ان الله عز و جل إذا أحب عبدا فعمل قليلا جزاه بالقليل الكثير.
چون خداي تعالي بنده اي را دوست دارد و او عمل كوچكي انجام دهد ، خدا او را پاداش بزرگ دهد .
اصول كافي ، ج 3 ، ص 137 – 138
مقدمه:
امام علی بن موسیالرضا (علیه السلام) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام میباشند.
ایشان در سن 35 سالگی عهدهدار مسئولیت امامت و رهبری شیعیان گردیدند و حیات ایشان مقارن بود با خلافت خلفای عباسی که سختیها و رنج بسیاری را بر امام رواداشتند و سر انجام مأمون عباسی ایشان را در سن 55 سالگی به شهادت رساند. در این نوشته به طور خلاصه، بعضی از ابعاد زندگانی آن حضرت را بررسی مینماییم.
نام، لقب و کنیه امام:
نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان "رضا" به معنای "خشنودی" میباشد. امام محمد تقی (علیه السلام) امام نهم و فرزند ایشان سبب نامیده شدن آن حضرت به این لقب را اینگونه نقل میفرمایند: "خداوند او را رضا لقب نهاد زیرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمین از او خشنود بودهاند و ایشان را برای امامت پسندیدهاند و همینطور (به خاطر خلق و خوی نیکوی امام) هم دوستان و نزدیکان و هم دشمنان از ایشان راضی و خشنود بودند."
یکی از القاب مشهور حضرت "عالم آل محمد" است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان میباشد. جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش، بویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد دلیل کوچکی بر این سخن است، که قسمتی از این مناظرات در بخش "جنبه علمی امام" آمده است. این توانایی و برتری امام، در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان میباشد و با تأمل در سخنان امام در این مناظرات، کاملاً این مطلب روشن میگردد که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمیتواند سرچشمه گرفته باشد.
پدر و مادر امام:
پدر بزرگوار ایشان امام موسی کاظم (علیه السلام) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال 183 ﻫ.ق. به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند و مادر گرامیشان "نجمه" نام داشت.
تولد امام:
حضرت رضا (علیه السلام) در یازدهم ذیقعدﺓ الحرام سال 148 هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند. از قول مادر ایشان نقل شده است که: "هنگامیکه به حضرتش حامله شدم به هیچ وجه ثقل حمل را در خود حس نمیکردم و وقتی به خواب میرفتم، صدای تسبیح و تمجید حق تعالی و ذکر "لاالهالاالله" را از شکم خود میشنیدم، اما چون بیدار میشدم دیگر صدایی بگوش نمیرسید. هنگامیکه وضع حمل انجام شد، نوزاد دو دستش را به زمین نهاد و سرش را به سوی آسمان بلند کرد و لبانش را تکان میداد؛ گویی چیزی میگفت."(2)
نظیر این واقعه، هنگام تولد دیگر ائمه و بعضی از پیامبران الهی نیز نقل شده است، از جمله حضرت عیسی که به اراده الهی در اوان تولد، در گهواره لب به سخن گشوده و با مردم سخن گفتند که شرح این ماجرا در قرآن کریم آمده است.(3)
زندگی امام در مدینه:
حضرت رضا (علیه السلام) تا قبل از هجرت به مرو در مدینه زادگاهشان، ساکن بودند و در آنجا در جوار مدفن پاک رسول خدا و اجداد طاهرینشان به هدایت مردم و تبیین معارف دینی و سیره نبوی میپرداختند. مردم مدینه نیز بسیار امام را دوست میداشتند و به ایشان همچون پدری مهربان مینگریستند. تا قبل از این سفر، با اینکه امام بیشتر سالهای عمرش را در مدینه گذرانده بود، اما در سراسر مملکت اسلامی پیروان بسیاری داشت که گوش به فرمان اوامر امام بودند.
امام در گفتگویی که با مأمون درباره ولایت عهدی داشتند، در این باره این گونه میفرمایند: "همانا ولایت عهدی هیچ امتیازی را بر من نیفزود. هنگامی که من در مدینه بودم فرمان من در شرق و غرب نافذ بود و اگر از کوچههای شهر مدینه عبور میکردم، عزیرتر از من کسی نبود. مردم پیوسته حاجاتشان را نزد من میآوردند و کسی نبود که بتوانم نیاز او را برآورده سازم مگر اینکه این کار را انجام میدادم و مردم به چشم عزیز و بزرگ خویش، به من مىنگریستند."
امامت حضرت رضا (علیه السلام):
امامت و وصایت حضرت رضا (علیه السلام) بارها توسط پدر بزرگوار و اجداد طاهرینشان و رسول اکرم (صلی الله و علیه و اله) اعلام شده بود. به خصوص امام کاظم (علیه السلام) بارها در حضور مردم ایشان را به عنوان وصی و امام بعد از خویش معرفی کرده بودند که به نمونهای از آنها اشاره مینماییم.
یکی از یاران امام موسی کاظم (علیه السلام) میگوید: «ما شصت نفر بودیم که موسی بنجعفر به جمع ما وارد شد و دست فرزندش علی در دست او بود. فرمود: "آیا میدانید من کیستم؟" گفتم: "تو آقا و بزرگ ما هستی." فرمود: "نام و لقب من را بگویید." گفتم: "شما موسی بن جعفر بن محمد هستید." فرمود: "این که با من است کیست؟" گفتم: "علی بن موسی بن جعفر." فرمود: "پس شهادت دهید او در زندگانی من وکیل من است و بعد از مرگ من وصی من میباشد."»(4) در حدیث مشهوری نیز که جابر از قول نبى اکرم نقل میکند امام رضا (علیه السلام) به عنوان هشتمین امام و وصی پیامبر معرفی شدهاند. امام صادق (علیه السلام) نیز مکرر به امام کاظم میفرمودند که "عالم آل محمد از فرزندان تو است و او وصی بعد از تو میباشد."
اوضاع سیاسی:
مدت امامت امام هشتم در حدود بیست سال بود که میتوان آن را به سه بخش جداگانه تقسیم کرد:
ده سال اول امامت آن حضرت، که همزمان بود با زمامداری هارون.
مدتی از روزگار زندگانی امام رضا (علیه السلام) همزمان با خلافت هارون الرشید بود. در این زمان است که مصیبت دردناک شهادت پدر بزرگوارشان و دیگر مصیبتهای اسفبار برای علویان (سادات و نوادگان امیرالمؤمنین) واقع شده است. در آن زمان کوششهای فراوانی در تحریک هارون برای کشتن امام رضا (علیه السلام) میشد تا آنجا که در نهایت هارون تصمیم بر قتل امام گرفت؛ اما فرصت نیافت نقشه خود را عملی کند. بعد از وفات هارون فرزندش امین به خلافت رسید. در این زمان به علت مرگ هارون ضعف و تزلزل بر حکومت سایه افکنده بود و این تزلزل و غرق بودن امین در فساد و تباهی باعث شده بود که او و دستگاه حکومت، از توجه به سوی امام و پیگیری امر ایشان بازمانند. از این رو میتوانیم این دوره را در زندگی امام دوران آرامش بنامیم.
اما سرانجام مأمون عباسی توانست برادر خود امین را شکست داده و او را به قتل برساند و لباس قدرت را به تن نماید و توانسته بود با سرکوب شورشیان فرمان خود را در اطراف و اکناف مملکت اسلامی جاری کند. وی حکومت ایالت عراق را به یکی از عمال خویش واگذار کرده بود و خود در مرو اقامت گزید و فضل بن سهل را که مردی بسیار سیاستمدار بود، وزیر و مشاور خویش قرار داد. اما خطری که حکومت او را تهدید میکرد علویان بودند که بعد از قرنی تحمل شکنجه و قتل و غارت، اکنون با استفاده از فرصت دو دستگی در خلافت، هر یک به عناوین مختلف در خفا و آشکار عَلم مخالفت با مأمون را برافراشته و خواهان براندازی حکومت عباسی بودند؛ به علاوه آنان در جلب توجه افکار عمومی مسلمین به سوی خود، و کسب حمایت آنها موفق گردیده بودند و دلیل آشکار بر این مدعا این است که هر جا علویان بر ضد حکومت عباسیان قیام و شورش میکردند، انبوه مردم از هر طبقه دعوت آنان را اجابت کرده و به یاری آنها بر میخواستند و این، بر اثر ستمها و نارواییها و انواع شکنجههای دردناکی بود که مردم و بخصوص علویان از دستگاه حکومت عباسی دیده بودند. از این رو مأمون درصدد بر آمده بود تا موجبات برخورد با علویان را برطرف کند. بویژه که او تصمیم داشت تشنجات و بحرانهایی را که موجب ضعف حکومت او شده بود از میان بردارد و برای استقرار پایههای قدرت خود، محیط را امن و آرام سازد. لذا با مشورت وزیر خود فضل بن سهل تصمیم گرفت تا دست به خدعهای بزند. او تصمیم گرفت تا خلافت را به امام پیشنهاد دهد و خود از خلافت به نفع امام کنارهگیری کند، زیرا حساب میکرد نتیجه از دو حال بیرون نیست، یا امام میپذیرد و یا نمیپذیرد و در هر دو حال برای خود او و خلافت عباسیان، پیروزی است. زیرا اگر بپذیرد ناگزیر، بنابر شرطی که مأمون قرار میداد ولایت عهدی آن حضرت را خواهد داشت و همین امر مشروعیت خلافت او را پس از امام نزد تمامی گروهها و فرقههای مسلمانان تضمین میکرد. بدیهی است برای مأمون آسان بود در مقام ولایتعهدی بدون این که کسی آگاه شود، امام را از میان بردارد تا حکومت به صورت شرعی و قانونی به او بازگردد. در این صورت علویان با خشنودی به حکومت مینگریستند و شیعیان خلافت او را شرعی تلقی میکردند و او را به عنوان جانشین امام میپذیرفتند. از طرف دیگر چون مردم حکومت را مورد تایید امام میدانستند لذا قیامهایی که بر ضد حکومت میشد جاذبه و مشروعیت خود را از دست میداد.
او میاندیشید اگر امام خلافت را نپذیرد ایشان را به اجبار ولیعهد خود میکند که در اینصورت بازهم خلافت و حکومت او در میان مردم و شیعیان توجیه میگردد و دیگر اعتراضات و شورشهایی که به بهانه غصب خلافت و ستم، توسط عباسیان انجام میگرفت دلیل و توجیه خود را از دست میداد و با استقبال مردم و دوستداران امام مواجه نمیشد. از طرفی او میتوانست امام را نزد خود ساکن کند و از نزدیک مراقب رفتار امام و پیروانش باشد و هر حرکتی از سوی امام و شیعیان ایشان را سرکوب کند. همچنین او گمان میکرد که از طرف دیگر شیعیان و پیروان امام، ایشان را به خاطر نپذیرفتن خلافت در معرض سئوال و انتقاد قرار خواهند داد و امام جایگاه خود را در میان دوستدارانش از دست میدهد.
سفر به سوی خراسان:
مأمون برای عملی کردن اهداف ذکر شده چند تن از مأموران مخصوص خود را به مدینه، خدمت حضرت رضا (علیه السلام) فرستاد تا حضرت را به اجبار به سوی خراسان روانه کنند. همچنین دستور داد حضرتش را از راهی که کمتر با شیعیان برخورد داشته باشد، بیاورند. مسیر اصلی در آن زمان راه کوفه، جبل، کرمانشاه و قم بوده است که نقاط شیعهنشین و مراکز قدرت شیعیان بود. مأمون احتمال میداد که ممکن است شیعیان با مشاهده امام در میان خود به شور و هیجان آیند و مانع حرکت ایشان شوند و بخواهند آن حضرت را در میان خود نگه دارند که در این صورت مشکلات حکومت چند برابر میشد. لذا امام را از مسیر بصره، اهواز و فارس به سوی مرو حرکت داد.ماموران او نیز پیوسته حضرت را زیر نظر داشتند و اعمال امام را به او گزارش میدادند.
حدیث سلسلة الذهب:
در طول سفر امام به مرو، هر کجا توقف میفرمودند، برکات زیادی شامل حال مردم آن منطقه میشد. از جمله هنگامیکه امام در مسیر حرکت خود وارد نیشابور شدند و در حالی که در محملی قرار داشتند از وسط شهر نیشابور عبور کردند. مردم زیادی که خبر ورود امام به نیشابور را شنیده بودند، همگی به استقبال حضرت آمدند. در این هنگام دو تن از علما و حافظان حدیث نبوی، به همراه گروههای بیشماری از طالبان علم و اهل حدیث و درایت، مهار مرکب را گرفته و عرضه داشتند: "ای امام بزرگ و ای فرزند امامان بزرگوار، تو را به حق پدران پاک و اجداد بزرگوارت سوگند میدهیم که رخسار فرخنده خویش را به ما نشان دهی و حدیثی از پدران و جد بزرگوارتان، پیامبر خدا، برای ما بیان فرمایی تا یادگاری نزد ما باشد." امام دستور توقف مرکب را دادند و دیدگان مردم به مشاهده طلعت مبارک امام روشن گردید. مردم از مشاهده جمال حضرت بسیار شاد شدند به طوری که بعضی از شدت شوق میگریستند و آنهایی که نزدیک ایشان بودند، بر مرکب امام بوسه میزدند. ولوله عظیمی در شهر طنین افکنده بود به طوری که بزرگان شهر با صدای بلند از مردم میخواستند که سکوت نمایند تا حدیثی از آن حضرت بشنوند. تا اینکه پس از مدتی مردم ساکت شدند و حضرت حدیث ذیل را کلمه به کلمه از قول پدر گرامیشان و از قول اجداد طاهرینشان به نقل از رسول خدا و به نقل از جبرائیل از سوی حضرت حق سبحانه و تعالی املاء فرمودند: "کلمه لاالهالاالله حصار من است پس هر کس آن را بگوید داخل حصار من شده و کسی که داخل حصار من گردد ایمن از عذاب من خواهد بود." سپس امام فرمودند: "اما این شروطی دارد و من، خود، از جمله آن شروط هستم."
این حدیث بیانگر این است که از شروط اقرار به کلمه لاالهالاالله که مقوم اصل توحید در دین میباشد، اقرار به امامت آن حضرت و اطاعت و پذیرش گفتار و رفتار امام میباشد که از جانب خداوند تعالی تعیین شده است. در حقیقت امام شرط رهایی از عذاب الهی را توحید و شرط توحید را قبول ولایت و امامت میدانند.
ولایت عهدی:
باری، چون حضرت رضا (علیه السلام) وارد مرو شدند، مأمون از ایشان استقبال شایانی کرد و در مجلسی که همه ارکان دولت حضور داشتند صحبت کرد و گفت: "همه بدانند من در آل عباس و آل علی (علیه السلام) هیچ کس را بهتر و صاحب حقتر به امر خلافت از علی بن موسی رضا (علیه السلام) ندیدم." پس از آن به حضرت رو کرد و گفت: "تصمیم گرفتهام که خود را از خلافت خلع کنم و آن را به شما واگذار نمایم." حضرت فرمودند: "اگر خلافت را خدا برای تو قرار داده جایز نیست که به دیگری ببخشی و اگر خلافت از آن تو نیست، تو چه اختیاری داری که به دیگری تفویض نمایی." مأمون بر خواسته خود پافشاری کرد و بر امام اصرار ورزید. اما امام فرمودند: "هرگز قبول نخواهم کرد." وقتی مأمون مأیوس شد گفت: "پس ولایت عهدی را قبول کن تا بعد از من شما خلیفه و جانشین من باشید." این اصرار مأمون و انکار امام تا دو ماه طول کشید و حضرت قبول نمیفرمودند و میگفتند: "از پدرانم شنیدم، من قبل از تو از دنیا خواهم رفت و مرا با زهر شهید خواهند کرد و بر من ملائک زمین و آسمان خواهند گریست و در وادی غربت در کنار هارون الرشید دفن خواهم شد." اما مأمون بر این امر پافشاری نمود تا آنجاکه مخفیانه و در مجلس خصوصی حضرت را تهدید به مرگ کرد. لذا حضرت فرمودند: "اینک که مجبورم، قبول میکنم به شرط آنکه کسی را نصب یا عزل نکنم و رسمی را تغییر ندهم و سنتی را نشکنم و از دور بر بساط خلافت نظر داشته باشم." مأمون با این شرط راضی شد. پس از آن حضرت، دست را به سوی آسمان بلند کردند و فرمودند: "خداوندا! تو میدانی که مرا به اکراه وادار نمودند و به اجبار این امر را اختیار کردم؛ پس مرا مؤاخذه نکن همان گونه که دو پیغمبر خود یوسف و دانیال را هنگام قبول ولایت پادشاهان زمان خود مؤاخذه نکردی. خداوندا، عهدی نیست جز عهد تو و ولایتی نیست مگر از جانب تو، پس به من توفیق ده که دین تو را برپا دارم و سنت پیامبر تو را زنده نگاه دارم. همانا که تو نیکو مولا و نیکو یاوری هستی."
جنبه علمی امام:
مأمون که پیوسته شور و اشتیاق مردم نسبت به امام و اعتبار بیهمتای امام را در میان ایشان میدید میخواست تا این قداست و اعتبار را خدشهدار سازد و از جمله کارهایی که برای رسیدن به این هدف انجام داد تشکیل جلسات مناظرهای بین امام و دانشمندان علوم مختلف از سراسر دنیا بود، تا آنها با امام به بحث بپردازند، شاید بتوانند امام را از نظر علمی شکست داده و وجهه علمی امام را زیر سوال ببرند که شرح یکی از این مجالس را میآوریم:
"برای یکی از این مناظرات، مأمون فضل بن سهل را امر کرد که اساتید کلام و حکمت را از سراسر دنیا دعوت کند تا با امام به مناظره بنشینند. فضل نیز اسقف اعظم نصاری، بزرگ علمای یهود، روسای صابئین (پیروان حضرت یحیی)، بزرگ موبدان زرتشتیان و دیگر متکلمین وقت را دعوت کرد. مأمون هم آنها را به حضور پذیرفت و از آنها پذیرایی شایانی کرد و به آنان گفت: "دوست دارم که با پسر عموی من (مأمون از نوادگان عباس عموی پیامبر است که ناگزیر پسر عموی امام میباشد.) که از مدینه پیش من آمده مناظره کنید." صبح روز بعد مجلس آراستهای تشکیل داد و مردی را به خدمت حضرت رضا (علیه السلام) فرستاد و حضرت را دعوت کرد. حضرت نیز دعوت او را پذیرفتند و به او فرمودند: "آیا میخواهی بدانی که مأمون کی از این کار خود پشیمان میشود." او گفت: "بلی فدایت شوم." امام فرمودند: "وقتی مأمون دلایل مرا بر رد اهل تورات از خود تورات و بر اهل انجیل از خود انجیل و از اهل زبور از زبورشان و بر صابئین بزبان ایشان و بر آتشپرستان بزبان فارسی و بر رومیان به زبان رومیشان بشنود و ببیند که سخنان تک تک اینان را رد کردم و آنها سخن خود را رها کردند و سخن مرا پذیرفتند آنوقت مأمون میفهمد که توانایی کاری را که میخواهد انجام دهد ندارد و پشیمان میشود و لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم." سپس حضرت به مجلس مأمون تشریف فرما شدند و با ورود حضرت، مأمون ایشان را برای جمع معرفی کرد و سپس گفت: "دوست دارم با ایشان مناظره کنید." حضرت رضا (علیه السلام) نیز با تمامی آنها از کتاب خودشان درباره دین و مذهبشان مباحثه نمودند. سپس امام فرمود: "اگر کسی در میان شما مخالف اسلام است بدون شرم و خجالت سئوال کند." عمران صایی که یکی از متکلمین بود از حضرت سؤالات بسیاری کرد و حضرت تمام سؤالات او را یک به یک پاسخ گفتند و او را قانع نمودند. او پس از شنیدن جواب سؤالات خود از امام، شهادتین را بر زبان جاری کرد و اسلام آورد و با برتری مسلم امام، جلسه به پایان رسید و مردم متفرق شدند. روز بعد حضرت، عمران صایی را به حضور طلبیدند و او را بسیار اکرام کردند و از آن به بعد عمران صایی خود یکی از مبلغین دین مبین اسلام گردید.
رجاء ابن ضحاک که از طرف مأمون مامور حرکت دادن امام از مدینه به سوی مرو بود، میگوید: «آن حضرت در هیچ شهری وارد نمیشد مگر اینکه مردم از هر سو به او روی میآوردند و مسائل دینی خود را از امام میپرسیدند. ایشان نیز به آنها پاسخ میگفت و احادیث بسیاری از پیامبر خدا و حضرت علی (علیه السلام) بیان میفرمود. هنگامی که از این سفر بازگشتم نزد مأمون رفتم. او از چگونگی رفتار امام در طول سفر پرسید و من نیز آنچه را در طول سفر از ایشان دیده بودم بازگو کردم. مأمون گفت: "آری، ای پسر ضحاک! ایشان بهترین، داناترین و عابدترین مردم روی زمین است."»
اخلاق و منش امام:
خصوصیات اخلاقی و زهد و تقوای آن حضرت به گونهای بود که حتی دشمنان خویش را نیز شیفته و مجذوب خود کرده بود. با مردم در نهایت ادب تواضع و مهربانی رفتار میکرد و هیچ گاه خود را از مردم جدا نمینمود.
یکی از یاران امام میگوید: "هیچ گاه ندیدم که امام رضا (علیه السلام) در سخن بر کسی جفا ورزد و نیز ندیدم که سخن کسی را پیش از تمام شدن قطع کند. هرگز نیازمندی را که میتوانست نیازش را برآورده سازد رد نمیکرد در حضور دیگری پایش را دراز نمیفرمود. هرگز ندیدم به کسی از خدمتکارانش بدگویی کند. خنده او قهقهه نبود بلکه تبسم میفرمود. چون سفره غذا به میان میآمد، همه افراد خانه حتی دربان و مهتر را نیز بر سر سفره خویش مینشاند و آنان همراه با امام غذا میخوردند. شبها کم میخوابید و بسیاری از شبها را به عبادت میگذراند. بسیار روزه میگرفت و روزه سه روز در ماه را ترک نمیکرد. کار خیر و انفاق پنهان بسیار داشت. بیشتر در شبهای تاریک، مخفیانه به فقرا کمک میکرد."(5) یکی دیگر از یاران ایشان میگوید: "فرش آن حضرت در تابستان حصیر و در زمستان پلاسی بود. لباس او در خانه درشت و خشن بود، اما هنگامی که در مجالس عمومی شرکت میکرد، خود را میآراست (لباسهای خوب و متعارف میپوشید).(6) شبی امام میهمان داشت، در میان صحبت چراغ ایرادی پیدا کرد، میهمان امام دست پیش آورد تا چراغ را درست کند، اما امام نگذاشت و خود این کار را انجام داد و فرمود: "ما گروهی هستیم که میهمانان خود را به کار نمیگیریم."(7)
شخصی به امام عرض کرد: "به خدا سوگند هیچکس در روی زمین از جهت برتری و شرافت اجداد، به شما نمیرسد." امام فرمودند:" تقوی به آنان شرافت داد و اطاعت پروردگار، آنان را بزرگوار ساخت."(8)
مردی از اهالی بلخ میگوید: "در سفر خراسان با امام رضا (علیه السلام) همراه بودم. روزی سفره گسترده بودند و امام همه خدمتگزاران حتی سیاهان را بر آن سفره نشاند تا همراه ایشان غذا بخورند. من به امام عرض کردم: "فدایت شوم بهتر است اینان بر سفرهای جداگانه بنشینند." امام فرمود: "ساکت باش، پروردگار همه یکی است. پدر و مادر همه یکی است و پاداش هم به اعمال است."(9)
یاسر، خادم حضرت میگوید: «امام رضا (علیه السلام) به ما فرموده بود: "اگر بالای سرتان ایستادم (و شما را برای کاری طلبیدم) و شما مشغول غذا خوردن بودید بر نخیزید تا غذایتان تمام شود. به همین جهت بسیار اتفاق میافتاد که امام ما را صدا میکرد و در پاسخ او میگفتند: "به غذا خوردن مشغولند." و آن گرامی میفرمود: "بگذارید غذایشان تمام شود."»(10)
یکبار غریبی خدمت امام رسید و سلام کرد و گفت: "من از دوستداران شما و پدران و اجدادتان هستم. از حج بازگشتهام و خرجی راه را تمام کردهام اگر مایلید مبلغی به من مرحمت کنید تا خود را به وطنم برسانم و در آنجا معادل همان مبلغ را صدقه خواهم داد زیرا من در شهر خویش فقیر نیستم و اینک در سفر نیازمند ماندهام." امام برخاست و به اطاقی دیگر رفت و از پشت در دست خویش را بیرون آورد و فرمود: "این دویست دینار را بگیر و توشه راه کن و لازم نیست که از جانب من معادل آن صدقه دهی."
آن شخص نیز دینارها را گرفت و رفت. از امام پرسیدند: "چرا چنین کردید که شما را هنگام گرفتن دینارها نبیند؟" فرمود: "تا شرمندگی نیاز و سوال را در او نبینم."(11)
امامان معصوم و گرامی ما در تربیت پیروان و راهنمایی ایشان تنها به گفتار اکتفا نمیکردند و در مورد اعمال آنان توجه و مراقبت ویژه ای مبذول میداشتند.
یکی از یاران امام رضا (علیه السلام) میگوید: «روزی همراه امام به خانه ایشان رفتم. غلامان حضرت مشغول بنایی بودند. امام در میان آنها غریبهای دید و پرسید: "این کیست؟" عرض کردند: "به ما کمک میکند و به او دستمزدی خواهیم داد." امام فرمود: "مزدش را تعیین کردهاید؟" گفتند: "نه هر چه بدهیم میپذیرد." امام برآشفت و به من فرمود: "من بارها به اینها گفتهام که هیچکس را نیاورید مگر آنکه قبلا مزدش را تعیین کنید و قرارداد ببندید. کسی که بدون قرارداد و تعیین مزد، کاری انجام میدهد، اگر سه برابر مزدش را بدهی باز گمان میکند مزدش را کم دادهای ولی اگر قرارداد ببندی و به مقدار معین شده بپردازی از تو خشنود خواهد بود که طبق قرار عمل کردهای و در این صورت اگر بیش از مقدار تعیین شده چیزی به او بدهی، هر چند کم و ناچیز باشد؛ میفهمد که بیشتر پرداختهای و سپاسگزار خواهد بود."»(12)
خادم حضرت میگوید: «روزی خدمتکاران میوهای میخوردند. آنها میوه را به تمامی نخورده و باقی آنرا دور ریختند. حضرت رضا (علیه السلام) به آنها فرمود: "سبحان الله اگر شما از آن بینیاز هستید، آنرا به کسانی که بدان نیازمندند بدهید."»
مختصری از کلمات حکمتآمیز امام:
امام فرمودند: "دوست هر کس عقل اوست و دشمن هر کس جهل و نادانی و حماقت است."
امام فرمودند: "علم و دانش همانند گنجی میماند که کلید آن سؤال است، پس بپرسید. خداوند شما را رحمت کند زیرا در این امر چهار طایفه دارای اجر میباشند: 1- سؤال کننده 2- آموزنده 3- شنونده 4- پاسخ دهنده."
امام فرمودند: "مهرورزی و دوستی با مردم نصف عقل است."
امام فرمودند: "چیزی نیست که چشمانت آنرا بنگرد مگر آنکه در آن پند و اندرزی است."
امام فرمودند: "نظافت و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است."
شهادت امام:
در نحوه به شهادت رسیدن امام نقل شده است که مأمون به یکی از خدمتکاران خویش دستور داده بود تا ناخنهای دستش را بلند نگه دارد و بعد به او دستور داد تا دست خود را به زهر مخصوصی آلوده کند و در بین ناخنهایش زهر قرار دهد و اناری را با دستان زهرآلودش دانه کند و او دستور مأمون را اجابت کرد. مأمون نیز انار زهرآلوده را خدمت حضرت گذارد و اصرار کرد که امام از آن انار تناول کنند. اما حضرت از خوردن امتناع فرمودند و مأمون اصرار کرد تا جایی که حضرت را تهدید به مرگ نمود و حضرت به جبر، قدری از آن انار مسموم تناول فرمودند. بعد از گذشت چند ساعت زهر اثر کرد و حال حضرت دگرگون گردید و صبح روز بعد در سحرگاه روز 29 صفر سال 203 هجری قمری امام رضا (علیه السلام) به شهادت رسیدند.
تدفین امام:
به قدرت و اراده الهی امام جواد (علیه السلام) فرزند و امام بعد از آن حضرت به دور از چشم دشمنان، بدن مطهر ایشان را غسل داده و بر آن نماز گذاردند و پیکر پاک ایشان با مشایعت بسیاری از شیعیان و دوستداران آن حضرت در مشهد دفن گردید و قرنهاست که مزار این امام بزرگوار مایه برکت و مباهات ایرانیان است.
مشاهده مطلب...به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، امید سبزعلی، مسئول روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، گفت:انقلاب اسلامی ایران،ثمره جانفشانی و از خود گذشتگی شهدا و رزمندگان بود.
وی گفت:این انقلاب با نثار جان و مال مردم و با تحمل سختی، شکنجه و گرسنگی انقلابیون به ثمر نشست،انقلابی که دولتمردان جهانی از هر نیرنگی برای به زانو درآوردن آن استفاده میکنند.
سبزعلی،مقاومت مردم ایران در برابر فشار های اقتصادی و معیشتی را قابل تحسین برشمرد، گفت:مردم ایران بارها ثابت کرده اند که عیارشان بالاست و با گرسنگی و تشدید تحریم ها دست از حمایت از توسعه اسلام و شعائر اهل بیت علیهم السلام برنمی دارند.
مسئول روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، اذعان کرد:دشمن با حمله طبس،جنگ هشت ساله و توطئه های دیگر نتوانست حمایت مردم را از انقلاب سلب کند و هم اکنون با به راه انداختن هجمه فرهنگی گسترده در حوزه رسانه و فضای مجازی تلاش میکند تا نسل جوان جامعه را از انقلاب و شائر آن مأیوس و منحرف کند.
وی ادامه داد:آنها غافل از اینند که این انقلاب عقبه مذهبی داشته و تا زمانیکه ریشه های دینی در وجود این ملت زنده است، نخواهند توانست که به اهداف شوم خود برسند.
امید سبزعلی، اذعان کرد:پیشرفت های ایران اسلامی در زمینه نانو، پزشکی،دانشگاهی،موشکی و غیره دشمن را به رعب انداخته است و به هر شکل ممکن تلاش میکند تا این چرخه حرکتی را از حرکت باز دارد و در این را یا تحریم ها را تشدید و یا از حربه هجمه فرهنگی بهره می گیرد و تا کنون هم نتوانسته به اهداف شوم خود دست یابد.
روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز،گفت:مردم ایران اسلامی بار دیگر با حضور پرشور خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۶ به دشمنان قسم خورد اسلام و انقلاب ثابت خواهند کرد که دست از حمایت از نظام و ولایت تا ظهور نایب بر حقش حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف برنخواهند داشت.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجتالاسلام سید عباس مسعودی، مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، از برگزاری ۵۵۰ برنامه فرهنگی ویژه دهه مبارک فجر توسط تبلیغات اسلامی البرز خبر داد.
وی گفت:تبلیغات اسلامی البرز در جلسه کمیته دهه فجر که با حضور نمایندگانی از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی،صدا و سیما،شهرادری،خبرگزاری ها تشکیل شده بود برنامه های خود را در سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران تشریح و تبیین کرد.
وی برگزاری بیش از ۱۰۰ جلسه سخنرانی توسط روحانیون مستقر و مبلغین اعزامی با موضوع انقلاب و دلایل شکل گیری و چگونگی به ثمر نشست آن به رهبری حضرت امام خمینی (ره)،برپایی جلسات پرسش و پاسخ،اجرای گفتمان دینی،محافل قرآنی از قبیل محفل انس با قرآن کریم و کرسی تلاوت با همکاری موسسات قرآنی در مساجد و حسینیه ها،آذینبندی مساجد و حسینیه ها با همکاری روحانیون مستقر و مبلغین اعزامی را از مهمترین این برنامه ها برشمرد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، گفت:ظلم و ستم رژیم منحوس پهلوی بر هیچ انسان با بصیرتی پوشیده نیست، قضیه کاپیتولاسیون که هر اجنبی هر کاری که می خواست در کشور انجام می داد بدون اینکه مجازات و محاکمه شود.
وی تعیین جایگاه مخصوص پرسش وپاسخ توسط روحانیون در مسیر راهپیمایی را از دیگر اقدامات تبلیغات اسلامی در راستای روشنگری افکار عمومی بهویژه جوانان و نوجوانان نسبت به انقلاب اسلامی و اهداف آن خاطر نشان کرد.
وی گفت:مردم از این ستم به تنگ آمده بودند و منتظر جرقه ای بودند تا حرکت انقلابی خود را بر علیه این رژیم فاسد به راه بیاندازند و این حرکت با رهبری حکیمانه حضرت امام (ره) آغاز و در نهایت منجر به پیروزی حرکت های مردمی و به ثمر نشست انقلاب شد.
حجتالاسلام مسعودی، گفت:تبلیغات اسلامی البرز با همکاری مسئولین هیئت های مذهبی ویژه برنامه های دهه مبارک فجر را برگزار و زمینه حضور آحاد مردم البرز در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه را فراهم میکند.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجتالاسلام سید عباس مسعودی، مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز گفت:حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی کامل مکارم اخلاق و سبک زندگی اسلامی است.
وی گفت:خداوند تمامی صفات و کمالات معنوی را در وجود نازنین حضرت زهرا سلام الله علیها جمع کرده است بزرگتری بانوی دو عالم از لحاظ اخلاق،رفتار فردی و اجتماعی بود.
حجتالاسلام مسعودی، خاطر نشان کرد:یکی از القاب خوب حضرت زهرا سلام الله علیها صدیقه بوده است یعنی راستگو،صداقت یکی از خصوصیات بارز هر فرد مومن است که مورد قبول جامعه و آحاد مردم است.
مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، فاطمه زهرا سلام الله علیها را بهترین و برترین الگوی تربیت اسلامی برای بانوان مسلمان برشمرد و گفت:سبک زندگی این بانوی بزرگوار ساده زیستی و تربیت دینی را به همه بانوانی که می خواهند فرزندانی مومن و شجاع تربیت کنند را می آموزد.
وی گفت:تا چنین الگو های اخلاقی در جامعه اسلامی وجود دارد خاموش کردن نور اسلام برای دشمنان بسیار سخت و ناممکن خواهد بود چرا که این بانوی شجاع درس زندگی و ایستادگی در مقابل صعوبات زندگی را به بانوان عالم می آموزد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، خاطر نشان کرد:این بانوی بزرگوار در تمامی مراحل زندگی یار و غمخوار نبی اکرم (ص) بودند و پدر ایشان را مشاوری مهربان و دلسوز برای خود می دانستند.
مسعودی، ادامه داد:حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوی بخشش و ایثار بودند به طوری که هر نیازمند و فقیری که در خانه آن حضرت را می زدند نا امید و مأیوس باز نمی گشتند زمانی که نیازمندی به در خانه این بانوی بزرگ اسلام می آمد و ایشان گردنبد ارزشمند خود را به ایشان می بخشند و با این گردنبد مشکل مالی آن فقیر مرتفع گشته و غلامی نیز آزاد میشود.
این مسئول فرهنگی، در پایان گفت:تبلیغات اسلامی البرز با همکاری روحانیون مستقر و هیئت های مذهبی بیش از ۷۵برنامه های فرهنگی را در دهه فاطمیه را برگزار خواهد کرد.
وی سخنرانی در رابطه با شخصیت والا و معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها و بیان ویژگی های اخلاقی ایشان،جلسات پرسش و پاسخ،اجرای گفتمان دینی،محافل قرآنی از قبیل محفل انس و کرسی تلاوت،مداحی و روضه خوانی را از مهمترین این برنامه ها برشمرد.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجتالاسلام سید عباس مسعودی، مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز،گفت:تربیت نیروی انسانی خوب و کارآمد،رفاه اجتماعی،امنیت و آسایش را در پی دارد.
وی گفت:مسئولان اجرایی با همکاری دستگاه ها و متولیان امر فرهنگ می توانند نیرو های خوب، مومن و با انگیزه راتربیت کنند و این امر به خودی خود نقش مهم و موثری در رشد و تعالی جامعه اسلامی خواهد داشت.
مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، ادامه داد:نبود نیروی انسانی انمومن و انقلابی به پیکره جامعه اسلامی ضربه وارد خواهد کرد به همین منظور دستگاه ها و متولیان امر فرهنگ باید تربیت نیروی انسانی کارامد را در دستور کار خود قرار دهند.
وی گفت:یک دستگاه فرهنگی به تنهای نمی تواند به این هدف مهم و اساسی در جامعه اسلامی دست پیدا کند بلکه باید با همکاری و همیاری همه آحاد جامعه بهویژه خانواده ها می توان به این مهم دست پیدا کرد.
مسعودی، گفت:نیروی انقلابی با ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی تمام تلاش خود را در راستای خدمت به خلق خدا، رشد و تعالی جامعه خود به کار می گیرد و در این راه با توسل به خدای متعال سختی ها را یکی بعد از دیگری برایش آسان میشود.
وی گفت:تربیت نیروی انسانی خوب، مومن و کارامد،مدیرانی انقلابی و مومن را برای جامعه اسلامی پرورش خواهد داد که به دون توجه به امیال شخصی خود تمام تلاش خود در راستای خدمت به جامعه اسلامی بهکار خواهند گرفت.
این مسئول فرهنگی، ادامه داد:تبلیغات اسلامی البرز با همکاری روحانیون مستقر،مبلغین و مبلغات اعزامی به مساجد و حسینیه ها،هیئت های مذهبی،کانون های فرهنگی و موسسات قرآنی گام های اثر گذاری را در این رستا برداشته است لکن این امر کافی نبوده و نیازمند حمایت مسئولان اجرایی و دوستداران امر فرهنگ است.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجتالاسلام سید عباس مسعودی، مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز، از برگزاری ۵۵۰ گفتمان دینی توسط تبلیغات اسلامی البرز از ابتدای سال ۹۶ خبر داد.
وی گفت: یکی از روشها و شیوههای اثرگذار تبلیغی، گفتمان چهره به چهر است که با استقبال خوب نسل جوان جامعه روبهرو شده است و تبلیغات اسلامی البرز با توجه به مناسبت با همکاری روحانیون مستقر اقدام به برگزاری این گفتمانها در سطح مساجد و حسینیهها و مدارس استان کرده است.
مسعودی، بصیرت افزایی، شناخت جایگاه ولایت و امامت، امام شناسایی، عفاف و حجاب، آسیبهای اجتماعی ازجمله طلاق و اعتیاد، نحوه استفاده از اینترنت و کانالهای موجود در فضای مجازی، ماهواره و اثرات منفی آن در زندگی، مدگرایی و اثرات سوء آن بر زندگی خانوادهها، ترویج سبک زندگی اسلامی و قرانی، اخلاق اسلامی و غیره را از مهمترین موضوعات این گفتمانها برشمرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز، خاطرنشان کرد: روحانیون مستقر البرز با همکاری ادارات تبلیغات اسلامی و آموزشوپرورش اقدام به برگزاری این گفتمانها در سطح مدارس استان کرده است و این اقدام تبلیغات اسلامی با استقبال خوب خانوادهها روبهرو شده است.
وی اجرای گفتمان را یکی از اقدامات خوب تبلیغات اسلامی در راستای توسعه و ترویج آموزهها و شعائر دینی برشمرد و گفت: تبلیغات اسلامی با موضوع نهادینه کردن آموزههای دینی و معنوی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اجرای این گفتمانها را تا پایان سال جاری در دستور کار خود دارد.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجتالاسلام سید عباس مسعودی، مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز، گفت: اینترنت، یکی از ابزار مهم انتقال فرهنگ اسلامی به جوامع بشری است.
وی گفت: امروز دشمنان نظام و اسلام با بهرهگیری از اینترنت و کانالهای خبری هجمه فرهنگی گستردهای را علیه این نظام اسلامی و ارزشهای آن به راه انداختهاند.
حجتالاسلام سید عباس مسعودی، تصریح کرد: در کشورهای مثل امریکا، انگلیس و فرانسه و غیر ذالک قوانینی برای محدودیت استفاده شهروندان از اینترنت و تلگرام وضع میشود تا به امنیت عمومی و فردی آنها آسیبی ورد نشود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز، خاطرنشان کرد: باید فرهنگ استفاده صحیح از اینترنت و کانالهای موجود در این فضا به آحاد مردم و مسئولان آموزش داده شود و نباید اینها ابزاری برای زیر سؤال بردن ارزشهای نظام اسلامی ما باشد.
وی گفت: توجه به معیشت مردم و تلاش در جهت رفع معضلات اقتصادی یکی از وظایف اصلی مسئولان اجرایی است چراکه این مردم غیرت و حمیت خود را در حمایت از نظام و ولایت بارها نشان دادهاند.
این مسئول فرهنگی، گفت: نظام اسلامی نظامی است که در آن حمایت از مستضعفان باید سرلوحه برنامههای مسئولان قرار گیرد و مقام معظم رهبری مدظلهالعالی بارها بر این مسئله تأکید داشتهاند.
وی ادامه داد: باید از اینترنت و کانالهای موجود در این فضا بهمنظور توسعه و ترویج آموزههای دینی و معنوی در جامعه اسلامی بهره کامل را ببریم و نگذاریم که دشمنان نظام و اسلام افکار جوانان و مردم را نسبت به ارزشهای نظام و مسئولان خدشهدار کند.
مسعودی، در پایان گفت: تبلیغات اسلامی با برگزاری دورههای متنوع و جذاب آموزشی در حوزه اینترنت و فضای مجازی ویژه فعالان فرهنگی و اقشار تأثر گذار نقش مهمی را در راستای استفاده بهینه از این کانال انتقال فرهنگ ایفا کرده است.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، امید سبزعلی،مسئول روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، عملکرد روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز را از ابتدای سال ۹۶ تشریح و تبیین کرد.
وی برگزاری همایش های مشترک فرهنگی از قبیل همایش مصرف بهینه آب و برق،برگزاری بیش از ۵ نشست خبری با حضور خبرگزاری های راهبردی استان از قبیل خبر گزاری مهر،تسنیم،ایرنا، کیهان، همشهری،روزنامه سپیدار، خبرگزاری فارس،روزنامه قدس،ایکنا،همکاری در زمینه اطلاعرسانی همایش ها و برنامه های اداره کل تبلیغات اسلامی و ادارات تابعه،نصب بیش از ۴۰ بنر مناسبتی مذهبی، ارتباط گیری مستمر با روابط عمومی استان بهویژه روابط عمومی استانداری البرز،پوشش تصویری خبری برنامه های مدیر کل،ارزیابی رابطین خبری در شهرستانها،چاپ مقاله های فرهنگی در روزنامه های استان، همکاری با روسای ادارات تابعه به منظور برگزاری برنامه های فرهنگی دینی بهویژه انتخابات شورای هیئت های مذهبی،ارسال بیش از ۵۰۰۰ هزار خبر در سایت سازمان،نظرسنجی مراجعه کنند گان به اداره کل،پوشش خبری و تصویری برنامه ها و همایش های قرآنی،ایجاد روحیه همدلی و همزبانی با کارکنان اداره کل و ادارات تابعه،ارسال گزارش عملکرد ماهانه مدیر کل به سازمان تبلیغات اسلامی کشور،هماهنگی جلسات و برنامه های مدیر کل،حضور در دوره آموزشی فضای مجازی،ارسال محصولات فرهنگی دینی به مرکز اسناد سازمان تبلیغات اسلامی، نشست با روسای ادارات تابعه و همکاری در زمینه انتشار فعالیت های آنها در روزنامه و فضای مجازی،برگزاری مراسم زیارت عاشورا به صورت هفتگی،چاب برشور و پوستر تبلیغاتی،برگزاری جلسات نشست مدیران تبلیغات اسلامی البرز،و ارسال گزارش ان به ادارات تابعه،تجلیل از رابطین خبری شهرستانها در روز روابط عمومی،تجلیل از خبر گزاری های مهم استان در روز خبرنگار از مهمترین فعالیت ها و برنامه های این روابط عمومی در سال ۹۶ بوده است.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجتالاسلام سید عباس مسعودی، مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز، گفت: دارالقرآن تبلیغات اسلامی البرز، از ابتدای سال جاری تاکنون برنامه قرآنی را با توجه به مناسبتها برگزار کرده است.
وی گفت: این برنامهها به هدف نهادینه کردن آموزهها و مفاهیم ارزشمند آخرین معجزه الهی با همکاری مسئولین مؤسسات قرآنی در ادارات تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان البرز برگزارشده است.
حجتالاسلام مسعودی، ادامه داد: برپایی مراسم کرسی تلاوت و محفل انس با قرآن کریم در مراسم ولادت و شهادت ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین، همایشهای قرآنی ازجمله همایش دوستداران قرآن کریم، جلسات تفسیر و تحلیل داستانهای قرآن کریم در سطح مساجد و حسینیهها با همکاری روحانیون مستقر، برگزاری همایشهای مشترک قرآنی، برگزاری کلاسهای روخوانی و روانخوانی قرآن کریم در سطح مساجد و مؤسسات قرآنی، جلسات پرسش و پاسخ، از مهمترین این برنامههای در سطح استان البرز بوده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز، توسعه آموزهها و مفاهیم قرآنی را در کاهش آسیبها و معضلات اجتماعی جامعه مفید و اثرگذار برشمرد و گفت: باید کارکنیم که خانوادهها با این کتاب آسمانی بهخوبی مأنوس شده و عمل به آموزههای قرآنی آن را در زندگی خود سر لوحه زندگی خود قرار دهند.
این مسئول فرهنگی، ادامه داد: همچنانکه در احادیث و روایات نبوی آمده است؛ من قرأ القرآن و هو شاب مؤمن اختلط القرآن بلحمه و دمه «هرکس که قرآن بخواند در حالیکه او جوان مؤمنی باشد قرآن با گوشت و خون او قاطی میشود و آور ا از عذاب جهنم نجات میدهد.» باید با برنامههای قرآنی مفید و اثر گذار جوان را با قران کریم مأنوس کنیم و جامعهای که افراد آن با اخلاق و رفتار قرانی انس بگیرند جامعهای امن و بدون آسیب خواهد بود و امیداور به لطف خدواند متعال پلههای رشد و ترقی را پشت سر خواهد گذاشت.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجتالاسلام سید عباس مسعودی، مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، در مصاحبه با روابط عمومی این اداره کل گفت:حضور حماسی مردم در راهپیمایی روز نهم دیماه 88 نشان از بصیرت و تقید مردم ایران اسلامی به نظام و ولایت بود.
وی ادامه داد:دشمن تصور کرده بود می تواند با بهرگیری از عدم بصیرت تعدادی از جوانان ناپخته و هدایت و جهت دهی به آنها نظامی را که شاکله اصلی آن خون شهدا و جانبازان است را ساقط کند.
حجتالاسلام مسعودی،ادامه داد:دشمن تصور می کرد با بهرگیری از شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی و جهت دهی به عده ای آشوبگر می تواند این نظام اسلامی را دچار تلاطم کنند.
وی گفت:عدم حقانیت فتنه گران از آنجا آشکار میشود که به تصویر امام و ساحت مقدس حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام توهین کرده و با به آتش کشیدن پرچم های یا حسین و یازهراه در نقاط مختلف از شهر تهران قصد داشتند که جمعیت اندک خود را کثیر جلوه دهند.
مسعودی، ادامه داد:این افراد با حمل چوب و چماق هنگام فرار دست به آتش زدن اموال عمومی کشور می زدند که همه اینها ناشی از عدم بصیرت و آگاهی آنها نسبت به اهداف شوم دشمن داشت.
مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، گفت:انتشار خبر هتک حرمت این آشوبگران منجر به هوشیاری مسئولین،روحانیون،هیئت های مذهبی و آحاد مردم شد و حماسه نهم دی ماه 88 را برای همیشه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رقم زد.
این مسئول فرهنگی، تصریح کرد:مرم با بصیرت با اطلاعرسانی و پخش اعلامیه برای برگزاری راهپیمایی به منظور برائت از فتنه گران و رهبران انها دست به حماسه ای بزرگ برای ایران اسلامی زدند.
مسعودی، گفت:همه مردم به عشق ولایت و نظام اسلامی در این راهپیمایی با شکوه شرکت کرده و بصیرت و هوشیاری خود را به سران فتنه و همپیمانان آنها در خارج از کشور نشان دادند.
مسئول ارشد تبلیغات اسلامی البرز، اذعان کرد:حضور بیش از 40 میلیون نفر در این راهپیمایی با شکوه و حماسی به جهانیان ثبات کرد که این مردم علارغم تحمل همه سختی ها و کاستی ها ناشی از تحریم گوش به فرمان رهبری بوده و تمامی توطئه های انها را نقش بر آب خواهند کرد.
به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجتالاسلام سید عباس مسعودی، مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز، گفت: امام حسن عسکری (ع) نقش مهمی در تبیین جایگاه آل محمد (ص) داشتند.
حجتالاسلام مسعودی، خاطرنشان کرد: حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام در طول مدت شش سال امامت خدمات ماندگاری را به دین مبین اسلام ارائه داده و توانستند جایگاه امامت و ولایت را برای همیشه تبیین و نهادینه کنند.
مسعودی گفت: تمامی خصایص خوب در این امام بزرگوار نمود پیداکرده بود، ایشان در عبادت، سخاوت، زهد و ساده زیستی سرآمد خاص و عام بودند و نحوه عبادت این بزرگوار بسیاری از افراد آن زمان را جذب آموزههای دینی میکرد.
حجتالاسلام مسعودی، اذعان کرد: محدودیت و خفقان شدید سیاسی در آن زمان سبب شده بود تا امام بهوسیله شاگردانی چون عثمان بن سعید با مردم مراوده داشته و دستورات دینی و مفاهیم ارزشمند آن را به آنها انتقال دهد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز، تصریح کرد: این امام بزرگوار به امام عسکری ملقب شده است چون ایشان مدت زیادی از عمر شریفشان را در سامرا زندگی کرده بودند. ابن الرضا، هادی، زکی، نقی... از القاب ایشان است.
وی گفت: این امام بزرگوار با توجه به سن کمشان که تقریباً ۲۸ سال بیشتر در این دنیا زندگی نکرده بود توانستند نقش مهم و اثرگذاری را در جهتدهی فرهنگی به مردم مسلمان آن زمان ایفا کند.
مسعودی، ادامه داد: در آن زمانی که خلیفه عباسی این امام را زندانی کرد و دو زندانبان را برای آزار و اذیت ایشان گمارد نحوه عبادت و رفتار امام سبب پشیمانی آن دو نفر شد و این اقدام طوری بر خلیفه وقت اثر گذاشت که دستور آزادی امام حسن عسکری علیهالسلام را صادر کرد.
مسئول ارشد تبلیغات اسلامی البرز، افزود: امام حسن علیهالسلام نقش مهمی را در جذب عواطف و صید دلهای مشتاق به اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام ایفا کردند و با بهرهگیری از آموزههای قرآنی و راهبرد تقیه نقش آگاهی بخشی دینی را نسبت به شیعیان آن زمان ایفا میکردند.
وی در پایان یکی از ویژگیهای خوب این امام بزرگ را سخاوت ایشان نسبت به مردم برشمردند و افزودند: سخاوت این امام بزرگ در آن زمان زبانزد خاص و عام بود و هر مؤمن گرفتاری که درب خانه ایشان را میزدند نا امید برنمیگشتند.