ان الله عز و جل إذا أحب عبدا فعمل قليلا جزاه بالقليل الكثير.
چون خداي تعالي بنده اي را دوست دارد و او عمل كوچكي انجام دهد ، خدا او را پاداش بزرگ دهد .
اصول كافي ، ج 3 ، ص 137 – 138
مقدمه:
امام علی بن موسیالرضا (علیه السلام) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام میباشند.
ایشان در سن 35 سالگی عهدهدار مسئولیت امامت و رهبری شیعیان گردیدند و حیات ایشان مقارن بود با خلافت خلفای عباسی که سختیها و رنج بسیاری را بر امام رواداشتند و سر انجام مأمون عباسی ایشان را در سن 55 سالگی به شهادت رساند. در این نوشته به طور خلاصه، بعضی از ابعاد زندگانی آن حضرت را بررسی مینماییم.
نام، لقب و کنیه امام:
نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان "رضا" به معنای "خشنودی" میباشد. امام محمد تقی (علیه السلام) امام نهم و فرزند ایشان سبب نامیده شدن آن حضرت به این لقب را اینگونه نقل میفرمایند: "خداوند او را رضا لقب نهاد زیرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمین از او خشنود بودهاند و ایشان را برای امامت پسندیدهاند و همینطور (به خاطر خلق و خوی نیکوی امام) هم دوستان و نزدیکان و هم دشمنان از ایشان راضی و خشنود بودند."
یکی از القاب مشهور حضرت "عالم آل محمد" است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان میباشد. جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش، بویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد دلیل کوچکی بر این سخن است، که قسمتی از این مناظرات در بخش "جنبه علمی امام" آمده است. این توانایی و برتری امام، در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان میباشد و با تأمل در سخنان امام در این مناظرات، کاملاً این مطلب روشن میگردد که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمیتواند سرچشمه گرفته باشد.
پدر و مادر امام:
پدر بزرگوار ایشان امام موسی کاظم (علیه السلام) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال 183 ﻫ.ق. به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند و مادر گرامیشان "نجمه" نام داشت.
تولد امام:
حضرت رضا (علیه السلام) در یازدهم ذیقعدﺓ الحرام سال 148 هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند. از قول مادر ایشان نقل شده است که: "هنگامیکه به حضرتش حامله شدم به هیچ وجه ثقل حمل را در خود حس نمیکردم و وقتی به خواب میرفتم، صدای تسبیح و تمجید حق تعالی و ذکر "لاالهالاالله" را از شکم خود میشنیدم، اما چون بیدار میشدم دیگر صدایی بگوش نمیرسید. هنگامیکه وضع حمل انجام شد، نوزاد دو دستش را به زمین نهاد و سرش را به سوی آسمان بلند کرد و لبانش را تکان میداد؛ گویی چیزی میگفت."(2)
نظیر این واقعه، هنگام تولد دیگر ائمه و بعضی از پیامبران الهی نیز نقل شده است، از جمله حضرت عیسی که به اراده الهی در اوان تولد، در گهواره لب به سخن گشوده و با مردم سخن گفتند که شرح این ماجرا در قرآن کریم آمده است.(3)
زندگی امام در مدینه:
حضرت رضا (علیه السلام) تا قبل از هجرت به مرو در مدینه زادگاهشان، ساکن بودند و در آنجا در جوار مدفن پاک رسول خدا و اجداد طاهرینشان به هدایت مردم و تبیین معارف دینی و سیره نبوی میپرداختند. مردم مدینه نیز بسیار امام را دوست میداشتند و به ایشان همچون پدری مهربان مینگریستند. تا قبل از این سفر، با اینکه امام بیشتر سالهای عمرش را در مدینه گذرانده بود، اما در سراسر مملکت اسلامی پیروان بسیاری داشت که گوش به فرمان اوامر امام بودند.
امام در گفتگویی که با مأمون درباره ولایت عهدی داشتند، در این باره این گونه میفرمایند: "همانا ولایت عهدی هیچ امتیازی را بر من نیفزود. هنگامی که من در مدینه بودم فرمان من در شرق و غرب نافذ بود و اگر از کوچههای شهر مدینه عبور میکردم، عزیرتر از من کسی نبود. مردم پیوسته حاجاتشان را نزد من میآوردند و کسی نبود که بتوانم نیاز او را برآورده سازم مگر اینکه این کار را انجام میدادم و مردم به چشم عزیز و بزرگ خویش، به من مىنگریستند."
امامت حضرت رضا (علیه السلام):
امامت و وصایت حضرت رضا (علیه السلام) بارها توسط پدر بزرگوار و اجداد طاهرینشان و رسول اکرم (صلی الله و علیه و اله) اعلام شده بود. به خصوص امام کاظم (علیه السلام) بارها در حضور مردم ایشان را به عنوان وصی و امام بعد از خویش معرفی کرده بودند که به نمونهای از آنها اشاره مینماییم.
یکی از یاران امام موسی کاظم (علیه السلام) میگوید: «ما شصت نفر بودیم که موسی بنجعفر به جمع ما وارد شد و دست فرزندش علی در دست او بود. فرمود: "آیا میدانید من کیستم؟" گفتم: "تو آقا و بزرگ ما هستی." فرمود: "نام و لقب من را بگویید." گفتم: "شما موسی بن جعفر بن محمد هستید." فرمود: "این که با من است کیست؟" گفتم: "علی بن موسی بن جعفر." فرمود: "پس شهادت دهید او در زندگانی من وکیل من است و بعد از مرگ من وصی من میباشد."»(4) در حدیث مشهوری نیز که جابر از قول نبى اکرم نقل میکند امام رضا (علیه السلام) به عنوان هشتمین امام و وصی پیامبر معرفی شدهاند. امام صادق (علیه السلام) نیز مکرر به امام کاظم میفرمودند که "عالم آل محمد از فرزندان تو است و او وصی بعد از تو میباشد."
اوضاع سیاسی:
مدت امامت امام هشتم در حدود بیست سال بود که میتوان آن را به سه بخش جداگانه تقسیم کرد:
ده سال اول امامت آن حضرت، که همزمان بود با زمامداری هارون.
مدتی از روزگار زندگانی امام رضا (علیه السلام) همزمان با خلافت هارون الرشید بود. در این زمان است که مصیبت دردناک شهادت پدر بزرگوارشان و دیگر مصیبتهای اسفبار برای علویان (سادات و نوادگان امیرالمؤمنین) واقع شده است. در آن زمان کوششهای فراوانی در تحریک هارون برای کشتن امام رضا (علیه السلام) میشد تا آنجا که در نهایت هارون تصمیم بر قتل امام گرفت؛ اما فرصت نیافت نقشه خود را عملی کند. بعد از وفات هارون فرزندش امین به خلافت رسید. در این زمان به علت مرگ هارون ضعف و تزلزل بر حکومت سایه افکنده بود و این تزلزل و غرق بودن امین در فساد و تباهی باعث شده بود که او و دستگاه حکومت، از توجه به سوی امام و پیگیری امر ایشان بازمانند. از این رو میتوانیم این دوره را در زندگی امام دوران آرامش بنامیم.
اما سرانجام مأمون عباسی توانست برادر خود امین را شکست داده و او را به قتل برساند و لباس قدرت را به تن نماید و توانسته بود با سرکوب شورشیان فرمان خود را در اطراف و اکناف مملکت اسلامی جاری کند. وی حکومت ایالت عراق را به یکی از عمال خویش واگذار کرده بود و خود در مرو اقامت گزید و فضل بن سهل را که مردی بسیار سیاستمدار بود، وزیر و مشاور خویش قرار داد. اما خطری که حکومت او را تهدید میکرد علویان بودند که بعد از قرنی تحمل شکنجه و قتل و غارت، اکنون با استفاده از فرصت دو دستگی در خلافت، هر یک به عناوین مختلف در خفا و آشکار عَلم مخالفت با مأمون را برافراشته و خواهان براندازی حکومت عباسی بودند؛ به علاوه آنان در جلب توجه افکار عمومی مسلمین به سوی خود، و کسب حمایت آنها موفق گردیده بودند و دلیل آشکار بر این مدعا این است که هر جا علویان بر ضد حکومت عباسیان قیام و شورش میکردند، انبوه مردم از هر طبقه دعوت آنان را اجابت کرده و به یاری آنها بر میخواستند و این، بر اثر ستمها و نارواییها و انواع شکنجههای دردناکی بود که مردم و بخصوص علویان از دستگاه حکومت عباسی دیده بودند. از این رو مأمون درصدد بر آمده بود تا موجبات برخورد با علویان را برطرف کند. بویژه که او تصمیم داشت تشنجات و بحرانهایی را که موجب ضعف حکومت او شده بود از میان بردارد و برای استقرار پایههای قدرت خود، محیط را امن و آرام سازد. لذا با مشورت وزیر خود فضل بن سهل تصمیم گرفت تا دست به خدعهای بزند. او تصمیم گرفت تا خلافت را به امام پیشنهاد دهد و خود از خلافت به نفع امام کنارهگیری کند، زیرا حساب میکرد نتیجه از دو حال بیرون نیست، یا امام میپذیرد و یا نمیپذیرد و در هر دو حال برای خود او و خلافت عباسیان، پیروزی است. زیرا اگر بپذیرد ناگزیر، بنابر شرطی که مأمون قرار میداد ولایت عهدی آن حضرت را خواهد داشت و همین امر مشروعیت خلافت او را پس از امام نزد تمامی گروهها و فرقههای مسلمانان تضمین میکرد. بدیهی است برای مأمون آسان بود در مقام ولایتعهدی بدون این که کسی آگاه شود، امام را از میان بردارد تا حکومت به صورت شرعی و قانونی به او بازگردد. در این صورت علویان با خشنودی به حکومت مینگریستند و شیعیان خلافت او را شرعی تلقی میکردند و او را به عنوان جانشین امام میپذیرفتند. از طرف دیگر چون مردم حکومت را مورد تایید امام میدانستند لذا قیامهایی که بر ضد حکومت میشد جاذبه و مشروعیت خود را از دست میداد.
او میاندیشید اگر امام خلافت را نپذیرد ایشان را به اجبار ولیعهد خود میکند که در اینصورت بازهم خلافت و حکومت او در میان مردم و شیعیان توجیه میگردد و دیگر اعتراضات و شورشهایی که به بهانه غصب خلافت و ستم، توسط عباسیان انجام میگرفت دلیل و توجیه خود را از دست میداد و با استقبال مردم و دوستداران امام مواجه نمیشد. از طرفی او میتوانست امام را نزد خود ساکن کند و از نزدیک مراقب رفتار امام و پیروانش باشد و هر حرکتی از سوی امام و شیعیان ایشان را سرکوب کند. همچنین او گمان میکرد که از طرف دیگر شیعیان و پیروان امام، ایشان را به خاطر نپذیرفتن خلافت در معرض سئوال و انتقاد قرار خواهند داد و امام جایگاه خود را در میان دوستدارانش از دست میدهد.
سفر به سوی خراسان:
مأمون برای عملی کردن اهداف ذکر شده چند تن از مأموران مخصوص خود را به مدینه، خدمت حضرت رضا (علیه السلام) فرستاد تا حضرت را به اجبار به سوی خراسان روانه کنند. همچنین دستور داد حضرتش را از راهی که کمتر با شیعیان برخورد داشته باشد، بیاورند. مسیر اصلی در آن زمان راه کوفه، جبل، کرمانشاه و قم بوده است که نقاط شیعهنشین و مراکز قدرت شیعیان بود. مأمون احتمال میداد که ممکن است شیعیان با مشاهده امام در میان خود به شور و هیجان آیند و مانع حرکت ایشان شوند و بخواهند آن حضرت را در میان خود نگه دارند که در این صورت مشکلات حکومت چند برابر میشد. لذا امام را از مسیر بصره، اهواز و فارس به سوی مرو حرکت داد.ماموران او نیز پیوسته حضرت را زیر نظر داشتند و اعمال امام را به او گزارش میدادند.
حدیث سلسلة الذهب:
در طول سفر امام به مرو، هر کجا توقف میفرمودند، برکات زیادی شامل حال مردم آن منطقه میشد. از جمله هنگامیکه امام در مسیر حرکت خود وارد نیشابور شدند و در حالی که در محملی قرار داشتند از وسط شهر نیشابور عبور کردند. مردم زیادی که خبر ورود امام به نیشابور را شنیده بودند، همگی به استقبال حضرت آمدند. در این هنگام دو تن از علما و حافظان حدیث نبوی، به همراه گروههای بیشماری از طالبان علم و اهل حدیث و درایت، مهار مرکب را گرفته و عرضه داشتند: "ای امام بزرگ و ای فرزند امامان بزرگوار، تو را به حق پدران پاک و اجداد بزرگوارت سوگند میدهیم که رخسار فرخنده خویش را به ما نشان دهی و حدیثی از پدران و جد بزرگوارتان، پیامبر خدا، برای ما بیان فرمایی تا یادگاری نزد ما باشد." امام دستور توقف مرکب را دادند و دیدگان مردم به مشاهده طلعت مبارک امام روشن گردید. مردم از مشاهده جمال حضرت بسیار شاد شدند به طوری که بعضی از شدت شوق میگریستند و آنهایی که نزدیک ایشان بودند، بر مرکب امام بوسه میزدند. ولوله عظیمی در شهر طنین افکنده بود به طوری که بزرگان شهر با صدای بلند از مردم میخواستند که سکوت نمایند تا حدیثی از آن حضرت بشنوند. تا اینکه پس از مدتی مردم ساکت شدند و حضرت حدیث ذیل را کلمه به کلمه از قول پدر گرامیشان و از قول اجداد طاهرینشان به نقل از رسول خدا و به نقل از جبرائیل از سوی حضرت حق سبحانه و تعالی املاء فرمودند: "کلمه لاالهالاالله حصار من است پس هر کس آن را بگوید داخل حصار من شده و کسی که داخل حصار من گردد ایمن از عذاب من خواهد بود." سپس امام فرمودند: "اما این شروطی دارد و من، خود، از جمله آن شروط هستم."
این حدیث بیانگر این است که از شروط اقرار به کلمه لاالهالاالله که مقوم اصل توحید در دین میباشد، اقرار به امامت آن حضرت و اطاعت و پذیرش گفتار و رفتار امام میباشد که از جانب خداوند تعالی تعیین شده است. در حقیقت امام شرط رهایی از عذاب الهی را توحید و شرط توحید را قبول ولایت و امامت میدانند.
ولایت عهدی:
باری، چون حضرت رضا (علیه السلام) وارد مرو شدند، مأمون از ایشان استقبال شایانی کرد و در مجلسی که همه ارکان دولت حضور داشتند صحبت کرد و گفت: "همه بدانند من در آل عباس و آل علی (علیه السلام) هیچ کس را بهتر و صاحب حقتر به امر خلافت از علی بن موسی رضا (علیه السلام) ندیدم." پس از آن به حضرت رو کرد و گفت: "تصمیم گرفتهام که خود را از خلافت خلع کنم و آن را به شما واگذار نمایم." حضرت فرمودند: "اگر خلافت را خدا برای تو قرار داده جایز نیست که به دیگری ببخشی و اگر خلافت از آن تو نیست، تو چه اختیاری داری که به دیگری تفویض نمایی." مأمون بر خواسته خود پافشاری کرد و بر امام اصرار ورزید. اما امام فرمودند: "هرگز قبول نخواهم کرد." وقتی مأمون مأیوس شد گفت: "پس ولایت عهدی را قبول کن تا بعد از من شما خلیفه و جانشین من باشید." این اصرار مأمون و انکار امام تا دو ماه طول کشید و حضرت قبول نمیفرمودند و میگفتند: "از پدرانم شنیدم، من قبل از تو از دنیا خواهم رفت و مرا با زهر شهید خواهند کرد و بر من ملائک زمین و آسمان خواهند گریست و در وادی غربت در کنار هارون الرشید دفن خواهم شد." اما مأمون بر این امر پافشاری نمود تا آنجاکه مخفیانه و در مجلس خصوصی حضرت را تهدید به مرگ کرد. لذا حضرت فرمودند: "اینک که مجبورم، قبول میکنم به شرط آنکه کسی را نصب یا عزل نکنم و رسمی را تغییر ندهم و سنتی را نشکنم و از دور بر بساط خلافت نظر داشته باشم." مأمون با این شرط راضی شد. پس از آن حضرت، دست را به سوی آسمان بلند کردند و فرمودند: "خداوندا! تو میدانی که مرا به اکراه وادار نمودند و به اجبار این امر را اختیار کردم؛ پس مرا مؤاخذه نکن همان گونه که دو پیغمبر خود یوسف و دانیال را هنگام قبول ولایت پادشاهان زمان خود مؤاخذه نکردی. خداوندا، عهدی نیست جز عهد تو و ولایتی نیست مگر از جانب تو، پس به من توفیق ده که دین تو را برپا دارم و سنت پیامبر تو را زنده نگاه دارم. همانا که تو نیکو مولا و نیکو یاوری هستی."
جنبه علمی امام:
مأمون که پیوسته شور و اشتیاق مردم نسبت به امام و اعتبار بیهمتای امام را در میان ایشان میدید میخواست تا این قداست و اعتبار را خدشهدار سازد و از جمله کارهایی که برای رسیدن به این هدف انجام داد تشکیل جلسات مناظرهای بین امام و دانشمندان علوم مختلف از سراسر دنیا بود، تا آنها با امام به بحث بپردازند، شاید بتوانند امام را از نظر علمی شکست داده و وجهه علمی امام را زیر سوال ببرند که شرح یکی از این مجالس را میآوریم:
"برای یکی از این مناظرات، مأمون فضل بن سهل را امر کرد که اساتید کلام و حکمت را از سراسر دنیا دعوت کند تا با امام به مناظره بنشینند. فضل نیز اسقف اعظم نصاری، بزرگ علمای یهود، روسای صابئین (پیروان حضرت یحیی)، بزرگ موبدان زرتشتیان و دیگر متکلمین وقت را دعوت کرد. مأمون هم آنها را به حضور پذیرفت و از آنها پذیرایی شایانی کرد و به آنان گفت: "دوست دارم که با پسر عموی من (مأمون از نوادگان عباس عموی پیامبر است که ناگزیر پسر عموی امام میباشد.) که از مدینه پیش من آمده مناظره کنید." صبح روز بعد مجلس آراستهای تشکیل داد و مردی را به خدمت حضرت رضا (علیه السلام) فرستاد و حضرت را دعوت کرد. حضرت نیز دعوت او را پذیرفتند و به او فرمودند: "آیا میخواهی بدانی که مأمون کی از این کار خود پشیمان میشود." او گفت: "بلی فدایت شوم." امام فرمودند: "وقتی مأمون دلایل مرا بر رد اهل تورات از خود تورات و بر اهل انجیل از خود انجیل و از اهل زبور از زبورشان و بر صابئین بزبان ایشان و بر آتشپرستان بزبان فارسی و بر رومیان به زبان رومیشان بشنود و ببیند که سخنان تک تک اینان را رد کردم و آنها سخن خود را رها کردند و سخن مرا پذیرفتند آنوقت مأمون میفهمد که توانایی کاری را که میخواهد انجام دهد ندارد و پشیمان میشود و لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم." سپس حضرت به مجلس مأمون تشریف فرما شدند و با ورود حضرت، مأمون ایشان را برای جمع معرفی کرد و سپس گفت: "دوست دارم با ایشان مناظره کنید." حضرت رضا (علیه السلام) نیز با تمامی آنها از کتاب خودشان درباره دین و مذهبشان مباحثه نمودند. سپس امام فرمود: "اگر کسی در میان شما مخالف اسلام است بدون شرم و خجالت سئوال کند." عمران صایی که یکی از متکلمین بود از حضرت سؤالات بسیاری کرد و حضرت تمام سؤالات او را یک به یک پاسخ گفتند و او را قانع نمودند. او پس از شنیدن جواب سؤالات خود از امام، شهادتین را بر زبان جاری کرد و اسلام آورد و با برتری مسلم امام، جلسه به پایان رسید و مردم متفرق شدند. روز بعد حضرت، عمران صایی را به حضور طلبیدند و او را بسیار اکرام کردند و از آن به بعد عمران صایی خود یکی از مبلغین دین مبین اسلام گردید.
رجاء ابن ضحاک که از طرف مأمون مامور حرکت دادن امام از مدینه به سوی مرو بود، میگوید: «آن حضرت در هیچ شهری وارد نمیشد مگر اینکه مردم از هر سو به او روی میآوردند و مسائل دینی خود را از امام میپرسیدند. ایشان نیز به آنها پاسخ میگفت و احادیث بسیاری از پیامبر خدا و حضرت علی (علیه السلام) بیان میفرمود. هنگامی که از این سفر بازگشتم نزد مأمون رفتم. او از چگونگی رفتار امام در طول سفر پرسید و من نیز آنچه را در طول سفر از ایشان دیده بودم بازگو کردم. مأمون گفت: "آری، ای پسر ضحاک! ایشان بهترین، داناترین و عابدترین مردم روی زمین است."»
اخلاق و منش امام:
خصوصیات اخلاقی و زهد و تقوای آن حضرت به گونهای بود که حتی دشمنان خویش را نیز شیفته و مجذوب خود کرده بود. با مردم در نهایت ادب تواضع و مهربانی رفتار میکرد و هیچ گاه خود را از مردم جدا نمینمود.
یکی از یاران امام میگوید: "هیچ گاه ندیدم که امام رضا (علیه السلام) در سخن بر کسی جفا ورزد و نیز ندیدم که سخن کسی را پیش از تمام شدن قطع کند. هرگز نیازمندی را که میتوانست نیازش را برآورده سازد رد نمیکرد در حضور دیگری پایش را دراز نمیفرمود. هرگز ندیدم به کسی از خدمتکارانش بدگویی کند. خنده او قهقهه نبود بلکه تبسم میفرمود. چون سفره غذا به میان میآمد، همه افراد خانه حتی دربان و مهتر را نیز بر سر سفره خویش مینشاند و آنان همراه با امام غذا میخوردند. شبها کم میخوابید و بسیاری از شبها را به عبادت میگذراند. بسیار روزه میگرفت و روزه سه روز در ماه را ترک نمیکرد. کار خیر و انفاق پنهان بسیار داشت. بیشتر در شبهای تاریک، مخفیانه به فقرا کمک میکرد."(5) یکی دیگر از یاران ایشان میگوید: "فرش آن حضرت در تابستان حصیر و در زمستان پلاسی بود. لباس او در خانه درشت و خشن بود، اما هنگامی که در مجالس عمومی شرکت میکرد، خود را میآراست (لباسهای خوب و متعارف میپوشید).(6) شبی امام میهمان داشت، در میان صحبت چراغ ایرادی پیدا کرد، میهمان امام دست پیش آورد تا چراغ را درست کند، اما امام نگذاشت و خود این کار را انجام داد و فرمود: "ما گروهی هستیم که میهمانان خود را به کار نمیگیریم."(7)
شخصی به امام عرض کرد: "به خدا سوگند هیچکس در روی زمین از جهت برتری و شرافت اجداد، به شما نمیرسد." امام فرمودند:" تقوی به آنان شرافت داد و اطاعت پروردگار، آنان را بزرگوار ساخت."(8)
مردی از اهالی بلخ میگوید: "در سفر خراسان با امام رضا (علیه السلام) همراه بودم. روزی سفره گسترده بودند و امام همه خدمتگزاران حتی سیاهان را بر آن سفره نشاند تا همراه ایشان غذا بخورند. من به امام عرض کردم: "فدایت شوم بهتر است اینان بر سفرهای جداگانه بنشینند." امام فرمود: "ساکت باش، پروردگار همه یکی است. پدر و مادر همه یکی است و پاداش هم به اعمال است."(9)
یاسر، خادم حضرت میگوید: «امام رضا (علیه السلام) به ما فرموده بود: "اگر بالای سرتان ایستادم (و شما را برای کاری طلبیدم) و شما مشغول غذا خوردن بودید بر نخیزید تا غذایتان تمام شود. به همین جهت بسیار اتفاق میافتاد که امام ما را صدا میکرد و در پاسخ او میگفتند: "به غذا خوردن مشغولند." و آن گرامی میفرمود: "بگذارید غذایشان تمام شود."»(10)
یکبار غریبی خدمت امام رسید و سلام کرد و گفت: "من از دوستداران شما و پدران و اجدادتان هستم. از حج بازگشتهام و خرجی راه را تمام کردهام اگر مایلید مبلغی به من مرحمت کنید تا خود را به وطنم برسانم و در آنجا معادل همان مبلغ را صدقه خواهم داد زیرا من در شهر خویش فقیر نیستم و اینک در سفر نیازمند ماندهام." امام برخاست و به اطاقی دیگر رفت و از پشت در دست خویش را بیرون آورد و فرمود: "این دویست دینار را بگیر و توشه راه کن و لازم نیست که از جانب من معادل آن صدقه دهی."
آن شخص نیز دینارها را گرفت و رفت. از امام پرسیدند: "چرا چنین کردید که شما را هنگام گرفتن دینارها نبیند؟" فرمود: "تا شرمندگی نیاز و سوال را در او نبینم."(11)
امامان معصوم و گرامی ما در تربیت پیروان و راهنمایی ایشان تنها به گفتار اکتفا نمیکردند و در مورد اعمال آنان توجه و مراقبت ویژه ای مبذول میداشتند.
یکی از یاران امام رضا (علیه السلام) میگوید: «روزی همراه امام به خانه ایشان رفتم. غلامان حضرت مشغول بنایی بودند. امام در میان آنها غریبهای دید و پرسید: "این کیست؟" عرض کردند: "به ما کمک میکند و به او دستمزدی خواهیم داد." امام فرمود: "مزدش را تعیین کردهاید؟" گفتند: "نه هر چه بدهیم میپذیرد." امام برآشفت و به من فرمود: "من بارها به اینها گفتهام که هیچکس را نیاورید مگر آنکه قبلا مزدش را تعیین کنید و قرارداد ببندید. کسی که بدون قرارداد و تعیین مزد، کاری انجام میدهد، اگر سه برابر مزدش را بدهی باز گمان میکند مزدش را کم دادهای ولی اگر قرارداد ببندی و به مقدار معین شده بپردازی از تو خشنود خواهد بود که طبق قرار عمل کردهای و در این صورت اگر بیش از مقدار تعیین شده چیزی به او بدهی، هر چند کم و ناچیز باشد؛ میفهمد که بیشتر پرداختهای و سپاسگزار خواهد بود."»(12)
خادم حضرت میگوید: «روزی خدمتکاران میوهای میخوردند. آنها میوه را به تمامی نخورده و باقی آنرا دور ریختند. حضرت رضا (علیه السلام) به آنها فرمود: "سبحان الله اگر شما از آن بینیاز هستید، آنرا به کسانی که بدان نیازمندند بدهید."»
مختصری از کلمات حکمتآمیز امام:
امام فرمودند: "دوست هر کس عقل اوست و دشمن هر کس جهل و نادانی و حماقت است."
امام فرمودند: "علم و دانش همانند گنجی میماند که کلید آن سؤال است، پس بپرسید. خداوند شما را رحمت کند زیرا در این امر چهار طایفه دارای اجر میباشند: 1- سؤال کننده 2- آموزنده 3- شنونده 4- پاسخ دهنده."
امام فرمودند: "مهرورزی و دوستی با مردم نصف عقل است."
امام فرمودند: "چیزی نیست که چشمانت آنرا بنگرد مگر آنکه در آن پند و اندرزی است."
امام فرمودند: "نظافت و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است."
شهادت امام:
در نحوه به شهادت رسیدن امام نقل شده است که مأمون به یکی از خدمتکاران خویش دستور داده بود تا ناخنهای دستش را بلند نگه دارد و بعد به او دستور داد تا دست خود را به زهر مخصوصی آلوده کند و در بین ناخنهایش زهر قرار دهد و اناری را با دستان زهرآلودش دانه کند و او دستور مأمون را اجابت کرد. مأمون نیز انار زهرآلوده را خدمت حضرت گذارد و اصرار کرد که امام از آن انار تناول کنند. اما حضرت از خوردن امتناع فرمودند و مأمون اصرار کرد تا جایی که حضرت را تهدید به مرگ نمود و حضرت به جبر، قدری از آن انار مسموم تناول فرمودند. بعد از گذشت چند ساعت زهر اثر کرد و حال حضرت دگرگون گردید و صبح روز بعد در سحرگاه روز 29 صفر سال 203 هجری قمری امام رضا (علیه السلام) به شهادت رسیدند.
تدفین امام:
به قدرت و اراده الهی امام جواد (علیه السلام) فرزند و امام بعد از آن حضرت به دور از چشم دشمنان، بدن مطهر ایشان را غسل داده و بر آن نماز گذاردند و پیکر پاک ایشان با مشایعت بسیاری از شیعیان و دوستداران آن حضرت در مشهد دفن گردید و قرنهاست که مزار این امام بزرگوار مایه برکت و مباهات ایرانیان است.
مشاهده مطلب...به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجتالاسلام سیدعباس مسعودی، مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز امروز در گفتگو با روابط عمومی این اداره کل از اجرای ۵۵۰ برنامه فرهنگی با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان البرز خبر داد.
وی گفت: اداره کل تبلیغات اسلامی البرز با همکاری روحانیون مستقر، مؤسسات قرآنی و کانونهای فرهنگی دینی این استان، ۵۵۰ برنامه فرهنگی باهدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در مناطق شهری و روستایی استان البرز اجرا کرد.
حجتالاسلام مسعودی، تبیین و تشریح راهبردها و منویات مقام معظم رهبری در راستای رشد و توسعه همهجانبه کشور ویژه قشر جوان و نوجوان استان البرز، برگزاری گفتمان انقلاب ویژه نسل جوان در مدارس استان البرز، جلسات پرسش و پاسخ در مساجد، دانشگاهها و محافل قرآنی این استان را از مهمترین برنامههای اداره کل تبلیغات اسلامی البرز در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد.
وی با اشاره به اینکه این برنامهها تا فروردین ۹۸ با همکاری تبلیغات اسلامی در تمام نقاط استان البرز ادامه خواهد داشت، اذعان داشت: دشمن تلاش میکند تا آحاد جامعه بهویژه جوانان را نسبت به نظام و آینده آن مأیوس کند به همین منظور باید تلاش کنیم تا جوانان با دلایل شکلگیری انقلاب اسلامی و هویت بخشی این انقلاب به مستضعفان؛ آشنا شوند و در این مسیر از هیچ تلاشی نباید فروگذار کرد.
سیدعباس مسعودی، انقلاب اسلامی را مایه عزت و اقتدار ایران برشمرد و افزود: یکی از شاخصههای بارز حکومت و نظام اسلامی ایران توکل به خداوند متعال و اقتدار بدون وابستگی به قدرتهای بیگانه است.
وی پیشرفتهای چشمگیر ایران اسلامی باوجود تمام تحریمهای ظالمانه را خاری در چشم دشمنان اسلام و انقلاب برشمرد و عنوان داشت: مسئولان باید با نصبالعین قرار دادن منویات مقام معظم رهبری مد ظله العالی تمام تلاش خود را در راستای رشد و توسعه انقلاب اسلامی ایران بهکار گیرند.
حجتالاسلام سید عباس مسعودی، توجه به معیشت و توسعه فرهنگ ناب محمدی (ص) را یکی از موارد مهم در کشور دانست و یادآور شد: مسئولان باید باهمت و عزمی راسخ در حمایت از دستگاههای فرهنگی برای ترویج فرهنگ مقاومت و عزت مداری گام بردارند.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجتالاسلام سیدعباس مسعودی، مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز امروز در گفتگو با روابط عمومی این اداره کل از اجرای ۵۵۰ برنامه فرهنگی با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان البرز خبر داد.
وی گفت: اداره کل تبلیغات اسلامی البرز با همکاری روحانیون مستقر، مؤسسات قرآنی و کانونهای فرهنگی دینی این استان، ۵۵۰ برنامه فرهنگی باهدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در مناطق شهری و روستایی استان البرز اجرا کرد.
حجتالاسلام مسعودی، تبیین و تشریح راهبردها و منویات مقام معظم رهبری در راستای رشد و توسعه همهجانبه کشور ویژه قشر جوان و نوجوان استان البرز، برگزاری گفتمان انقلاب ویژه نسل جوان در مدارس استان البرز، جلسات پرسش و پاسخ در مساجد، دانشگاهها و محافل قرآنی این استان را از مهمترین برنامههای اداره کل تبلیغات اسلامی البرز در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد.
وی با اشاره به اینکه این برنامهها تا فروردین ۹۸ با همکاری تبلیغات اسلامی در تمام نقاط استان البرز ادامه خواهد داشت، اذعان داشت: دشمن تلاش میکند تا آحاد جامعه بهویژه جوانان را نسبت به نظام و آینده آن مأیوس کند به همین منظور باید تلاش کنیم تا جوانان با دلایل شکلگیری انقلاب اسلامی و هویت بخشی این انقلاب به مستضعفان؛ آشنا شوند و در این مسیر از هیچ تلاشی نباید فروگذار کرد.
سیدعباس مسعودی، انقلاب اسلامی را مایه عزت و اقتدار ایران برشمرد و افزود: یکی از شاخصههای بارز حکومت و نظام اسلامی ایران توکل به خداوند متعال و اقتدار بدون وابستگی به قدرتهای بیگانه است.
وی پیشرفتهای چشمگیر ایران اسلامی باوجود تمام تحریمهای ظالمانه را خاری در چشم دشمنان اسلام و انقلاب برشمرد و عنوان داشت: مسئولان باید با نصبالعین قرار دادن منویات مقام معظم رهبری مد ظله العالی تمام تلاش خود را در راستای رشد و توسعه انقلاب اسلامی ایران بهکار گیرند.
حجتالاسلام سید عباس مسعودی، توجه به معیشت و توسعه فرهنگ ناب محمدی (ص) را یکی از موارد مهم در کشور دانست و یادآور شد: مسئولان باید باهمت و عزمی راسخ در حمایت از دستگاههای فرهنگی برای ترویج فرهنگ مقاومت و عزت مداری گام بردارند.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، امید سبزعلی،مسئول دفتر مدیر کل و روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز در مصاحبه با خبرگزاری پیام سپیدار،گفت:روابط عمومی، اتاق فکر و مغر متفکر یک سازمان در توسعه فعالیت ها و برنامه هاست.
وی گفت:توجه به روابط عمومی و برنامه ریزی به منظور توسعه فعالیت ها و برنامه های آن می تواند راهکاری مهم در در رشد فعالیت ها و برنامه های فرهنگی یک نهاد و یا دستگاه باشد.
امید سبزعلی، خاطر نشان کرد:روابط عمومی ها علاوه بر انعکاس فعالیت ها و برنامه های یک نهاد و سازمان می توانند در نیازسنجی آحاد جامعه به منظور ارائه راهبرد اثرگذار باشند.
مسئول روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، گفت:تبلیغات اسلامی آمادگی همکاری فرهنگی با تمامی دستگاه ها و نهاد های استان را دارد و در این مسیر از طرح های و برنامه های فرهنگی به منظور تبیین دستاورد های انقلاب اسلامی برای نسل جوان جامعه بهره خواهد برد.
وی با اشاره به برگزاری بیش از ۳۰۰ برنامه فرهنگی با همکاری روحانیون مستقر و ادارات سطح استان راهبرد مهم این اداره کل را تلاش برای شناساندن شاخصه های رشد انقلاب اسلامی برای احاد جامعه بهویژه نسل جوان و امید آینده کشور تا فرورددین ماه ۹۸ خاطر نشان کرد.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجتالاسلام سید عباس مسعودی، مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز در همایش طلایه داران فاطمی که توسط تبلیغات اسلامی شهرستان فردیس برگزارشده بود گفت: امروز با رهبری حکیمانه معظم له انقلاب اسلامی ایران در اوج پیشرفت، توسعه و آبادانی قرار دارد.
وی ادامه داد: ایران اسلامی با تحمل تحریمهای ظالمانه توسط آمریکا و ایادی استکباری خود در منطقه تمام تلاش خود را در راستای منزوی کردن ایران اسلامی بهکار برد در حالیکه مردم با بهرهگیری از رهنمودهای معظم له توانستند در مقابله با این تحریمها مقاومت کنند و این کشور اسلامی روزبهروز مراحل پیشرفت و آبادانی را طی کرد.
سید عباس مسعودی، ادامه داد: دشمن در تلاش است تا با سوءاستفاده از بعضی از مشکلات داخلی (معیشتی) که ناشی از سوء تدبیر بعضی از مسئولان اجرایی است مردم را نسبت بهنظام و آینده آن بدبین کنند به همین منظور توجه به وضعیت معیشتی مردم و اشتغال جوانان باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز، ادامه داد: پیشرفتهای چشمگیر ایران اسلامی در زمینههای مختلف از قبیل پزشکی، نانو، داروسازی، ساخت ماهواره، موشکهای نقطه زن همه و همه مدیون تحمل سختیها و مشکلات و همچنین بهرهگیری از رهنمودهای معظم له است.
وی زمان کنونی را به جنگ احزاب تشبیه کرد و گفت: توجه به رهنمودهای معظم له و صبر فعال در مقابل سختیها و مشکلات میتواند گرهگشای بسیاری از مشکلات و معضلات فرهنگی و اقتصادی کشور باشد.
حجتالاسلام مسعودی، گفت: امروز بانوان خانواده با تأسی از سبک و سیاق زندگی سید نساء العالمین میتوانند در روند روبه رشد جامعه اسلامی اثرگذار باشند.
وی گفت: اسلام و رشد آن در جهان نیازمند تحمل سختیها است همچنان که پیامبر اکرم (ص) و یاران باوفای ایشان در بدو امر با سختیهای زیادی از قبیل حصر، تحریم، شکنجه و به شهادت رساندن بسیاری از یاران گرامیاش درزمینهٔ رشد و توسعه اسلام روبه شد.
وی گفت: پرورش فکری و روحی جوانان میتواند آنها را برای رشد اجتماعی و معنوی جامعه اسلامی و همچنین تحمل سختیها در این مسیر مهیا کند و این یکی از وظایف خانوادهها بهویژه مادران فداکار است.
حجتالاسلام مسعودی، گفت: حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها فرزندان خود را فدای اسلام و قرآن کرد و این شخصیت والا و معنوی میتواند بهترین الگو و اسوه برای خانوادهها باشد.
این مسئول فرهنگی، ادامه داد: دشمن به خیال خود فکر کرده بود که با حمایت همهجانبه از داعش میتواند حکومت اسلامی بنا بر سیاستهای غلط خودشان راهاندازی کرده و بلاد اسلامی را مستعمره خود قرار دهند در حالیکه غافل از این بودند که از دل ایران اسلامی جوانانی چون شهید حججی رشد و پرورش می یاد که آزادانه و باافتخار در چنگال داعشیان به استقبال شهادت میرود.
وی با اشاره به جانفشانی شهدای اسلام و انقلاب، شهدا را بهترین الگو و اسوه خانوادهها برای تربیت فرزندان خاطر نشان کرد و گفت: شهدا و سلوک آنها در زندگی بهترین الگوی سبک زندگی و اسلوب تربیتی اسلامی است
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز ، حجت الاسلام محمود ابوالقاسمى گفت: حمایت از نظام اسلامی ایران نشانه شیعه علی علیه السلام بودن است.
به گزارش البرزفردا ابوالقاسمى سخنران همایش طلاییه داران فاطمى بیان داشت: باید مردم به این انقلاب ایمان بیاورند چرا که دشمن هر چه تلاش کرد انقلاب پا برجا ماند.
وى با اشاره به اینکه دشمنان در این چهل سال همچنان به دنبال براندازى نظام بوده است اذعان داشت: شیعه على(ع) ایمانش زیاد است و تا زمانیکه شیعه على(ع) باشیم انقلاب پابرجاست.
سخنران طلاییه داران فاطمى تأکید کرد: حضور بیست و هفت میلیونى زائران کربلا یکى از نشانه هاى ایمان است.
او با تأکید بر اینکه شیعه باید در مقابل دشمن بایستد تشریح کرد: مبارزه با دشمن نشانه اى از شیعه على(ع) بودن است.
ابوالقاسمى در حاشیه مراسم در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنى بر اینکه اگر شبکه هاى اجتماعى پیش از انقلاب بود باز هم پیروز مى شدیم؟ گفت: شبکه هاى اجتماعى تیغ دو لبه است.
وى افزود: اگر محتوا در مبارزه با حق علیه باشد قطعا در شبکه هاى اجتماعى هم پیروز مى شویم
وی ادامه داد: افراد زیادى هستند که در شبکه هاى اجتماعى محتواى خوب منتشر مى کنند و حضورشان حضور مبارزه علیه باطل است.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجتالاسلام سید عباس مسعودی، مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز از برگزاری همایش طلایه داران فاطمی توسط تبلیغات اسلامی البرز باهدف تبیین دستاوردهای چهلساله انقلاب اسلامی خبر داد.
وی ادامه داد: این همایش در راستای تبیین دستاوردهای چهلساله انقلاب اسلامی و آگاهی بخشی به اقشار جامعه نسبت به دلایل شکلگیری انقلاب اسلامی و اثرات آن در خودکفایی، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.
حجتالاسلام سید عباس سعودی، گفت: اکثریت مخاطبان این همایش را عامه مردم، هیئتهای مذهبی، روحانیون مستقر، مبلغین اعزامی، کانونهای فرهنگی و تبلیغی، مؤسسات قرآنی، مبلغین اعزامی و بسیج مداحان هستند.
وی در ادامه ضمن تأکید بر تبیین اهداف شکلگیری انقلاب اسلامی، راهبرد مهم تبلیغات اسلامی البرز را تبیین جایگاه والای انقلاب اسلامی برای مردم بهویژه نسل جوان جامعه خاطرنشان کرد و گفت: تبلیغات اسلامی البرز با بهرهگیری از ظرفیتهای بالای خود از قبیل روحانیون مستقر، مبلغین اعزامی، مسئولین هیئتهای مذهبی و کانونهای فرهنگی، اتحادیه مؤسسات قرآنی تلاش میکند تا آحاد جامعه بهویژه نسل جوان را نسبت به انقلاب و اهداف شکلگیری آن و مقایسه انقلاب با رژیم منحوس پهلوی و جایگاه انقلاب در به عزت رساندن ایران اسلامی در تمام عرصهها ایفا کند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز، گفت: این نهاد انقلابی با انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک با دانشگاههای استان البرز و همچنین آموزشوپرورش نقش مهمی را در تبیین جایگاه انقلاب اسلامی، دلایل شکلگیری آن برای نسل جوان جامعه ایفا میکند.
حجتالاسلام مسعودی، گفت: این همایش با سخنرانی حجتالاسلام ابوالقاسمی، خطیب معروف کشوری و مداحی حاج حسن شالبافان، چهارشنبه دهم بهمنماه جاری رأس ساعت ۱۴ در حسینیه انصارالامام شهرستان کرج برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجتالاسلام سید عباس مسعودی، مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز در گفتگو با سبزعلی،روابط عمومی این اداره کل،جمهوری اسلامی ایران را نمونه بارز مردم سالاری دینی برشمرد و گفت:مردم در این نظام اسلامی نقش مهمی در هدایت و جهت دهی به مسئولان و تعیین سرنوشت کشور خود دارند.
وی ادامه داد:جمهوری اسلامی ایران در بعد استقلال طلبی با درنظر گرفتن شعار نه شرقی و نه غربی علاوه بر حفظ وقار و عزت خود تلاش میکند تا روابط دوستانه خود را با سایر ملل حفظ کرده و در عین حال در مقابل زیاده خواهان با اقتدار ایستادگی کند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، گفت:آمریکایی ها در بدو شکلگیری انقلاب اسلامی تلاش کردند تا به هر نحو ممکن نگذارند که جوانه های این انقلاب رشد کند و با لطایف الحیل تلاش کردند تا از شکل گیری این درخت تنومند جلوگیری کنند در حالیکه درایت حضرت امام خمینی (ره) و هوشیاری مردم توطئه های آنها را نقش بر آب کرد.
حجتالاسلام مسعودی،در ادامه گفت:می توان به جرأت گفت: انقلاب اسلامی قدرتمندترین تمدن اسلامی در تاریخ اسلام است کشوری که با این همه توطئه و و تحریم های ظالمانه توانسته است که مراحل رشد و توسعه خود را در تمامی ابعاد اقتصادی،نظامی وکشاورزی به سرعت طی کند این امر نماد بارز استقلال طلبی در طول تاریخ است.
وی دستیابی به پیشرفت های علمی و فناوری های نوین در زمینه های مختلف را از شاخصه های مهم انقلاب اسلامی برشمرد و گفت:افزایش تعداد دانشجویان و دانشگاه ها،توسعه آموزش عالی،دستاورد های ایران اسلامی در زمینه نانو به منظور تولید دارو،پیشرفت های ایران اسلامی در حوزه پزشکی در حالیکه در زمان طاغوت از پزشکان هندی بهره برده می شد،شبیه سازی حیوانات،پیشرفت های ایران اسلامی در حوزه فضایی و ساخت ماهواره،رشد و توسعه صنعت،عضویت در باشگاه هسته ای جهانی،ساخت موشک های نقطه زن و غیره از نمونه های بارز استقلال طلبی و عزت و افتخاری است که اسلام برای ایران به ارمغان آورد.
سید عباس مسعودی، بر ضرورت توجه به وضعیت معیشتی مردم تأکید کرد و گفت:امروز وظیفه مسئولان حمایت همه جانبه از مردم است، مردمی که با تمام توان در تمامی صحنه های انقلاب اسلامی حضور داشته و هرجا که نیاز بدانند بازهم حضور خواهند داشت و این مردم هستند که با حمایت از رهبری و مسئولان عاملی مهم در حفظ استقلال و امنیت کشور هستند.
وی گفت:امروز جمهوری اسلامی ایران با همین استقلال طلبی و بهره مندی از رهنمود های ارزشمند مقام معظم رهبری مد ظله العالی توانسته است هیمنه آمریکای جنایتکار را در جهان بشکند و نمونه بارز آن شکست سیاست های آمریکا در سوریه،عراق و یمن بود که امروز خود آمریکایی ها هم به این شکست اذعان میکنند حصول به این مهم نتیجه تحمل سختی ها و حفظ استقلال ملی بود.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز ،امید سبزعلی ،مسئول روابط عمومی تبلیغات اسلامی در نشست با جمعیاز روابط عمومی های دستگاه های فرهنگی و اجرایی استان البرز گفت:توسعه و ترویج اسلام ناب محمدی (ص) یکی از اهداف مهم سازمان تبلیغات اسلامی است.
سبزعلی، ادامه داد:تاسس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره)به هدف نهادینه کردن ارزش های دینی و اسلامی و جذب اقشار جامعه بویژه جوانان و نوجوانان به ارزش ها و شعائر دینی است.
مسئول روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز ، برگزاری 1000 برنامه فرهنگی دینی توسط سازمان تبلیغات اسلامی به هدف توسعه آموزه های دینی با همکاری روحانیون مستقر ،مبلغین اعزامی را یکی از برنامه های مهم این سازمان انقلابی درطول سال برشمرد.
وی با اشاره به رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی در تبیین جایگاه انقلاب و نقش آن در تقویت باورها و استقلال کشور گفت:رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی البرز با در نظر گرفتن محاسبات دینی و جایگاه منطقه ای انقلاب، تقویت باوره ها و روحیه انقلابی به منطور تحقق بخشیدن به اهداف و افق روشن انقلابی اسلامی است.
سخنگوی اداره کل تبلیغات اسلامی البرز ، گفت:در نشست اخیر مدیر کل محترم تبلیغات اسلامی البرز با مدیر کل محترم آموزش و پرورش همکاری مشترک در برگزاری برنامه های فرهنگی و قرآنی با رویکرد تحول فرهنگی در نسل جوان و تربیت جوان انقلابی و مومن در دستور کار هر دو دستگاه قرار گرفت.
وی در ادامه با اشاره به تلاش دشمنان به منظور ایجاد روحیه یأس و ناامیدی نسبت به نظام و انقلاب ،تلاش در زمینه تقویت باورها در آحاد جامعه بویژه نسل جوان را لازم و مهم خاطر نشان کرد.
امید سبزعلی ،گفت:امیدواریم که بتوانیم با همکاری روابط عمومی بنیاد شهید استان البرز ،گام های اثرگذاری را در راستای معرفی شهدای استان به نسل جوان و نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ایفا کنیم.
وی گفت:باید جوانان به خوبی بفهمند که انقلاب، استقلال ،عزت و شکوه ایران را به ارمغان آورده است و با برنامه ریز ی و ارائه راهکار مناسب از تلاش دشمن در کمرنگ کردن باورهای انقلابی جلوگیری کرد.
امید سبزعلی ، برگزاری گفتمان دینی ،جلسات پرسش و پاسخ ،سخنرانی با مضمون و محتوای اثرگذار،برگزاری دوره های آموزشی ویژه اقشار تأثیرگذار ،برگزاری همایش های و برنامه های مختلف را از مهمترین اقدامات تبلیغات اسلامی خاطر نشان کرد.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز ، حجت الاسلام سید عباس مسعودی ،مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز ضمن بازدید سرزده از اداره تبلیغات اسلانمی شهرستان ساوجبلاغ و تبیین نحوه برگزاری ویژه برنامه های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در شهرستان اشتهارد با رییس اداره تبلیغات اسلامی و فرماندار این شهرستان دیدار و گفتگو کرد.
حجت الاسلام مسعودی ،ضمن تقدیر از همکاری فرمانداری شهرستان اشتهارد در برگزاری برنامه ها و فعالیت های فرهنگی دینی برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی را در تبیین برنامه های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تشریح و تبیین کرد.
وی اعزام روحانی به مناطق مختلف شهری و روستای استان البرز را راهبرد مهم سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه نشر شعائر دینی و ارزش های عالی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد.
حجت الاسلام مسعودی ،تبیین دستاورد های انقلاب اسلامی برای آحاد جامعه بویژه جوانان را یکی از مهمترین برنامه های این سازمان در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سطح کشور خاطر نشان کرد.
وی گفت:امروز دشمنان نظام اسلامی در تلاشند تا مردم را نسبت به انقلاب و مسئولان بدبین کرده و یاس و ناامیدی را در بین آنها توسعه و ترویج دهند به همین منظور حمایت از دستگاه های فرهنگی و برنامه های آنها می تواند در راستای ایجاد تحول فکری و فرهنگی در جامعه اثرگذار باشد.
مسعودی ،یکی از راهبرد های مهم سازمان تبلیغات اسلامی را تبیین دستاورد های تبلیغات اسلامی برشمرد و گفت:اعزام روحانی به مساجد و حسینیه های استان ،برگزاری دوره های آموزشی در حوزه تبیین دستاورد های انقلاب اسلامی ،جلسات و پرسش و پاسخ در رابطه با چگونگی شکلگیری حرکت های انقلابی و نقش روحانیت در شکلگیری انقلاب اسلامی را از مهمترین این برنامه ها خاطر نشان کرد.
در پایان کردی، فرماندار اشتهارد بر همکاری مشترک با سازمان تبلیغات اسلامی تأکید و از زحمات حجت الاسلام احمدوند، رییس این اداره تقدیر و تشکر کرد.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز ، امید سبزعلی از نشست حجت الاسلام سید عباس مسعودی ،مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز با قاسمی ،مدیر کل آموزش و پرورش این استان خبر داد.
سبزعلی، گفت:در این نشست حجت الاسلام سید عباس مسعودی ،گزارشی مفصل از روند فعالیت ها و برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی البرز در راستای توسعه ارزش ها و شعائر دینی در استان ارائه داد.
حجت الاسلام مسعودی، توجه مسئولان اجرایی کشور به برنامه ها و فعالیت های فرهنگی را لازم و ضروری برشمرد و گفت:غفلت از مقوله فرهنگ منجر به بروز و نشوء کجروری های اجتماعی و به تبع آن توسعه آسیب ها در سطح جامعه خواهد شد.
وی همکاری مشترک آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی را گامی مهدم و اساسی در راستای جذب نسل جوان جامعه به ارزش ها و شعائر دینی خاطر نشان کرد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز ،تربیت نیروی انقلابی و مومن را در توسعه کشور مهم و ضروری برشمرد و گفت:آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه کارآمد در این زمینه می تواند در تبیین دستاورد های انقلاب اسلامی به نسل جوان جامعه اثرگذار باشد.
این مسئول فرهنگی ، ثبت هیئت های دانش آموزی ،برگزاری گفتمان های دینی با همکاری روحانیون مستقر و مبلغین اعزامی را از دیگر اقدامات مشترک بین دو دستگاه فرهنگی برشمرد.
در ادامه قاسمی سازمان تبلیغات اسلامی را نهادی مهم و اثرگذار در رستای توسعه و ترویج آموزه های دینی برشمرد و از آمادگی اداره کل آموزش و پرورش به جهت همکاری با این نهاد انقلابی خبر داد.
در این نشست حجت الاسلام معینی ،معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی البرز و امانی ، مسئول حراست استان نیز حضور داشتند.