امام جعفر صادق عليه السلام:

ان الله عز و جل إذا أحب عبدا فعمل قليلا جزاه بالقليل الكثير.

 چون خداي تعالي بنده اي را دوست دارد و او عمل كوچكي انجام دهد ، خدا او را پاداش بزرگ دهد .

اصول كافي ، ج 3 ، ص 137 – 138

نقشه سایت:

اداره کل

اداره کل (540)

زیرمجموعه ها

زندگینامه امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)

زندگینامه امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) (0)

مقدمه:

امام علی ‌بن موسی‌الرضا (علیه السلام) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام می‌باشند.

ایشان در سن 35 سالگی عهده‌دار مسئولیت امامت و رهبری شیعیان گردیدند و حیات ایشان مقارن بود با خلافت خلفای عباسی که سختی‌ها و رنج بسیاری را بر امام رواداشتند و سر انجام مأمون عباسی ایشان را در سن 55 سالگی به شهادت رساند. در این نوشته به طور خلاصه، بعضی از ابعاد زندگانی آن حضرت را بررسی می‌نماییم.

 

نام، لقب و کنیه امام:

نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان "رضا" به معنای "خشنودی" می‌باشد. امام محمد تقی (علیه السلام) امام نهم و فرزند ایشان سبب نامیده شدن آن حضرت به این لقب را اینگونه نقل می‌فرمایند: "خداوند او را رضا لقب نهاد زیرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمین از او خشنود بوده‌اند و ایشان را برای امامت پسندیده‌اند و همینطور (به خاطر خلق و خوی نیکوی امام) هم دوستان و نزدیکان و هم دشمنان از ایشان راضی و خشنود بود‌ند."

یکی از القاب مشهور حضرت "عالم آل محمد" است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان می‌باشد. جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش، بویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد دلیل کوچکی بر این سخن است، که قسمتی از این مناظرات در بخش "جنبه علمی امام" آمده است. این توانایی و برتری امام، در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان می‌باشد و با تأمل در سخنان امام در این مناظرات، کاملاً این مطلب روشن می‌گردد که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمی‌تواند سرچشمه گرفته باشد.

 

پدر و مادر امام:

پدر بزرگوار ایشان امام موسی کاظم (علیه السلام) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال 183 ﻫ.ق. به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند و مادر گرامیشان "نجمه" نام داشت.

 

تولد امام:

حضرت رضا (علیه السلام) در یازدهم ذیقعدﺓ الحرام سال 148 هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند. از قول مادر ایشان نقل شده است که: "هنگامی‌که به حضرتش حامله شدم به هیچ وجه ثقل حمل را در خود حس نمی‌کردم و وقتی به خواب می‌رفتم، صدای تسبیح و تمجید حق تعالی و ذکر "لااله‌الاالله" را از شکم خود می‌شنیدم، اما چون بیدار می‌شدم دیگر صدایی بگوش نمی‌رسید. هنگامی‌که وضع حمل انجام شد، نوزاد دو دستش را به زمین نهاد و سرش را به سوی آسمان بلند کرد و لبانش را تکان می‌داد؛ گویی چیزی می‌گفت."(2)

 نظیر این واقعه، هنگام تولد دیگر ائمه و بعضی از پیامبران الهی نیز نقل شده است، از جمله حضرت عیسی که به اراده الهی در اوان تولد، در گهواره لب به سخن گشوده و با مردم سخن گفتند که شرح این ماجرا در قرآن کریم آمده است.(3)

 

زندگی امام در مدینه:

حضرت رضا (علیه السلام) تا قبل از هجرت به مرو در مدینه زادگاهشان، ساکن بودند و در آنجا در جوار مدفن پاک رسول خدا و اجداد طاهرینشان به هدایت مردم و تبیین معارف دینی و سیره نبوی می‌پرداختند. مردم مدینه نیز بسیار امام را دوست می‌داشتند و به ایشان همچون پدری مهربان می‌نگریستند. تا قبل از این سفر، با اینکه امام بیشتر سالهای عمرش را در مدینه گذرانده بود، اما در سراسر مملکت اسلامی پیروان بسیاری داشت که گوش به فرمان اوامر امام بودند.

 امام در گفتگویی که با مأمون درباره ولایت عهدی داشتند، در این باره این گونه می‌فرمایند: "همانا ولایت عهدی هیچ امتیازی را بر من نیفزود. هنگامی که من در مدینه بودم فرمان من در شرق و غرب نافذ بود و اگر از کوچه‌های شهر مدینه عبور می‌کردم، عزیرتر از من کسی نبود. مردم پیوسته حاجاتشان را نزد من می‌آوردند و کسی نبود که بتوانم نیاز او را برآورده سازم مگر اینکه این کار را انجام می‌دادم و مردم به چشم عزیز و بزرگ خویش، به من مى‌نگریستند."

 

امامت حضرت رضا (علیه السلام):

امامت و وصایت حضرت رضا (علیه السلام) بارها توسط پدر بزرگوار و اجداد طاهرینشان و رسول اکرم (صلی الله و علیه و اله) اعلام شده بود. به خصوص امام کاظم (علیه السلام) بارها در حضور مردم ایشان را به عنوان وصی و امام بعد از خویش معرفی کرده بودند که به نمونه‌ای از آنها اشاره می‌نماییم.

 یکی از یاران امام موسی کاظم (علیه السلام) می‌گوید: «ما شصت نفر بودیم که موسی بن‌جعفر به جمع ما وارد شد و دست فرزندش علی در دست او بود. فرمود: "آیا می‌دانید من کیستم؟" گفتم: "تو آقا و بزرگ ما هستی." فرمود: "نام و لقب من را بگویید." گفتم: "شما موسی بن جعفر بن محمد هستید." فرمود: "این که با من است کیست؟" گفتم: "علی بن موسی بن جعفر." فرمود: "پس شهادت دهید او در زندگانی من وکیل من است و بعد از مرگ من وصی من می‌باشد."»(4) در حدیث مشهوری نیز که جابر از قول نبى ‌اکرم نقل می‌کند امام رضا (علیه السلام) به عنوان هشتمین امام و وصی پیامبر معرفی شده‌اند. امام صادق (علیه السلام) نیز مکرر به امام کاظم می‌فرمودند که "عالم‌ آل محمد از فرزندان تو است و او وصی بعد از تو می‌باشد."

 

اوضاع سیاسی:

 مدت امامت امام هشتم در حدود بیست سال بود که می‌توان آن را به سه بخش جداگانه تقسیم کرد:

ده سال اول امامت آن حضرت، که همزمان بود با زمامداری هارون.

  • پنج سال بعد از‌ آن که مقارن با خلافت امین بود.
  • پنج سال آخر امامت آن بزرگوار که مصادف با خلافت مأمون و تسلط او بر قلمرو اسلامی آن روز بود.

 مدتی از روزگار زندگانی امام رضا (علیه السلام) همزمان با خلافت هارون الرشید بود. در این زمان است که مصیبت دردناک شهادت پدر بزرگوارشان و دیگر مصیبت‌های اسفبار برای علویان (سادات و نوادگان امیرالمؤمنین) واقع شده است. در آن زمان کوشش‌های فراوانی در تحریک هارون برای کشتن امام رضا (علیه السلام) می‌شد تا آنجا که در نهایت هارون تصمیم بر قتل امام گرفت؛ اما فرصت نیافت نقشه خود را عملی کند. بعد از وفات هارون فرزندش امین به خلافت رسید. در این زمان به علت مرگ هارون ضعف و تزلزل بر حکومت سایه افکنده بود و این تزلزل و غرق بودن امین در فساد و تباهی باعث شده بود که او و دستگاه حکومت، از توجه به سوی امام و پیگیری امر ایشان بازمانند. از این رو می‌توانیم این دوره را در زندگی امام دوران آرامش بنامیم.

اما سرانجام مأمون عباسی توانست برادر خود امین را شکست داده و او را به قتل برساند و لباس قدرت را به تن نماید و توانسته بود با سرکوب شورشیان فرمان خود را در اطراف و اکناف مملکت اسلامی جاری کند. وی حکومت ایالت عراق را به یکی از عمال خویش واگذار کرده بود و خود در مرو اقامت گزید و فضل ‌بن ‌سهل را که مردی بسیار سیاستمدار بود، وزیر و مشاور خویش قرار داد. اما خطری که حکومت او را تهدید می‌کرد علویان بودند که بعد از قرنی تحمل شکنجه و قتل و غارت، اکنون با استفاده از فرصت دو دستگی در خلافت، هر یک به عناوین مختلف در خفا و آشکار عَلم مخالفت با مأمون را برافراشته و خواهان براندازی حکومت عباسی بودند؛ به علاوه آنان در جلب توجه افکار عمومی مسلمین به سوی خود، و کسب حمایت آنها موفق گردیده بودند و دلیل آشکار بر این مدعا این است که هر جا علویان بر ضد حکومت عباسیان قیام و شورش می‌کردند، انبوه مردم از هر طبقه دعوت آنان را اجابت کرده و به یاری آنها بر می‌خواستند و این، بر اثر ستم‌ها و نارواییها و انواع شکنجه‌های دردناکی بود که مردم و بخصوص علویان از دستگاه حکومت عباسی دیده بودند. از این رو مأمون درصدد بر آمده بود تا موجبات برخورد با علویان را برطرف کند. بویژه که او تصمیم داشت تشنجات و بحران‌هایی را که موجب ضعف حکومت او شده بود از میان بردارد و برای استقرار پایه‌های قدرت خود، محیط را امن و آرام سازد. لذا با مشورت وزیر خود فضل بن سهل تصمیم گرفت تا دست به خدعه‌ای بزند. او تصمیم گرفت تا خلافت را به امام پیشنهاد دهد و خود از خلافت به نفع امام کناره‌گیری کند، زیرا حساب می‌کرد نتیجه از دو حال بیرون نیست، یا امام می‌پذیرد و یا نمی‌پذیرد و در هر دو حال برای خود او و خلافت عباسیان، پیروزی است. زیرا اگر بپذیرد ناگزیر، بنابر شرطی که مأمون قرار می‌داد ولایت عهدی آن حضرت را خواهد داشت و همین امر مشروعیت خلافت او را پس از امام نزد تمامی گروه‌ها و فرقه‌های مسلمانان تضمین می‌کرد. بدیهی است برای مأمون آسان بود در مقام ولایتعهدی بدون این که کسی آگاه شود، امام را از میان بردارد تا حکومت به صورت شرعی و قانونی به او بازگردد. در این صورت علویان با خشنودی به حکومت می‌نگریستند و شیعیان خلافت او را شرعی تلقی می‌کردند و او را به عنوان جانشین امام می‌پذیرفتند. از طرف دیگر چون مردم حکومت را مورد تایید امام می‌دانستند لذا قیامهایی که بر ضد حکومت می‌شد جاذبه و مشروعیت خود را از دست می‌داد.

 او می‌اندیشید اگر امام خلافت را نپذیرد ایشان را به اجبار ولیعهد خود می‌کند که در اینصورت بازهم خلافت و حکومت او در میان مردم و شیعیان توجیه می‌گردد و دیگر اعتراضات و شورشهایی که به بهانه غصب خلافت و ستم، توسط عباسیان انجام می‌گرفت دلیل و توجیه خود را از دست می‌داد و با استقبال مردم و دوستداران امام مواجه نمی‌شد. از طرفی او می‌توانست امام را نزد خود ساکن کند و از نزدیک مراقب رفتار امام و پیروانش باشد و هر حرکتی از سوی امام و شیعیان ایشان را سرکوب کند. همچنین او گمان می‌کرد که از طرف دیگر شیعیان و پیروان امام، ایشان را به خاطر نپذیرفتن خلافت در معرض سئوال و انتقاد قرار خواهند داد و امام جایگاه خود را در میان دوستدارانش از دست می‌دهد.

 

سفر به سوی خراسان:

مأمون برای عملی کردن اهداف ذکر شده چند تن از مأموران مخصوص خود را به مدینه، خدمت حضرت رضا (علیه السلام) فرستاد تا حضرت را به اجبار به سوی خراسان روانه کنند. همچنین دستور داد حضرتش را از راهی که کمتر با شیعیان برخورد داشته باشد، بیاورند. مسیر اصلی در آن زمان راه کوفه، جبل، کرمانشاه و قم بوده است که نقاط شیعه‌نشین و مراکز قدرت شیعیان بود. مأمون احتمال می‌داد که ممکن است شیعیان با مشاهده امام در میان خود به شور و هیجان آیند و مانع حرکت ایشان شوند و بخواهند آن حضرت را در میان خود نگه دارند که در این صورت مشکلات حکومت چند برابر می‌شد. لذا امام را از مسیر بصره، اهواز و فارس به سوی مرو حرکت داد.ماموران او نیز پیوسته حضرت را زیر نظر داشتند و اعمال امام را به او گزارش می‌دادند.

 

حدیث سلسلة الذهب:

در طول سفر امام به مرو، هر کجا توقف می‌فرمودند، برکات زیادی شامل حال مردم آن منطقه می‌شد. از جمله هنگامیکه امام در مسیر حرکت خود وارد نیشابور شدند و در حالی که در محملی قرار داشتند از وسط شهر نیشابور عبور کردند. مردم زیادی که خبر ورود امام به نیشابور را شنیده بودند، همگی به استقبال حضرت آمدند. در این هنگام دو تن از علما و حافظان حدیث نبوی، به همراه گروه‌های بیشماری از طالبان علم و اهل حدیث و درایت، مهار مرکب را گرفته و عرضه داشتند: "ای امام بزرگ و ای فرزند امامان بزرگوار، تو را به حق پدران پاک و اجداد بزرگوارت سوگند می‌دهیم که رخسار فرخنده خویش را به ما نشان دهی و حدیثی از پدران و جد بزرگوارتان، پیامبر خدا، برای ما بیان فرمایی تا یادگاری نزد ما باشد." امام دستور توقف مرکب را دادند و دیدگان مردم به مشاهده طلعت مبارک امام روشن گردید. مردم از مشاهده جمال حضرت بسیار شاد شدند به طوری که بعضی از شدت شوق می‌گریستند و آنهایی که نزدیک ایشان بودند، بر مرکب امام بوسه می‌زدند. ولوله عظیمی در شهر طنین افکنده بود به طوری که بزرگان شهر با صدای بلند از مردم می‌خواستند که سکوت نمایند تا حدیثی از آن حضرت بشنوند. تا اینکه پس از مدتی مردم ساکت شدند و حضرت حدیث ذیل را کلمه به کلمه از قول پدر گرامیشان و از قول اجداد طاهرینشان به نقل از رسول خدا و به نقل از جبرائیل از سوی حضرت حق سبحانه و تعالی املاء فرمودند: "کلمه لااله‌الاالله حصار من است پس هر کس آن را بگوید داخل حصار من شده و کسی که داخل حصار من گردد ایمن از عذاب من خواهد بود." سپس امام فرمودند: "اما این شروطی دارد و من، خود، از جمله آن شروط هستم."

 این حدیث بیانگر این است که از شروط اقرار به کلمه لااله‌الاالله که مقوم اصل توحید در دین می‌باشد، اقرار به امامت آن حضرت و اطاعت و پذیرش گفتار و رفتار امام می‌باشد که از جانب خداوند تعالی تعیین شده است. در حقیقت امام شرط رهایی از عذاب الهی را توحید و شرط توحید را قبول ولایت و امامت می‌دانند.

 

ولایت عهدی:

باری، چون حضرت رضا (علیه السلام) وارد مرو شدند، مأمون از ایشان استقبال شایانی کرد و در مجلسی که همه ارکان دولت حضور داشتند صحبت کرد و گفت: "همه بدانند من در آل عباس و آل علی (علیه السلام) هیچ کس را بهتر و صاحب حق‌تر به امر خلافت از علی بن موسی رضا (علیه السلام) ندیدم." پس از آن به حضرت رو کرد و گفت: "تصمیم گرفته‌ام که خود را از خلافت خلع کنم و آن را به شما واگذار نمایم." حضرت فرمودند: "اگر خلافت را خدا برای تو قرار داده جایز نیست که به دیگری ببخشی و اگر خلافت از آن تو نیست، تو چه اختیاری داری که به دیگری تفویض نمایی." مأمون بر خواسته خود پافشاری کرد و بر امام اصرار ورزید. اما امام فرمودند:‌ "هرگز قبول نخواهم کرد." وقتی مأمون مأیوس شد گفت: "پس ولایت عهدی را قبول کن تا بعد از من شما خلیفه و جانشین من باشید." این اصرار مأمون و انکار امام تا دو ماه طول کشید و حضرت قبول نمی‌فرمودند و می‌گفتند: "از پدرانم شنیدم، من قبل از تو از دنیا خواهم رفت و مرا با زهر شهید خواهند کرد و بر من ملائک زمین و آسمان خواهند گریست و در وادی غربت در کنار هارون ‌الرشید دفن خواهم شد." اما مأمون بر این امر پافشاری نمود تا آنجاکه مخفیانه و در مجلس خصوصی حضرت را تهدید به مرگ کرد. لذا حضرت فرمودند: "اینک که مجبورم، قبول می‌کنم به شرط آنکه کسی را نصب یا عزل نکنم و رسمی را تغییر ندهم و سنتی را نشکنم و از دور بر بساط خلافت نظر داشته باشم." مأمون با این شرط راضی شد. پس از آن حضرت، دست را به سوی آسمان بلند کردند و فرمودند: "خداوندا! تو می‌دانی که مرا به اکراه وادار نمودند و به اجبار این امر را اختیار کردم؛ پس مرا مؤاخذه نکن همان گونه که دو پیغمبر خود یوسف و دانیال را هنگام قبول ولایت پادشاهان زمان خود مؤاخذه نکردی. خداوندا، عهدی نیست جز عهد تو و ولایتی نیست مگر از جانب تو، پس به من توفیق ده که دین تو را برپا دارم و سنت پیامبر تو را زنده نگاه دارم. همانا که تو نیکو مولا و نیکو یاوری هستی."

 

جنبه علمی امام:

مأمون که پیوسته شور و اشتیاق مردم نسبت به امام و اعتبار بی‌همتای امام را در میان ایشان می‌دید می‌خواست تا این قداست و اعتبار را خدشه‌دار سازد و از جمله کارهایی که برای رسیدن به این هدف انجام داد تشکیل جلسات مناظره‌ای بین امام و دانشمندان علوم مختلف از سراسر دنیا بود، تا آنها با امام به بحث بپردازند، شاید بتوانند امام را از نظر علمی شکست داده و وجهه علمی امام را زیر سوال ببرند که شرح یکی از این مجالس را می‌آوریم:

 "برای یکی از این مناظرات، مأمون فضل بن سهل را امر کرد که اساتید کلام و حکمت را از سراسر دنیا دعوت کند تا با امام به مناظره بنشینند. فضل نیز اسقف اعظم نصاری، بزرگ علمای یهود، روسای صابئین (پیروان حضرت یحیی)، بزرگ موبدان زرتشتیان و دیگر متکلمین وقت را دعوت کرد. مأمون هم آنها را به حضور پذیرفت و از آنها پذیرایی شایانی کرد و به آنان گفت: "دوست دارم که با پسر عموی من (مأمون از نوادگان عباس عموی پیامبر است که ناگزیر پسر عموی امام می‌باشد.) که از مدینه پیش من آمده مناظره کنید." صبح روز بعد مجلس آراسته‌ای تشکیل داد و مردی را به خدمت حضرت رضا (علیه السلام) فرستاد و حضرت را دعوت کرد. حضرت نیز دعوت او را پذیرفتند و به او فرمودند: "آیا می‌خواهی بدانی که مأمون کی از این کار خود پشیمان می‌شود." او گفت: "بلی فدایت شوم." امام فرمودند: "وقتی مأمون دلایل مرا بر رد اهل تورات از خود تورات و بر اهل انجیل از خود انجیل و از اهل زبور از زبورشان و بر صابئین بزبان ایشان و بر آتش‌پرستان بزبان فارسی و بر رومیان به زبان رومی‌شان بشنود و ببیند که سخنان تک ‌تک اینان را رد کردم و آنها سخن خود را رها کردند و سخن مرا پذیرفتند آنوقت مأمون می‌فهمد که توانایی کاری را که می‌خواهد انجام دهد ندارد و پشیمان می‌شود و لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم." سپس حضرت به مجلس مأمون تشریف ‌فرما شدند و با ورود حضرت، مأمون ایشان را برای جمع معرفی کرد و سپس گفت: "دوست دارم با ایشان مناظره کنید." حضرت رضا (علیه السلام) نیز با تمامی آنها از کتاب خودشان درباره دین و مذهبشان مباحثه نمودند. سپس امام فرمود: "اگر کسی در میان شما مخالف اسلام است بدون شرم و خجالت سئوال کند." عمران صایی که یکی از متکلمین بود از حضرت سؤالات بسیاری کرد و حضرت تمام سؤالات او را یک به یک پاسخ گفتند و او را قانع نمودند. او پس از شنیدن جواب سؤالات خود از امام، شهادتین را بر زبان جاری کرد و اسلام آورد و با برتری مسلم امام، جلسه به پایان رسید و مردم متفرق شدند. روز بعد حضرت، عمران صایی را به حضور طلبیدند و او را بسیار اکرام کردند و از آن به بعد عمران صایی خود یکی از مبلغین دین مبین اسلام گردید.

 رجاء ابن ضحاک که از طرف مأمون مامور حرکت دادن امام از مدینه به سوی مرو بود، می‌گوید: «آن حضرت در هیچ شهری وارد نمی‌شد مگر اینکه مردم از هر سو به او روی می‌آوردند و مسائل دینی خود را از امام می‌پرسیدند. ایشان نیز به آنها پاسخ می‌گفت و احادیث بسیاری از پیامبر خدا و حضرت علی (علیه السلام) بیان می‌فرمود. هنگامی که از این سفر بازگشتم نزد مأمون رفتم. او از چگونگی رفتار امام در طول سفر پرسید و من نیز آنچه را در طول سفر از ایشان دیده بودم بازگو کردم. مأمون گفت: "آری، ای پسر ضحاک! ایشان بهترین، داناترین و عابدترین مردم روی زمین است."»

 

اخلاق و منش امام:

خصوصیات اخلاقی و زهد و تقوای آن حضرت به گونه‌ای بود که حتی دشمنان خویش را نیز شیفته و مجذوب خود کرده بود. با مردم در نهایت ادب تواضع و مهربانی رفتار می‌کرد و هیچ گاه خود را از مردم جدا نمی‌نمود.

 یکی از یاران امام می‌گوید: "هیچ گاه ندیدم که امام رضا (علیه السلام) در سخن بر کسی جفا ورزد و نیز ندیدم که سخن کسی را پیش از تمام شدن قطع کند. هرگز نیازمندی را که می‌توانست نیازش را برآورده سازد رد نمی‌کرد در حضور دیگری پایش را دراز نمی‌فرمود. هرگز ندیدم به کسی از خدمتکارانش بدگویی کند. خنده او قهقهه نبود بلکه تبسم می‌فرمود. چون سفره غذا به میان می‌آمد، همه افراد خانه حتی دربان و مهتر را نیز بر سر سفره خویش می‌نشاند و آنان همراه با امام غذا می‌خوردند. شبها کم می‌خوابید و بسیاری از شبها را به عبادت می‌گذراند. بسیار روزه می‌گرفت و روزه سه روز در ماه را ترک نمی‌کرد. کار خیر و انفاق پنهان بسیار داشت. بیشتر در شبهای تاریک، مخفیانه به فقرا کمک می‌کرد."(5) یکی دیگر از یاران ایشان می‌گوید: "فرش آن حضرت در تابستان حصیر و در زمستان پلاسی بود. لباس او در خانه درشت و خشن بود، اما هنگامی که در مجالس عمومی شرکت می‌کرد، خود را می‌آراست (لباسهای خوب و متعارف می‌پوشید).(6) شبی امام میهمان داشت، در میان صحبت چراغ ایرادی پیدا کرد، میهمان امام دست پیش آورد تا چراغ را درست کند، اما امام نگذاشت و خود این کار را انجام داد و فرمود: "ما گروهی هستیم که میهمانان خود را به کار نمی‌گیریم."(7)

 شخصی به امام عرض کرد: "به خدا سوگند هیچکس در روی زمین از جهت برتری و شرافت اجداد، به شما نمی‌رسد." امام فرمودند:" تقوی به آنان شرافت داد و اطاعت پروردگار، آنان را بزرگوار ساخت."(8)

 مردی از اهالی بلخ می‌گوید: "در سفر خراسان با امام رضا (علیه السلام) همراه بودم. روزی سفره گسترده بودند و امام همه خدمتگزاران حتی سیاهان را بر آن سفره نشاند تا همراه ایشان غذا بخورند. من به امام عرض کردم: "فدایت شوم بهتر است اینان بر سفره‌ای جداگانه بنشینند." امام فرمود: "ساکت باش، پروردگار همه یکی است. پدر و مادر همه یکی است و پاداش هم به اعمال است."(9)

 یاسر، خادم حضرت می‌گوید: «امام رضا (علیه السلام) به ما فرموده بود: "اگر بالای سرتان ایستادم (و شما را برای کاری طلبیدم) و شما مشغول غذا خوردن بودید بر نخیزید تا غذایتان تمام شود. به همین جهت بسیار اتفاق می‌افتاد که امام ما را صدا می‌کرد و در پاسخ او می‌گفتند: "به غذا خوردن مشغولند." و آن گرامی می‌فرمود: "بگذارید غذایشان تمام شود."»(10)

 یکبار غریبی خدمت امام رسید و سلام کرد و گفت: "من از دوستداران شما و پدران و اجدادتان هستم. از حج بازگشته‌ام و خرجی راه را تمام کرده‌ام اگر مایلید مبلغی به من مرحمت کنید تا خود را به وطنم برسانم و در آنجا معادل همان مبلغ را صدقه خواهم داد زیرا من در شهر خویش فقیر نیستم و اینک در سفر نیازمند مانده‌ام." امام برخاست و به اطاقی دیگر رفت و از پشت در دست خویش را بیرون آورد و فرمود: "این دویست دینار را بگیر و توشه راه کن و لازم نیست که از جانب من معادل آن صدقه دهی."

 آن شخص نیز دینارها را گرفت و رفت. از امام پرسیدند: "چرا چنین کردید که شما را هنگام گرفتن دینارها نبیند؟" فرمود: "تا شرمندگی نیاز و سوال را در او نبینم."(11)

 امامان معصوم و گرامی ما در تربیت پیروان و راهنمایی ایشان تنها به گفتار اکتفا نمی‌کردند و در مورد اعمال آنان توجه و مراقبت ویژه ای مبذول می‌داشتند.

 یکی از یاران امام رضا (علیه السلام) می‌گوید: «روزی همراه امام به خانه ایشان رفتم. غلامان حضرت مشغول بنایی بودند. امام در میان آنها غریبه‌ای دید و پرسید: "این کیست؟" عرض کردند: "به ما کمک می‌کند و به او دستمزدی خواهیم داد." امام فرمود: "مزدش را تعیین کرده‌اید؟" گفتند: "نه هر چه بدهیم می‌پذیرد." امام برآشفت و به من فرمود: "من بارها به اینها گفته‌ام که هیچکس را نیاورید مگر آنکه قبلا مزدش را تعیین کنید و قرارداد ببندید. کسی که بدون قرارداد و تعیین مزد، کاری انجام می‌دهد، اگر سه برابر مزدش را بدهی باز گمان می‌کند مزدش را کم داده‌ای ولی اگر قرارداد ببندی و به مقدار معین شده بپردازی از تو خشنود خواهد بود که طبق قرار عمل کرده‌ای و در این صورت اگر بیش از مقدار تعیین شده چیزی به او بدهی، هر چند کم و ناچیز باشد؛ می‌فهمد که بیشتر پرداخته‌ای و سپاسگزار خواهد بود."»(12)

 خادم حضرت می‌گوید: «روزی خدمتکاران میوه‌ای می‌خوردند. آنها میوه را به تمامی نخورده و باقی آنرا دور ریختند. حضرت رضا (علیه السلام) به آنها فرمود: "سبحان الله اگر شما از آن بی‌نیاز هستید، آنرا به کسانی که بدان نیازمندند بدهید."»

 

مختصری از کلمات حکمت‌آمیز امام:

امام فرمودند: "دوست هر کس عقل اوست و دشمن هر کس جهل و نادانی و حماقت است."

امام فرمودند: "علم و دانش همانند گنجی می‌ماند که کلید آن سؤال است، پس بپرسید. خداوند شما را رحمت کند زیرا در این امر چهار طایفه دارای اجر می‌باشند: 1- سؤال کننده 2- آموزنده 3- شنونده 4- پاسخ دهنده."

امام فرمودند: "مهرورزی و دوستی با مردم نصف عقل است."

امام فرمودند: "چیزی نیست که چشمانت آنرا بنگرد مگر آنکه در آن پند و اندرزی است."

امام فرمودند: "نظافت و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است."

 

شهادت امام:

 در نحوه به شهادت رسیدن امام نقل شده است که مأمون به یکی از خدمتکاران خویش دستور داده بود تا ناخن‌های دستش را بلند نگه دارد و بعد به او دستور داد تا دست خود را به زهر مخصوصی آلوده کند و در بین ناخن‌هایش زهر قرار دهد و اناری را با دستان زهر‌آلودش دانه کند و او دستور مأمون را اجابت کرد. مأمون نیز انار زهرآلوده را خدمت حضرت گذارد و اصرار کرد که امام از آن انار تناول کنند. اما حضرت از خوردن امتناع فرمودند و مأمون اصرار کرد تا جایی که حضرت را تهدید به مرگ نمود و حضرت به جبر، قدری از آن انار مسموم تناول فرمودند. بعد از گذشت چند ساعت زهر اثر کرد و حال حضرت دگرگون گردید و صبح روز بعد در سحرگاه روز 29 صفر سال 203 هجری قمری امام رضا (علیه السلام) به شهادت رسیدند.

 

تدفین امام:

به قدرت و اراده الهی امام جواد (علیه السلام) فرزند و امام بعد از آن حضرت به دور از چشم دشمنان، بدن مطهر ایشان را غسل داده و بر آن نماز گذاردند و پیکر پاک ایشان با مشایعت بسیاری از شیعیان و دوستداران آن حضرت در مشهد دفن گردید و قرنهاست که مزار این امام بزرگوار مایه برکت و مباهات ایرانیان است.

مشاهده مطلب...

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی، مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، گفت: مداحان،نقش مهمی در تبیین واقعه عاشورا و اهداف این قیام دارند.

وی ادامه داد:با توجه به شروع ماه محرم و آغاز عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام، مداحان علاوه بر مداحی می توانند نقش اثرگذاری را در تبیین واقعه عاشورا ایفا کنند.

مسعودی،اذعان کرد:مداح باید هنر تبیین و ترسیم واقعه عاشورا را برای نسل جوان به خوبی ایفا کند و هرچه مداح در این زمینه توانمندتر باشد به تبع آن می تواند شعائر دینی را برای آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوان به خوبی تبیین و تفسیر کند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، خاطر نشان کرد:اگه مداح از اصولی کلی خود که همان شناساندن ارزش و منزلت جایگاه اهل بیت علیهم السلام و اهداف این قیام به مردم است، منحرف شود و دچار غلو در مداحی خود شود این مداحی نه تنها جواب نخواهد داد بلکه فکر و ذهن افراد جامعه را نیز تغییر خواهد داد.

حجت‌الاسلام مسعودی،ادامه داد:مداح باید به شیوه جذاب بتواند مخاطب را به جایگاه والا و معنوی حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان رهمنون کند و در واقعه ضمن مداحی دلایل قیام این امام بزرگوار را برای آحاد مردم ترسیم کند.

این مسئول فرهنگی، گفت:خوشبختانه تبلیغات اسلامی با ثبت مشخصات مداحان این استان در سامانه طوبی و برگزاری دوره های آموزشی ویژه آنها نقش اثر گذار خود را در زمینه معرفی مداح به هیئت امنای مساجد و حسینیه ها به خوبی ایفا می‌کند.

دوشنبه, 27 شهریور 1396 11:53

فعالیت 12 هزار مرکز قرآنی مردمی در کشور

نوشته شده توسط

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، مهدی قره شیخلو، رییس سازمان دارالقرآن کشور در حاشیه همایش تدبر در کلام وحی در تالار شهیدان نژاد فلاح در کرج، افزود: در بخش مردمی 5 هزار موسسه قرآنی و حدود 6 هزار خانه قرآنی شهری و روستایی در کشور وجود دارد که البته
این آمار به جز جلسات سنتی است.

وی با بیان اینکه وظیفه موسسات و خانه های قرآنی ارایه خدمات قرآنی در زمینه مفاهیم، تفسیر و آموزش تخصصی است، خاطر نشان کرد:سالانه حدود 500 هزار نفر در آموزش های عمومی و حدود 100 هزار نفر در آموزش های تخصصی ما شرکت می‌کنند.

قره شیخلو گفت: در سال های اخیر موضوع حفظ قرآن در کشور رونق خوبی گرفته و درالقرآن حدود 12 سال است که مسئولیت ارائه مدرک به حافظان را بر عهده دارد.در طول این 12 سال حدود 70 هزار نفر حافظ قرآن در آزمون های ما شرکت و 7 هزار نفر موفق به دریافت مدرک تخصصی شده اند که معادل از دیپلم تا دکتری است.

وی ادامه داد: انتظار ما از مسئولین و دولت این است که اعتبارات قرآنی و آنچه که مصوب است را به طور کامل و در زمان خودش پرداخت کنند تا دستگاه های قرآنی نیز بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

رئیس سازمان دارالقرآن کشور افزود: خواسته ما این است که اعتبارات حوزه قرآنی نیز مانند سایر نهادها ماه به ماه پرداخت شود.

قره شیخلو در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های پیش روی این سازمان اشاره و گفت: بیش از 100 کارگاه آموزش سبک زندگی در سطح کشور تدارک دیده ایم که از دو ماه پیش آغاز شده و هم اکنون در استان های فارس و کهگیلویه و بویر احمد در حال اجرایی شدن هستند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 50 کارگاه برگزار و امسال این میزان به دو برابر رسیده است، افزود: تولید محتوا در همین حوزه در مقاطع پیش دبستانی و حوزه هایی که مردم نیاز به این محتواها دارند در سازمان در حال آماده سازی است که 2 نمونه را قبل از ماه مبارک رمضان رونمایی کرده ایم که در آینده به مرحله چاپ می رسند.

رئیس سازمان درالقرآن کشور ادامه داد: توجه به نوجوانان از دیگر برنامه های این سازمان است که دوره استعدادهای درخشان قرآنی برای نوجوانان 12 تا 18 سال که طرحی ملی و در تمام استان های کشور در حال انجام است از جمله این برنامه ها است.

قره شیخلو حمایت از موسسات قرآنی را از دیگر برنامه های سازمان درالقرآن کشور عنوان و اظهار داشت: این حمایت بستگی به تامین بودجه دارد که در این صورت می توان از این موسسات که با حداقل امکانات فعالیت می‌کنند حمایت کرد.**

ریشه بسیاری از گرفتاری های به دوری از قرآن برمی گردد

رئیس سازمان درالقرآن کشور گفت: ریشه بسیاری از گرفتاری ها و مشکلاتی که امروز کشور و دنیا به دوری از قرآن برمی گردد.

قره شیخلو خاطرنشان کرد: اگر به دنبال اقتصادی سالم هستیم باید به قرآن عمل کنیم، مگر می‌شود ادعا کرد که جامعه اسلامی است اما به راحتی گرانفروشی شود؟

وی اضافه کرد: گرفتاری های زیادی در کشور و دنیا وجود دارد با توجه و تدبر در قرآن می توان بسیاری از این مسائل و مشکلات را برطرف کرد.

قره شیخلو با بیان اینکه رهبری بر موضوع انس با قرآن تاکید زیادی دارند خاطر نشان کرد: انس با قرآن به صورت یک بسته در خود قرآن معرفی شده و کسانی که می خواهند با قرآن مانوس باشند باید این بسته را در زندگی خود عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه انس و ارتباط بسیاری از ما در ارتباط با قرآن فصلی است و مستمر نمی باشد،اولین راه برای ارتباط بیشتر با این منبع نور انس با ظاهر آن است، چرا که ارتباط با ظاهر قرآن تاثیر زیادی بر روی انسان ها دارد و وقتی قرآن نمی خوانیم خودمان را از این تاثیرات محروم کرده ایم.

رئیس سازمان درالقرآن کشور خاطر نشان کرد: تلاوت در قرآن دومین و راه حل در بسته انس با این منبع نور است که البته این تلاوت باید همراه با
تامل و توجه به مفاهیم قرآنی باشد که چقدر رفتارمان را با آیات قرآنی تطابق دارد.

قره شیخلو گفت: آیا به اندازه وقت هایی که برای تفریح، کار، ورزش و پول درآوردن صرف می‌کنیم به اندازه اینها جایی برای قرآن در زندگی مان داریم ؟

وی افزود: راه سومی که در بسته انس با قرآن مطرح شده این است که تلاش کنیم تا فهم و دریافت از آیات قرآنی را در عمل و رفتارمان
عملیاتی کنیم، اگر می خواهیم تکلیف مان را نسبت به قرآن انجام دهیم باید این وظایف سه گانه تلاوت، تامل و عمل به رفتارمان را به کار ببندیم.

قره شیخلو در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هر چه بخواهیم در قرآن وجود دارد، اظهار داشت: وظیفه قرآنیان این است که برای مردم این منبع نور را تشریح و تبیین کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی البرز نیز در این مراسم گفت: در استان البرز فعالان قرآنی بسیاری مشغول به ترویج، مجاهدت های قرآنی هستند.

حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی افزود: تلاش های این فعالان قرآنی سبب شده تا در زمینه های گوناگون قرآنی شاهد رونق و ترویج آن باشیم.

وی اضافه کرد: اما اگر تدبر در قرآن نباشد شاید اثر چندانی نداشته باشد، چرا که تدبر در کلام وحی و فهم آیات قرآنی بسیار مهم و مثمر ثمر است.

مسعودی با بیان اینکه قرآن کتابی است که به همه زمان ها اختصاص دارد اظهار داشت: با تدبر در آیات قرآنی انسان ها روز به روز آشنایی بیشتری با این آیات و نحوه به کار گرفتن آن در زندگی روزمره پیدا می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز با بیان اینکه همایش طلایه‌داران عاشورا با حضور مبلغان در استان برگزار می‌شود گفت: ۸۰۰ مبلغ در ماه محرم به هیئت های مذهبی البرز اعزام می‌شوند.




حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی،مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز،مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز با بیان اینکه همایش طلایه‌داران عاشورا با حضور مبلغان در استان برگزار می‌شود گفت: ۸۰۰ مبلغ در ماه محرم به هیئت های مذهبی البرز اعزام می‌شوند.

حجت‌الاسلام سیدعباس مسعودی،با اشاره به نزدیک شدن به ایام محرم، اظهار داشت: در حال حاضر هیئت های مذهبی در حال برافراشته کردن نمادهای عزاداری در سطح شهر هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان نهادی که متولی سازماندهی امور عزاداری است، باید هیئات عزاداری را ساماندهی کند، ادامه داد: در سال جاری مسئولیت نظارت بر ایستگاه‌های صلواتی هم به سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شده است.

وی با اشاره به اینکه مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی اداره کل تبلیغات اسلامی است، بیان کرد: در ایام محرم و صفر از سوی تبلیغات اسلامی مبلغ اعزام و از طرفی دیگر جلسات توجیهی این ایام ویژه هیئات مذهبی در استان برگزار می‌شود.

مسعودی با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ روحانی مبلغ از استان‌های البرز و قم برای هیئات مذهبی اعزام ‌می‌شوند، اضافه کرد: در سطح استان البرز ۳ هزار هیئت شناسنامه‌دار وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه با حضور مبلغان همایش طلایه‌داران عاشورا برگزار می‌شود، عنوان کرد: قبل از ماه محرم در هر شهرستان استان یک همایش طلایه‌داران با حضور روحانیون و یک همایش ویژه هیئات مذهبی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نماز ظهر تاسوعا و عاشورا، تاکید کرد: همانند سال‌های گذشته روحانیون در زمان ظهر تاسوعا و عاشورا در هر موقعیت مکانی نماز جماعت ظهر و عصر را برگزار می‌کنند.

دوشنبه ۱۳۹۶/۶/۲۰ @

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی،مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، گفت:امام موسی کاظم (ع) الگوی تواضع و مکارم اخلاق است.

وی ادامه داد:تولد آن حضرت در سال 128 ه ق در منطقه ای به اسم ابواء به دنیا آمدند و تولد ایشان منشأ خیر برکت برای مسلمانان بود و ایشان از همان اوان جوانی به کثرت زهد و عبادت در بین مردم معروف و مشهور بودند.

حجت‌الاسلام مسعودی،ادامه داد:امام موسی کاظم علیه السلام با درایت و تیز هوشی توانست احادیث و روایات منقوله و موثق از پدر گرامیشان را حفظ و به نسل های بعدی انتقال دهند و آنها را را از هرگونه آسیب و تحریف توسط علمای درباره خلیفه عباسی حفظ کند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز،ادامه داد:امام موسی کاظم علیه السلام با زنی به نام نجمه که به زهد و پارسایی مشهور و معروف بود ازدواج کردند که از برکات این ازدواج تولد حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است و مضجع شریف دختر گرامیشان فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم محل آمد و شد شیعیان و کسب فیض از فضایل معنوی ایشان از کشورهای اسلامی است.

وی گفت:مقام امام هفتم در زهد و پارسایی سبب روی آوردن مردم و اظهار محبت آنها به این امام بزرگوار شد و همین امر منجر به حسادت خلفای عباسی،از جمله مهدی عباسی و هارون الرشید بر علیه این امام بزرگوار شد و این خلفا امام رازندانی کرده و سرانجام بر اثر توطئه یحیی برمکی امام محصور و زندانی و سرانجام به دست سندی بن شاهک در زندان مسموم شده و به شهادت رسیدند.

مسعودی، خاطر نشان کرد:یکی از دلایل اصلی مصون ماندن مذهب تشیع از انحرافات وجود نازنین ائمه اطهار علیهم السلام در طول اعصار و دورانها بوده است امامانی که با تقیه و جانفشانی دین اسلام واقعی را به نسل های بشری انتقال دادند.

این مسئول فرهنگی، افزود: زندگی و اقدامات این ائمه بزرگوار منشأ خیر و برکت برای جهان اسلام و شیعیان است به همین منظور تبیین شخصیت و اقدامات این امامان بزرگوار برای آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوان لازم و ضروریست.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی،مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، گفت:توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی وظیفه اصلی تبلیغات اسلامی است.

وی ادامه داد:سازمان تبلیغات اسلامی با بهرگیری از امکانات موجود و توان تبلیغی خود تلاش می‌کند تا فرهنگ ناب محمدی (ص)را که برگرفته از آموزه های قرآن کریم است را در جامعه توسعه و ترویج دهد.

حجت‌الاسلام مسعودی،خاطر نشان کرد:جامعه ای که در آن فرهنگ ناب محمدی به معنای واقعی نهادینه شود آن جامعه از بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری ها رهایی خواهد یافت.

این مسئول فرهنگی رشد و توسعه ناهنجاری های اجتماعی را ناشی فقر فرهنگی برشمرد و گفت:مسئولین ما با تأسی از مولایشان حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام باید تلاش کنند که با حمایت از برنامه های فرهنگی اثر گذار و نهادینه کردن ارزش های دینی و معنوی، نیروی مومن و ولایی را در جامعه اسلامی تربیت کنند چراکه نیروی مومن و ولایی مدیر انقلابی آینده کشور خواهد بود.

وی ادامه داد:پایبندی به مذهب و دین مبین اسلام نیروهای دلسوز نظام را تربیت می‌کند نیروری که مجاهدانه در عرصه رفع معضلات و مشکلات اجتماعی تلاش می‌کند و در این راستا از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نبوده و نیست.

حجت‌الاسلام مسعودی،اذعان کرد: تبلیغات اسلامی با توجه به اینکه از بودجه کمتری نسبت به سایر دستگاه ها برخوردار بوده توانسته است خدمات فرهنگی دینی اثرگذاری را در راستای نهادینه کردن ارزش های دینی و معنوی در جامعه ایفا کند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی،اعزام مبلغ در مناسبت ها،برگزاری گفتمان دینی،جلسات پرسش و پاسخ،بیان احکام دینی،برگزاری برنامه های متنوع قرآنی از قبیل محفل انس،کرسی تلاوت،کلاس های روخوانی و روانخوانی با بهرگیری از پتانسیل 200 موسسه قرآنی و همچنین برگزاری برنامه های مذهبی توسط هیئت ها را از دیگر اقدامات تبلیغات اسلامی در راستای توسعه و ترویج آموزه های دینی برشمرد.

سه شنبه, 14 شهریور 1396 08:25

ضرورت اهتمام ویژه به ولایت شناسی و بصیرت

نوشته شده توسط

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: این امر نشان دهنده این است که در دهه ولایت باید اهتمام خاصی نسبت به ولایت شناسی، بصیرت و دشمن شناسی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگر تاریخ دین مبین اسلام را مطالعه کنیم می بینیم که به واسطه عدم بصیرت مردم، اسلام ضربه خورده است و شاید اگر بصیرت مردم در حد مورد نیاز بود و مرد بصیرت کافی و لازم را داشتند امروز شاهد فرقه های ضاله زیادی در دین مبین اسلام نبودیم و همه زیر یک پرچم و با یک شعار در مقابل دنیای استکبار می ایستادند اما شاهدیم که به فرقه های گوناگون تقسیم شده و علت عمده اش عدم بصیرت و ندانستن بسیاری از مسائل است.

وی بیان داشت: نداشتن بصیرت در جریان اندلس باعث شد که در یک شب هزاران مسجد را از دست بدهیم و زحمت مسلمانان که در آنجا اسلام آورده بودند و مساجد زیاد ساخته بودند از بین برود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز گفت: هجمه فرهنگی دشمنان امروز بر علیه کشورهای اسلامی نشانگر قدرت و عظمت بصیرت در جامعه شیعه و اسلامی ایران دارد و امروز به خاطر همین دشمنان به ما حمله کردند.

وی افزود:دهه ولایت بهترین فرصت برای ارتقای سطح بصیرت، شناخت بیشتر جایگاه ولایت و ارتقای ولایت مداری در سطح جامعه است.

مسعودی بیان داشت: همچنین این دهه برای دشمن شناسی، مقابله با هجمه های فرهنگی در عرصه انتظار، ولایت، شهادت و ایثار بسیار مهم است که امیدوارم از این فرصت ها بتوانیم استفاده کامل را ببریم.

وی اشاره به قرابت 2 عید سعید قربان و غدیر خم گفت: شهدا درس بندگی حق تعالی و جان دادن در راه خداوند بزرگ را به جامعه انسانی آموختند و اسماعیل وار به قربانگاه رفتند.

وی ادامه داد: شهدای دوران انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم که خارج از مرزهای ایران اسلام با قید بندگی حضرت باریتعالی در راه او سر می دهند، بهترین نشاندهندگان درس بندگی هستند.

حجت‌الاسلام مسعودی، ادامه داد:جریان بندگی و اطاعت حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) عید قربان را در تاریخ ثبت و ضبط می‌کند که این امر نشان دهنده میزان عبودیت بندگان در محضر حضرت باریتعالی است.

وی اظهار داشت: حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) طوق بندگی خدا را بر گردن نهادند به طوریکه حضرت ابراهیم (ع) جوان خودش را برای قربانی مهیا می‌کند و حضرت اسماعیل (ع) را به‌عنوان قربانی می پذیرد که نشان می دهد که انسان در مقام بندگی باید تا کجا به پیش برود و تا چه حد و حدودی بندگی خودش را به منصه ظهور بگذارد یعنی ارزش بندگی خدا بر این است که حتی اگر قرار باشد انسان جان بدهد در راه حضرت باریتعالی کم نیست.

وی با بیان اینکه درسی که شهدا از عید بندگی گرفته اند در تمام جهان ثابت شده، افزود: عید غدیر نیز عید ولایت است که موجب قوام دین و بقیه اعمال می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز ادامه داد: در روایات اشاره شده که اگر چه دین واجباتی همچون نماز، روزه، حج و زکات دارد ولی شاید نماز به بعضی از افراد در یک مقطع خاص از زمان واجب نباشد و یا روزه، حج و زکات نیز در بعضی از مقاطع به بعضی از افراد حتی اگر در سن تکلیف باشند واجب نیست ولی ولایت سن و محدودیت نمی شناسد و همه ی انسان ها باید مطیع امر ولایت باشند و اگر ولایت نباشد نماز بی ولایت بی نمازی است.

وی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در برنامه ریزی هایی که داشته مقرر کرده که مبلغان دینی و ائمه جماعات مساجد در این دهه در حوزه ولایت، ولایت مداری، بصیرت و دشمن شناسی سخنرانی داشته باشند.

مسعودی ترغیب مردم به شرکت در جشن های عید غدیر را از دیگر برنامه ها برشمرد و افزود: بزرگ نشان دادن این عید بسیار مهم است زیرا از اعیاد بسیار بزرگی است که خداوند می فرماید در روز عید غدیر گناهان بسیاری را از بندگان خود مورد عفو و بخشش قرار می دهد و بهترین روز برای توسل به درگاه خدا و درخواست عفو و مغفرت از حضرت دوست است.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز،حجت‌الاسلام سیدعباس مسعودی، مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز در همایش مبلغین ائمه جماعات و روحانیون مستقر استان البرز با موضوع ترویج فرهنگ قانون‌مداری و صلح و سازش که در دادگستری استان البرز برگزار شد با اشاره به تاثیرگذاری حرکت روحانیون در امر صلح و سازش اظهار داشت: یکی از مولفه‌های جامعه مدنی قانون است که اگر نباشد جامعه به نظم نمی‌رسد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز با بیان اینکه زیربنای جامعه مدنی، عقلانیت بشری است ادامه داد: قانون الهی به نیازهای مردم پاسخ داده است.

وی با اشاره به اینکه قانون به زندگی اجتماعی و فردی انسان نظم می‌دهد و اصلاحات جامعه را در پی دارد اضافه کرد: نکات مهمی در قوانین الهی است که از جمله آن پیوند قوانین الهی با اخلاق است.

مسعودی، با بیان اینکه باید از روحانیون در حوزه ترویج فرهنگ قانون‌مداری در جامعه استفاده شود، اضافه کرد: روحانیون باید در حوزه صلح و سازش اقدام کنند.

این مسئول با اشاره به حوزه صلح و سازش و تاثیر روحانیون در این امر اظهار داشت: در هر هفته بیش از 40 کلاس و برنامه در مساجد با حضور اساتید از قم در این زمینه برگزار می‌شود.

در این همایش، فرید نجف‌نیا با اشاره به اینکه استان البرز بعد از قم، مشهد و اصفهان بیشترین طلاب را دارد اظهار داشت: معاونت فرهنگی در دادگستری عمر کوتاهی دارد که وظیفه بخشی از آن نظارت بر کارکنان و خانواده آن‌ها است و یک سوم آن ناظر بر خارج سازمان و عمومی است.

معاون فرهنگی دادگستری استان البرز با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌هایی که فرهنگ مردم را ارتقا می‌دهد استفاده از مسجد و مصلی‌ است ادامه داد: هیئت ها و مساجد ظرفیت‌های خوبی است که می‌تواند در حوزه صلح و سازش کمک و به‌کارگیری شود.

سه شنبه, 31 مرداد 1396 14:36

ازدواج را بر جوانان آسان بگیرید

نوشته شده توسط

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز،مدیرکل تبلغات اسلامی استان البرز ضمن انتقاد از شرایط سختی که برخی والدین پیش از ازدواج تعیین می‌کنند، گفت: اگر این وضعیت ادامه داشته باشد سن ازدواج به 50 سالگی خواهد رسید.

حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه البر، گفت: همه دستگاه‌ها، اشخاص حقیقی، حقوقی و پدر و مادرها وظایفی در راستای تسهیل ازدواج دارند.

مسعودی یکی از نکاتی که در امر ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد را توکل به خداوند برای تامین مخارج زندگی مشترک عنوان کرد و افزود: ائمه اطهار در روایات مختلف به این موضوع اشاره کرده‌اند به‌عنوان نمونه امام رضا(ع) می‌فرمایند: «اگر کسی به خاطر ترس از مخارج، ازدواج نکند به خداوند بدگمان شده است».

وی با تاکید بر لزوم هزینه کردن متناسب با درآمد در زندگی خاطرنشان کرد: این موضوع باید در جامعه جا بیفتد که وقتی جوانان به خداوند توکل کنند خداوند نیز به زندگی آنها برکت می‌بخشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز با بیان اینکه از طرف دیگر پدر و مادرها نیز باید مقدمات ازدواج را سهل بگیرند، گفت: نباید با تعیین شروطی همچون خانه، ماشین و... سنگ جلو جوانان گذاشت، اگر این شرایط ادامه پیدا کند سن ازدواج به 50 یا 60 سالگی می‌رسد.

این مسئول خاطرنشان کرد: سفارش شده که زمینه ازدواج دختران از سنین 16 سالگی یا نهایتا 20 سالگی فراهم شود و اگر چنین شود آمار طلاق نیز پایین خواهد آمد.

مسعودی در ادامه و در پاسخ به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی تاکنون چقدر در گسترش ازدواج آسان در استان موثر بوده است،گفت: سازمان تبلیغات یک نهاد فرهنگی است و در همین زمینه نیز اقدامات خود را دنبال می‌کند.

وی افزود: ما ظرفیت‌هایی همچون 93 روحانی مستقر، سه هزار هیئت مذهبی و همچنین کانون‌ها و خانه‌های قرآنی متعددی در اختیار داریم که به خوبی می‌توان در راستای فرهنگ‌سازی ازدواج آسان از آنها استفاده کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز،تصریح کرد: اگر در هر کدام از اینها هفته‌ای دو یا سه بار به موضوع ازدواج آسان پرداخته شود به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیرگذاری خوبی خواهد داشت.

وی در ادامه به اهمیت موضوع فرزندآوری اشاره و اعلام کرد: این موضوع آنقدر اهمیت دارد که پیامبر اسلام(ص) بیان فرمودند که به فرزند سقط شده نیز افتخار می‌کنند.

مسعودی در توصیه به جوانان برای کسب و کار نیز خاطرنشان کرد: نباید فقط به دنبال شغل دولتی و کسب میز بود چرا که دولت هر روز در حال کوچکتر شدن است، هر کسی باید از دانش خود، برای خود شغل ایجاد کند و این شدنی است.

این مسئول در خصوص عملکرد سایر دستگاه‌های استان در موضوع ازدواج آسان نیز گفت: دستگاه‌ها در حد توان خود کار می‌کنند اما چیزی که اهمیت دارد این است که این اقدامات مبتنی بر نیاز باشد.

وی افزود: به‌عنوان مثال الان وام ازدواج با مبلغ بالا به خوبی پرداخت می‌شود اما اقدامات اولیه دیگری همچون فرهنگ‌سازی ازدواج، کلاس‌های آموزشی برای والدین و پرداختن به مسائل فرهنگی نیز لازم است.

مسعودی با تاکید بر لزوم اهتمام ویژه به فرهنگ گفت: فرهنگ به تعبیر مقام معظم رهبری مانند هواست اما متاسفانه آنگونه که باید به آن پرداخته نشده و معمولا در رده‌های آخر قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی،مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز،گفت:نهادینه کردن فرهنگ بهرگیری از فضای مجازی در کشور ضروریست.

حجت‌الاسلام مسعودی،خاطر نشان کرد:فضای مجازی عرصه ای مهم در راستای توسعه و ترویج مفاهیم ارزشمند دینی و آموزه های قرآنی است که دستگاه های فرهنگی به نوبه خود می توانند نقش اثرگذاری را در عملی کردن این امر مهم ایفا کنند.

وی گفت:برگزاری دوره های آموزشی در حوزه فضای مجازی ویژه مبلغین و مبلغات و همچنین بانوان فرهیخته و روحانیون مستقر می تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز،افزود:دشمنان در سال های اخیر از این فضا برای کمر رنگ کردن ارزش ها و آموزه های دینی در نسل جوان جامعه بهر می برند که عدم مقابله به مثل و تلاش در راستای نهادینه کردن آموزه های دینی صدمات روحی و روانی به نسل فعال و کارآمد جامعه وارد خواهد کرد.

مسعودی،گفت:کانون خانواده نیز در زمینه بهرگیری صحیح و اصولی فرزندان از این فضا اثرگذار است به همین منظور پدران و مادران باید با اشرافیت کامل بر عملکرد فرزندان خود از گرایش آنها به انحرافات اخلاقی جلوگیری کنند.

وی گفت:دستگاه های فرهنگی به تنهایی نمی توانند در این زمینه نفوذ کنند بلکه مسئولان اجرای و خانواده ها باید با همکاری دو سویه نسل جوان و بالقوه جامعه را از فرو رفتن در دام های پهن شده توسط دشمنان در این فضا خفظ کنند.

این مسئول فرهنگی،یاآور شد:دین مبین اسلام سرشار از آموزه های ارزشمند برای یک زندگی سالم و سعادتمندانه است که تلاش برای انتشار این اموزه ها در حوزه فضای مجازی می تواند در زمینه هدایت و جهت دهی نسل جوان جامعه اثرگذار باشد.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز،حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی،مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز،گفت:خبرنگاران، نقش مهمی در مقابله با هجمه فرهنگی دشمن دارند.

وی ادامه داد:نقش آفرینی یک خبرنگار در پوشش خبری فعالیت و برنامه های مختلف یک کشور چه در حوزه سیاسی،اقتصادی و فرهنگی برکسی پوشیده نیست.

حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی،اذعان کرد:یک خبرنگار می تواند نقش مهم و اثرگذاری را راستای تحول فرهنگی در سطح یک شهرستان ایفا کند و این را می توان در نحوه پوشش خبری فعالیت های فرهنگی به خوبی مشاهده کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز،ادامه داد:خبرنگاری یک از مشاغل سختی است که توجه ویژه مسئولان اجرایی کشور را در حمایت همه جانبه از فعالیت ها و برنامه های آنها می طلبد.

حجت‌الاسلام مسعودی،ادامه داد:آگاهی بخشی به اقشار جامعه در رابطه با حوادث و رویداد های داخلی و خارجی یکی از وظایف خطیر خبرنگاران در سطح کشور است و این را می توان در نحوه پوشش خبری نبرد سوریه و عراق توسط این خبرنگاران مشاهده کرد.

این مسئول فرهنگی، گفت:سازمان تبلیغات اسلامی یکی از نهادهای فعال فرهنگی در راستای برگزاری برنامه های فرهنگی دینی با توجه به مناسبت های مذهبی است که پوشش خبری این برنامه ها می تواند نقش اثرگذاری را در راستای تحول فکری و فرهنگی در آحاد جامعه ایفا کند.

وی در پایان گفت:با توجه به توسعه فعالیت های دشمن در حوزه فضای مجازی و رسانه می توان با بهرگیری از فضای مجازی و قدرت رسانه در مقابله با هجمه فرهنگی آنها به خوبی عمل کرد.

کتاب هفته

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 92 از ارائه به موقع ...
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 92 از ارائه به موقع ...

اوقات شرعی به افق استان البرز

نظرسنجی

کیفیت نسخه جدید وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید ؟

عالی - 50%
قابل قبول - 25%
متوسط - 25%
ضعیف - 0%

مجموع آراء: 4
The voting for this poll has ended on: آوریل 1, 2015

آمار پایگاه

بازدید امروز1161
بازدید دیروز2060
بازدید این هفته7001
بازدید این ماه41376
کل بازدید1753632

پشتیبانی آنلاین

<