار مایه برکت و مباهات ایرانیان است.

مشاهده مطلب...

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی استان البرز ،   امید سبزعلی ، مسئول روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز از برگزاری بیش از 700 برنامه فرهنگی توسط روحانیون مستقر البرز از ابتدای سال98 در مساجد و حسیینه های استان البرز خبر داد.

سبزعلی ،برگزاری این برنامه ها و فعالیت های فرهنگی قرآنی را با توجه به مناسبت ها از ابتدای سال 98 به هدف ایجاد تحول فرهنگی و جذب جوانان و نوجوانان به آموزه ها و شعائر دینی و قرآنی خاطر نشان کرد.

مسئول روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، سخنرانی با مضامین و محتوای اثرگذار با توجه به مناسبت های فرهنگی از قبیل ماه مبارک رمضان ،محرم و صفر ،ماه شعبان ،مراسم ولادت و شهادت ائمه اطهار علیهم السلام ،محافل قرآنی از قبیل محفل انس با قرآن کریم ،جلسات پرسش و پاسخ ،تفسیر آیات و سوره های قرآنی ،بیان احکام ،قرائت زیارت عاشورا ،دعای کمیل و قرائت حدیث کساء،مسابقات قرآنی ،اردو های زیارتی تفریحی ،سرکشی از خانواده های معظم شهداء ،رفع معضلات و مشکلات فرهنگی روستا ها ،کمک به اشتغال زاییی ،بصیرت افزایی ،برگزاری مسابقات کتابخانی را از مهمترین اقدامات روحانیون و امامان محله در روستاها و شهرهای استان البرز خاطر نشان کرد.

وی حضور روحانی در مساجد و حسینیه ها را یکی از گام های اثرگذار تبلیغات اسلامی در راستای ایجاد تحول فرهنگی و جذب جوانان و نوجوانان به اموزه ها و شعائر دینی در البرز خاطر نشان کرد.

امید سبزعلی،خاطر نشان کرد:یکی از اقدامات اثرگذار جمهوری اسلامی ایران وجود روحانیون توانمند و اثرگذار در حوزه تبلیغ و اطلاع رسانی دینی است که بحمد الله سازمان تبلیغات اسلامی دراین حوزه به خوبی ورود کرده و با بهره گیری از وجودروحانیون اقدامات اثرگذاری را در سطح استان انجام داده است.

این فعال رسانه ای در استان البرز ،نقش روحانیون را در کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی در البرز مهم و اثرگذار خاطر نشان کرد و گفت:امامان محله نقش مهم و اثرگذاری در رفع معضلات اجتماعی چون طلاق ،فقر ،اعتیاد در استان ایفا کرده و می کنند.

وی در پایان راهبری نسل جوان جامعه را در تربیت نیرو های انقلابی و مومن برای آینده نظام اسلامی مهم و اثرگذار خاطر نشان کرده و وجود روحانیون را در رونق امر تبلیغ و جذب نسل جوان و نوپای جامعه به اسلام و ارزش های دینی مهم و اثرگذار خاطر نشان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی البرز، حجت‌الاسلام معینی،معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی البرز از برگزاری بیش از۴۲۰ برنامه فرهنگی به مناسبت هفته وحدت (میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق علیه السلام دراستان البرز خبر داد.

وی با اشاره به اینکه این برنامه های در سطح مساجد،حسینیه ها و امامزاده های استان البرز برگزار می‌شود برگزاری این برنامه را به هدف اعلام همبستگی بین آحاد مرد به‌ویژه اقشار شیعه و سنی در استان البرز خاطر نشان کرد.

معینی، ادامه داد:سخنرانی، بیان فضایل و کرامات حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم،جلسات پرسش و پاسخ،جلسات محوری،اجرای گفتمان دینی،مراسم جشن،آذینبندی مساجد،حسینیه ها،مدیحه سرایی،محافل قرآنی،سرود خوانی و تواشی از مهمترین برنامه های است که با با هماهنگی ادارات تبلیغات اسلامی در سطح استان البرز برگزاری می‌شود.

وی گفت:با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی دشمنان اسلام و انقلاب ایجاد تفرقه بین مسلمانان است،اجرای ویژه برنامه های فرهنگی می تواند در ایجاد همدلی و همزبانی و وحدت آحاد مردم در استان البرز اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه هفته وحدت بهترین فرصت به منظور یجاد روحیه همدلی و هم زبانی است بیان فضایل و ویژگی های امام ششم شیعیان حضرت امام جعفر صادق علیه السلام توسط مبلغین و مبلغات را از دیگر اقدامات تبلیغات اسلامی دراین هفته مبارک خاطر نشان کرد.

گفتنی است؛این برنامه ها با همکاری روحانیون مستقر،هیئت های مذهبی،موسسات و کانون های فرخهنگی در سطح استان البرز برگزار خواهد شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی البرز،   امید سبزعلی ، مسئول روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز ،گفت:شهادت امام حسن عسکری علیه السلام توسط معتمد عباسی ملعون با خوراندن زهر به ایشان و آغاز امامت نایب بر حق ایشان حضرت امام مهدی علیه السلام مهمترین و راهبردی ترین رخداد تاریخ حیات تشیع به شمار می رود.

وی ادامه داد:با شهادت امام نهم شیعیان سامرا سرار غرق عزا و ماتم شد و حکومت عباسی با استناد به بیانات پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مبنی بر اینکه حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف آخرین امام و منجی بشریت خواهد بود .خانه امام حسن عسکری علیه السلام را تحت مراقبت شدید قرار می دادند.

امید سبزعلی، ادامه داد:خلافت بنی العباس حضور ائمه اطهار علیه السلام را تهدیدی استراتژیک برای حکومت خود به شمار می آوردند و به هر نحو ممکن با مراقبت و شهادت این امامان بزرگوار تلاش می کردند تا به با سیاست اغفال گری مردم را تحت الشعاع اقدامات فریبکارانه خود قرار دهند.

مسئول روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی البرز در ادامه با اشاره به وجود ائمه اطهار علیهم السلام در طول تاریخ و به توجه به شرایط سیاسی آن زمان حضور این عزیزان را در روشنگری دینی و تربیت نسل جوان  و همچنین انتقال آموزه های دینی مهم و اثرگذار خاطر نشان کرد.

وی ادامه داد: ظالمان و جابران زمانه همیشه به منظور نیل به اهداف خود تلاش می کنند تا اشخاص و حکومت های را که سیاست آنها مخالف با راهبردی های فریب کارنه آنهاست را یا حذف کنند یا به انزو بکشانند دقیقا شبیه همین اقداماتی که دشمنان اسلام و انقلاب بر علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می دهند که بحمد الله این نظام اسلامی با رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری مد ظله العالی و همکاری مسئولان دشمنان را در منطقه خوار و به انزوا کشانده است.

سبزعلی ، غیبت صغری را آغاز امامت امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف خاطر نشان کرد و گفت:در این زمان شیعیان کم کم با مفهوم واقعی غیبت آشنا شده و امام به واسطه چهار نایب خاص خود رتق و فتق امور مسلمین را برعهده داشتند.

وی در پایان نهم ربیع الاول را آغاز امامت بزرگترین مرد تاریخ بشریت خاطر نشان کرده و گفت:انشاء الله با ظهور این این امام بزرگوار نور امید و نشاط در دل مظلومان عالم تا ابد روشن خواهد شد و جابران زمانه که به هدف نهب و غارت اموال مستضعفان اقدام به تعدی و چپاول اموال مسمتندان و مظلومان می کنند سزای اعمال خود را خواهند چشید و منتظران واقعی امام برحق شیعیان به آرزوی دیرینه خود دست پیدا خواهند کرد

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی استان البرز، حجت‌الاسلام مهدی ولایی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز، تصریح کرد:تبلیغ چهره به چهره، نقش مهمی در توسعه و ترویج شعائر دینی دارد.

وی گفت با برگزاری دوره های آموزشی ویژه فعالان عرصه تبلیغ می توان نقش مهم و اثرگذاری در کیفیت بخشی به شیوه تبلیغ و روند جذب اقشار جامعه به اسلام و آموزه های دینی ایفا کرد.

مهدی ولایی برحق، ادامه داد:امروز با توجه به هجمه فرهنگی دشمنان نظام و انقلاب اسلامی یکی از وظایف اصلی مبلغان بهره گیری از فرصت های تبلیغی به منظور تبیین آموزه های دینی و رفع شبهات اقشار جامعه به‌ویژه جوانان و نوجوانان است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز با اشاره به استقرار ۱۲۱ روحانی مستقر در استان البرز که مشغول فعالیت تبلیغی در سطح مساجد و مدارس هستند، گفت:باید از مناسبت های مذهبی به‌عنوان فرصتی مناسب در جهت آگاهی بخشی دینی به نسل جوان جامعه بهره برد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات اداره کل تبلیغات اسلامی البرز در راستای کیفیت بخشی به شیوه تبلیغی،ارتباط گیری خوب و صمیمی روحانیون با اقشار جوان جامعه را در جذب آنها به نماز،آموزه ها و شعائر دینی مهم و اثرگذار خاطر نشان کرد.

این مسئول فرهنگی در استان البرز، برگزاری گفتمان دینی،جلسات پرسش و پاسخ،سخنرانی با مضامین و محتوای مختلف و اثرگذار با توجه به مناسبت ها،پاسخگویی به شبهات دینی،تلاش در راستای رفع معضلات اجتماعی چون طلاق،اعتیاد،فقر و حاشیه نشینی را از مهمترین اقدامات روحانیون در مناطق شهری و روستای استان البرز خاطر نشان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز، حجت‌الاسلام مهدی ولایی برحق،مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز ضمن دیدار با خانواده شهید رضا پناهی خطاب به مادر این شهید بزرگوار دیدار با خانواده شهدا را مایه دلگرمی و ایجاد روحیه نشاط در مسئولان خاطر نشان کرد.

حجت‌الاسلام ولایی برحق، گفت:با توجه به مشکلات اقتصادی و فرهنگی و تلاش مسئولان در راستای رفع این مشکلات و معضلات، دیدار با خانواده های شهدا می تواند مایه دلگرمی مسئولان و ایجاد روحیه امید در حرکت به سوی توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور باشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، ضمن تقدیر از زحمات مادر شهید رضا پناهی در تربیت این فرزند انقلابی این شهید بزرگوار را نمونه بارز تربیت اسلامی و قرآنی خاطر نشان کرد.

ولایی برحق گفت:امروز عظمت و اقتدار ایران اسلامی مدیون خون شهدای هشت سال جنگ تحمیلی است و با وجود دل های بیدار و آگاه خون شهدا در کشور اسلامی ما هرگز پایمال نخواهد شد.

حجت‌الاسلام ولایی برحق، وظیفه مسئولان نظام در قبال خون شهدا وخانواده هایشان را مهم واثرگذار خاطر نشان کرد و گفت:شهدا با بصیرت و نصب العین قرار دادن شخصیت و زندگی شهدای دشت نینوا و پیروی از منویات مقتدایشان حضرت امام (ره) علیه به جبهه های حق علیه باطل رفتند و با نثار جان خود تلاش دشمنان را برای زمینگیر کردن جمهوری اسلامی ایران ناکام گذاشتند این همان بصیرت عاشورایی است که حضرت علی اکبر علیه السلام در روز عاشورا داشتند.

این مسئول فرهنگی، در پایان ضمن تجلیل از مادر شهید پناهی مادران شهدا را الگوی کامل تربیت اسلامی و قرآنی در سطح کشور خاطر نشان کرده و گفت:امید است دستگاه ها و متولیان فرهنگی بتوانند از مادران شهدا و تجربیات ارزشمند آنها به‌عنوان الگوی تربیتی اسلامی بهره ببرند.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجت‌الاسلام ولایی برحق، مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، قیام حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام را الگوی حرکت های انقلابی در مبارزه همه جانبه با ظلم، تعدی و ستم ذکر کرد.

وی ادامه داد:شناساندن ابعاد شخصیتی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان می تواند بهترین الگوی تربیتی به‌ویژه برای نسل جوان جامعه باشد.

این مسئول فرهنگی، ادامه داد:حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام برای اسلام جان و مال و خانواده خود را فدا کرد تا به ظالمان زمانه بفهماند که «الظلم لایدوم»؛ظلم و ستم داومی ندارد.

حجت‌الاسلام ولایی برحق، تصریح کرد:قیام حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام بهترین الگوی تاریخ تشیع در مبارزه همه جانبه با ظلم و شاخصه اصلی حرکت به منظور تشکیل مدینه فاضله است و دشمنان به هر نحوه ممکن تلاش می‌کنند تا نور این قیام را در دلها خاموش کنند لکن امروز شاهد رشد همه جانبه بیداری حسینی در عالم و مراسم عزداری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام در اقصی نقاط جهان حتی در کشور آمریکا هستیم.

ولای برحق، گفت:اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز با راهبری هیئت ها،مساجد،تکایا و حسینیه ها ویژه برنامه های اثرگذاری چون سخنرانی جهت تبیین قیام حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام،جلسات پرسش و پاسخ،قرائت زیارت عاشورا،مقتل خوانی،روضه خوانی به همراه مداحی و سینه زنی را برگزار کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی، تبیین شاخصه های بارز قیام حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام را در روشنگری و آگاهی بخشی به نسل جوان و نوجوان جامعه مهم و اثرگذار خاطر نشان کرد.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجت‌الاسلام مهدی ولایی برحق، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز، در جمع عزادارن سید و سالار شهیدان حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبد الله الحسین را بهترین ملجأ و منبع هدایت بشریت از ظلالت و گمراهی در عصر حاضر خاطر نشان کرد.

وی گفت:امروز تمامی پیروان مذاهب در اقصی نقاط دنیا به ارزش و عظمت قیام اباعبد الله الحسین علیه پی برده اند و همین مجالس سوگواری زمینه تحول معنوی را در پیروان این ادایان و گرایش آنها به اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله وسلم فراهم کرده است.

حجت‌الاسلام ولایی، ادامه داد:یکی از دعای های که انسان هر روز در نماز های واجب خود می خواند؛ دعای، اهدنا الصراط المستقیم است؛ یعنی خداوندا مار ا به راه راست هدایت کن،راه کسانی که به آنها نعمت دادی نه راه گمراهان و این دستگاه عزای حسینی یکی از بهترین راه های هدایت بشر از ظلالت و گمراهی است.

وی تصریح کرد:همه انبیاء و اولیای الهی به هدف هدایت انسانها به صراط المستقیم از سوی خداوند متعال مأمور شده اند و حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان،بهترین الگو و اسوه انسانها در هدایت اسلامی و جهت دهی معنوی هستند.

ولایی، خاطر نشان کرد:وظیفه مسئولان و دستندرکاران فرهنگی برگزاری هرچه بهتر مراسم عزای حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام از لحاظ کمی و کیفی است و هر چه بتوانیم به نحوه برگزاری این مجالس کیفیت ببخشیم به همان میزان در هدایت افراد جامعه به ارزش ها و شعائر دینی اثرگذار خواهیم بود.

این مسئول فرهنگی در استان البرز با اشاره به اینکه بیش از ۲۵۰۰ هیئت مذهبی در استان البرز مراسم عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام را برگزار می‌کنند، گفت:تبلیغات اسلامی با اعزام سخنران و معرفی مداحان توانمند به مساجد،هیئت ها و حسینیه ها و رصد برگزاری مراسم عزاداری ها تلاش می‌کند تا برنامه ها را از لحاظ کیفی ارتقاء بخشد.

حجت‌الاسلام ولایی، قرائت زیارت عاشورا،سخنرانی با موضوعات متنوع،جذاب و اثرگذار،روضه خوانی به همراه مداحی و سینه زنی را از مهمترین برنامه های هیئت های مذهبی استان البرز خاطر نشان کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را بهترین ملجأ هدایت و جهت دهی معنوی به بشریت در عصر حاضر خاطر نشان کرد و گفت:باید برای جوانان و نوجوانان جامعه به خوبی تبین کرد تمسک به درب خانه این بزرگوران تنها راه نجات آنها از فتنه های آخر الزمان است.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجت‌الاسلام ولایی برحق، مدیر کل تبلغیات اسلامی البرز، گفت:ماه محرم و صفر از ماه های مهم در تاریخ اسلام است و نقش مهم و راهبردی در حفظ اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله وسلم در طول تاریخ ایفا کرده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز با اشاره به اهمیت این ماه و نحوه برگزاری عزاداری در هیئت ها،مساجد و حسینیه ها دستگاه اباعبد الله الحسین علیه السلام را در تریبت نسل انقلابی و مومن مهم و اثرگذار خاطر نشان کرد.

حجت‌الاسلام ولایی برحق، سخنرانی به منظور تبیین واقعه کربلا واثرات آن در شکل گیری انقلاب های منطقه ای،جلسات پرسش و پاسخ،گفتمان عاشورایی،قرائت زیارت عاشورا،روضه خوانی،به همراه مداحی و سینه زنی،تلاوت قرآن کریم،جلسات تفسیر را از مهمترین برنامه های فرهنگی در دهه اول و دوم محرم ذکر کرد.

این مسئول فرهنگی در البرز، گفت:امروز مظلومان و مستضعفان عالم با تأسی از قیام حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام و با کمترین امکانات در مقابل ابرقدرت های چون آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیسم ایستاده اند و آنها را به چاش کشیده اند که نمونه بارز آن مردم مظلوم یمن هستند.

وی ادامه داد:تا قیام حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام هست،اسلام هم زنده است و این نور هرگز در دل بندگان مخلص خداوند متعال خاموش نخواهد شد و هرچه مستکبران عالم تلاش می‌کنند تا این نور الهی را در دل بندگان خاموش کنند، نخواهند توانست.

ولایی برحق، تصریح کرد:نقش روحانیون درمساجد و حسینیه ها به منظور تبیین واقعه کربلا مهم و اثرگذار است و تبلیغات اسلامی در این راستا اقدام به اعزام مبلغ به مساجد،حسینیه ها و هیئت های مذهبی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قیام حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام، منشأ خیرو برکت برای همه مردم عالم است،برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام در ۲۰۰ موسسه قرآنی را از دیگر برنامه های تبلیغات اسلامی ذکر کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی البرز، امید سبزعلی، مدیر روابط عمومی تبلیغات اسلامی استان البرز گفت: بر اثر انفجار گاز بخشی از یک مسجد در ملک آباد ساوجبلاغ استان البرز تخریب شد.

 امید سبزعلی روز شنبه  افزود:  این حادثه  امروز  بر اثر نشت و انفجار گاز در گلستان ۱۱ ملک آباد رخ داد.

وی اظهار داشت: طبق بررسی اولیه حادثه  پس از آن رخ داد که نشتی گاز محدوده مسجد را فرا گرفت اما روشن شدن فندک توسط یک فرد معتاد  به انفجار انجامید.

سبزعلی گفت: هم اکنون این فرد معتاد به علت مصدومیت شدید در بیمارستان بستری است.

این مسجد ۱۵ سال پیش ساخته شد که بخشی از آن تکمیل و بخش دیگر در حال تکمیل شدن بود.

همچنین بر اثر این انفجار تعدادی  واحد مسکونی اطراف مسجد آسیب دیدند و به  یک دستگاه  وانت پیکان خسارت وارد شد.

منطقه ملک آباد با جمعیتی حدود ۱۰ هزار نفر در محدوده شهری چهارباغ استان البرز قرار دارد. 

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی استان البرز، حجت‌الاسلام مهدی ولایی برحق، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز در دیدار با حسین فاضلی، مدیر کل دادگستری این استان گفت: توسعه آموزه‌ها و شعائر دینی نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

وی گفت: تعامل فرهنگی بین دو دستگاه می‌تواند در کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی استان البرز که منجر به بروز کجروی‌های اجتماعی می‌شود؛ اثرگذار باشد.

این مسئول فرهنگی در البرز، حاشیه نشینی، فقر، اعتیاد و طلاق را از مهمترین آسیب‌ها و معضلات اجتماعی در استان البرز برشمرد و گفت: هم اکنون ۱۰ پایگاه آسیب اجتماعی با مدیریت امامان محله در استان البرز مشغول فعالیت فرهنگی هستند که حمایت مادی و معنوی از این پایگاه‌ها در دستور کار تبلیغات اسلامی البرز است.

حجت‌الاسلام ولایی برحق، گفت: دادگستری استان البرز با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی می‌توانند نقش مهم و اثرگذاری در پیشگیری و درمان آسیب‌ها و معضلات اجتماعی استان ایفا کنند.

وی ضمن تأکید بر انعقاد تفاهم‌نامه بین دو دستگاه، همکاری فرهنگی دینی و برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه اقشار تأثیرگذار را از مهمترین برنامه‌ها در راستای تحول فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان عنوان کرد.

ولایی برحق، گفت: استان البرز با وجود چهار زندان بزرگ و وجود قومیت‌های مختلف نیازمند انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی اثرگذار است و این امر همت دستگاه‌ها و متولیان امر فرهنگ را در راهبری برنامه‌های فرهنگی استان می‌طلبد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای استان را یکی از راهبرد‌های مهم تبلیغات اسلامی در توسعه آموزه‌ها و شعائر دینی دانست و افزود: می‌توان با عزم راسخ و همت بلند، استان البرز را به پایتخت فرهنگی و قرآنی کشور تبدیل کرد.

حجت‌الاسلام ولایی برحق، گفت: دشمن تلاش می‌کند تا با کمرنگ‌کردن آموزه‌ها و شعائر دینی و توسعه بی‌بندباری‌های اخلاقی و ایجاد یأس و ناامیدی در بین اقشار مختلف مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان هنجار شکنی را در جامعه توسعه دهد به‌همین منظور دستگاه‌ها و متولیان امر فرهنگ باید دلسوزانه و با برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه فعالیت کنند.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی استان البرز، حجت‌الاسلام مهدی ولایی برحق، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز در دیدار با حسین فاضلی، مدیر کل دادگستری این استان گفت: توسعه آموزه‌ها و شعائر دینی نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

وی گفت: تعامل فرهنگی بین دو دستگاه می‌تواند در کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی استان البرز که منجر به بروز کجروی‌های اجتماعی می‌شود؛ اثرگذار باشد.

این مسئول فرهنگی در البرز، حاشیه نشینی، فقر، اعتیاد و طلاق را از مهمترین آسیب‌ها و معضلات اجتماعی در استان البرز برشمرد و گفت: هم اکنون ۱۰ پایگاه آسیب اجتماعی با مدیریت امامان محله در استان البرز مشغول فعالیت فرهنگی هستند که حمایت مادی و معنوی از این پایگاه‌ها در دستور کار تبلیغات اسلامی البرز است.

حجت‌الاسلام ولایی برحق، گفت: دادگستری استان البرز با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی می‌توانند نقش مهم و اثرگذاری در پیشگیری و درمان آسیب‌ها و معضلات اجتماعی استان ایفا کنند.

وی ضمن تأکید بر انعقاد تفاهم‌نامه بین دو دستگاه، همکاری فرهنگی دینی و برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه اقشار تأثیرگذار را از مهمترین برنامه‌ها در راستای تحول فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان عنوان کرد.

ولایی برحق، گفت: استان البرز با وجود چهار زندان بزرگ و وجود قومیت‌های مختلف نیازمند انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی اثرگذار است و این امر همت دستگاه‌ها و متولیان امر فرهنگ را در راهبری برنامه‌های فرهنگی استان می‌طلبد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای استان را یکی از راهبرد‌های مهم تبلیغات اسلامی در توسعه آموزه‌ها و شعائر دینی دانست و افزود: می‌توان با عزم راسخ و همت بلند، استان البرز را به پایتخت فرهنگی و قرآنی کشور تبدیل کرد.

حجت‌الاسلام ولایی برحق، گفت: دشمن تلاش می‌کند تا با کمرنگ‌کردن آموزه‌ها و شعائر دینی و توسعه بی‌بندباری‌های اخلاقی و ایجاد یأس و ناامیدی در بین اقشار مختلف مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان هنجار شکنی را در جامعه توسعه دهد به‌همین منظور دستگاه‌ها و متولیان امر فرهنگ باید دلسوزانه و با برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه فعالیت کنند.

صفحه1 از39

کتاب هفته

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 92 از ارائه به موقع ...
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 92 از ارائه به موقع ...

اوقات شرعی به افق استان البرز

نظرسنجی

کیفیت نسخه جدید وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید ؟

عالی - 50%
قابل قبول - 25%
متوسط - 25%
ضعیف - 0%

مجموع آراء: 4
The voting for this poll has ended on: آوریل 1, 2015

آمار پایگاه

بازدید امروز1235
بازدید دیروز1071
بازدید این هفته2306
بازدید این ماه36681
کل بازدید1748937

پشتیبانی آنلاین

<