امام جعفر صادق عليه السلام:

ان الله عز و جل إذا أحب عبدا فعمل قليلا جزاه بالقليل الكثير.

 چون خداي تعالي بنده اي را دوست دارد و او عمل كوچكي انجام دهد ، خدا او را پاداش بزرگ دهد .

اصول كافي ، ج 3 ، ص 137 – 138

نقشه سایت:

همایش چه کسی در خانواده می درخشد؟!
سه شنبه, 05 مرداد 1395 08:49

همایش چه کسی در خانواده می درخشد؟!

نوشته شده توسط 
رای دادن به این مورد
(0 آرا)

به گزارش تبیان البرزهمایشی با عنوان  "چه کسی در خانواده می درخشد"  با مشارکت معاونت فرهنگی شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج در جهت تحکیم بنیان خانواده و همچنین به مناسبت هفته ملی عفاف و حجاب در روز چهارشنبه 23 تیر 1395  در سالن 1400 نفری سالن شهیدان نژاد فلاح و با حضور جناب آقای مهندس کیان رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر،سرکار خانم قهرمانی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر، سرکار خانم سرفرازی مشاور استاندار و مدیر کل محترم امور خانواده و بانوان و جناب سرهنگ خسروی معاون اجتماعی ناجا و سرهنگ دوم علیزاده فرمانده حوزه مقاومت بسیج ادارات کل شهید اجرلو استان برگزار گردید.

در این همایش پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی ابتدا حجه الاسلام و المسلمین مسعودی مدیر کل و رئیس استانی جمعیت ضمن قدر دانی از دست اندرکاران چنین محفلی و همچنین عرض تسلیت به مناسبت سالروز تخریب قبرستان بقیع بدست وهابیان بدکردار، بیان کردند که یکی از محکمترین بنیانها در جامعه اسلامی ، بنیان خانواده است بنیانی که از صدر اسلام تاکنون کسانی را پرورش داده که در راه اسلام و ارزشهای دین و ساحت مقدس اهل بیت عصمت و طهارت و قرآن کریم تا پای تقدیم جان پیش می روند کسانی که از همه ی هستی خود می گذرند تا اسلام پایدار باشد تا ولایت پایدار بماند اینها کسانی هستند که بصورت خاص و با ویژگیهای منحصر بفرد در خانواده می درخشند.

ایشان در ادامه فرمودند که ما وظیفه داریم به عنوان یک نهاد دینی و فرهنگی در معرفی خانواده و در معرفی کسی که در خانه  می درخشد تلاش کنیم چرا که تلاش امروزه دشمن در جهت تخریب خانواده های اسلامی بر کسی پوشیده نیست   مرداک میگوید : ما باید ارزش خانواده را در ایران از بین ببریم و نگذاریم خانواده آن جایگاهی که در 8 سال دفاع مقدس داشت را همچنان حفظ کند.

حجه الاسلام مسعودی یکی از وظایف اصلی پدر و مادر را دراین می داند که برای  تربیت دینی و تقویت بنیه های اعتقادی فرزندان تلاش کنند.ایشان در ادامه بیان داشتند که نقش خانواده در تربیت آینده سازان این ممکلت نقش بسیار مهمی است و اگر در ایفای آن نقش آنگونه که تکلیف هست کوتاهی صورت گیرد و فرزندان با اهل بیت و قرآن فرهنگ غنی اسلام آشنا نشوند در آینده والدین مسئول خواهند بود. پدر و مادر باید با خواندن بموقع نماز و با تلاوت قرآن و ایجاد رابطه معقول با فرزندان می توانند در راستای ارتقای فرهنگ دینی خانواده تاثیرگذار باشند لذا این نقش را باید مورد اهمیت قرار داد زیرا درخشندگی خانواده می تواند جامعه پویا کند و باعث پیشرفت و توسعه فرهنگ دین در جامعه ما باشد. ان شالله که یکی از برکات این محفل و همایش این است که نقطه آغاز حرکت دادن خانواده ها به سمت و سوی ارتقای فرهنگ دینی خانواده وتلاش و همت پدران و مادران در تربیت دینی فرزندان باشد و بر مسئولین است  به کسانیکه در راه دین خدمت می کنند را یاری کنند تا حرکتی دقیق و برنامه ریزی شده در جهت ارتقا سطح فرهنگ دینی گام برداریم.

و در پایان سخنران اصلی این همایش جناب آقای دکتر افروز ضمن سپاسگزاری از تشریف فرمایی خانواده های مدعوین؛بیان داشت که عفیف بودن یقیناً تکلیف نیست ؛حق است اگر حق را بازشناسی کنیم هر چقدر خودمان را نیکوتر بشناسیم و احساس خودارزشمندی غنی داشته باشیم احساس شدید به پوشش و حجاب خواهیم داشت . حق عفیف بودن ، حق همه ی زنان تمام زنان آزاده جهان است.اما گاه انسان انقدر از خود بیگانه می شود که احساس خود ارزشمندی و کرامت نفسانی به حدی تنزل پیدا می کند که حق مسلم خودش را فراموش می کند.دختران حق دارند که دانشگاه مستقل داشته باشند در خیلی از دانشگاههای دنیا این حق به بانوان داده شده است که دانشگاه جدا داشته باشد . مطالعات روانشناختی و جامعه شناسی نشان می دهد که جدا بودن دانشگاه باعث شده که احساس خودارزشمندی و سلامت روانی بیشتری داشته باشند و در عرصه های علمی و تحصیلی و حتی تشکیل خانواده فرصت بیشتر و بهتری مهیا گردد.

در عالم واقع  و در طبیعت ، هر گلی که خوشبوتر و زیباتر و خوش عطر است و ماندگاری بیشتری دارد در حاله ای  از حجاب قرار دارد . همانطور که میدانید گرانبهاترین عضو ، مغز است . وجود انسان با مغز و اندیشه است . این مغز لطیف که مرکز اندیشه و تفکر است درون محکم ترین عضو که حجمه است پاسداری می شود. شخصیتهای ظریف و امین و هوشمند و لطیف و نیکو سیرت و با بصیرت نیز با پوشیدگی از خود در مقابل هجمه های خارجی محافظت می کنند و این پوشیدگی هم شامل مردان است و هم از آن زنان.

خانواده زیباترین گل وازه است و تنها نهاد فطری و طبیعی و بی بدیل و جانواده  بشر است وهیچ نهادی هم عرض با خانواده نیست . خانواده یکی از نهاد های معمول اجتماعی نیست ، قدیمی ترین نهاد نیست بلکه تنها نهاد فطری و طبیعی و بی بدیل و جاودانه است که همه نهادهای دیگر برای پاسداشت این نهاد تلاش می کنند. خانواده دو رکن بیشتر ندارد :زن و مرد. فزرندان میهمان خانواده اند. این وظیفه خانواده است که این میهمانان را عروس یا داماد تربیت کنند. موثرترین رویکرد فرزند پروری آن است که فرزندان  برای فردا ی زندگی عروس و داماد دلارام تربیت شوند و اینگونه راه و رسم زندگی را از پدر و مادر دلارام و نوازشگر و آرامش آفرین یاد می گرند و موفقترین فرد جامعه و مطلوب ترین شهروند خواهند شد و خانواده ایی پایدار خواهند داشت.

  

غایت زوجیت ،رسیدن به آرامش است . همسر مطلوب همسری است که آرامشگر باشد ، خانواده مثل باغ و بوستان است و مادران این خانواده باغبانانند و پدران سنگربان و باغدار و فرزندان میوه ها و گلهای این باغ هستی.خداوند مردان را سنگربان همسران خود قرار داده است .خداوند در آیه 11 سوره حجرات می فرماید : الرجال قوامون علی نساء. مرد سنگر و باعث دلارامی خانواده است باغ زندگی خانواده است و باید در آن آرامش حکم فرما باشد. حال اگر روزی مقدر گردید که این سنگبربان زندگی نباشد باغبان زندگی این کفایت و لیاقت را دارد که هم باغبان باشد و هم باغدار. اما اگر باغبان نباشد باغدار شایستگی و توان باغبانی نخواهد داشت. و مرد در اولین فرصت به باغبان نیاز خواهد داشت که رامشگر و تربیت کننده میوه ها باشد. اصل خانواده مادر است و این مادرانند که محجبه پرورند و این زن است که تن پوش روانی شوهر است .

زن و شوهر باید تامین کننده ی نیاز های روانی هم باشند برای هم لطیف و ظریف باشند ؛ فرزندان از وجود چنین پدر و مادری لذت میبرند و آرزو می کنند مثل مادرشان آرامش بخش باشند و همانند پدرشان امنیت بخش.

در زندگی چنانچه باغبان خانواده پر از نشاط باشد و از زندگیش راضی؛ همسرش را تایید و تکریم خواهد کرد و زیباترین بستر تربیتی و رشد را برای فرزندان خود ایجاد خواهد کرد.مادر هر چقدر مهربان باشد هر چقدر گشاده رو باشد فرزندان بیشتر با او همدلی خواهند کرد و مثل او عمل خواهند کرد هر چقدر هم که عوامل بیرونی کار تربیتی را سخت کند هر چقدر که ماهواره و ارتباطات مجازی مانع تراشی کنند اما باز با اکسیر محبت و حاکمیت عطوفت در خانواده هیچ کس نمیتواند مقابله کند.

آنجایی که بچه ها از عمق وجود پدر و مادر خود را دوست بدارند و عاشق آنهاباشند تردیدی نیست که کوچه و خیابان و ماهواره و امثالهم نمی تواند اندیشه بچه ها را به سخره بگیرد. آنجایی دختر و پسر از پدر و مادر خود فاصله میگیرند و گسست نسل ها ایجاد میشود که رابطه ی خشک با فرزندان بوجد می آید و واژه های انضباطی با فرزندان حاکم می گردد.راز و رمز موفقیت و حاکمیت عطوفت در خانواده ، با محبوبیت پدر و مادر ایجاد می شود. درخشش از آن کسی است که محبوبیت بیشتری در خانواده دارد. آدم محبوب کسی است که شخصیتش آمیزه ای است از عطوفت و محبت و منطق و استواری.

محبوب در قلبها جای و محبوبها ماندگارانند.اگر کسی که بخواهد محبوب خانواده واقع شود به نیاز های زیستی و عاطفی و شناختی دیگری باید توجه داشته باشد. قهرمان خانواده؛ دِّر درخشان خانواده، زن و شوهری است که وجودشان پر است از آرامش بخشی. بر بانوان است که همسران خود را نزد کودکانشان محبوب کنند و شوهران نیز همسران خود را نزد کودکانشان محبوب بدارند.

باید در خانواده محبت حاکم باشد . کوچکترین نقد و گله گزاری از همسر نزد فرزند سبب می شود که فاصله روانی بچه ها از پدر و مادر خود بیشتر شود و فرزندان از پدر و مادر خود تمکین نکنند. کودکان حق دارند که محبوب پدر و مادر باشند و همچنین حق دارند که پدر و مادرشان محبوب دل آنها گردد و حق عاطفی آنها را برآورده سازند بچه حق دارند مادرشان عاشق پدرشان باشد و بر عکس. اگر این حقوق بنحو شایسته ایی رعایت شود محبوبیت در خانواده حاکم خواهدشد.یقیناً این خانواده، خانواده زلال و پاکی خواهد بود که هیچ معرفه ی اجتماعی و هیچ تهاجم فرهنگی نمیتواند با خانواده ایی که شالوده آن با اکسیر محبت ریخته شده مقابله کند. در همه جای دنیا بر استحکام خانواده هیچ راهی جز مصونیت عاطفی وجود ندارد. راز مصونیت اجتماعی کودکان ما حاکمیت عطوفت و محبت است و در خانواده کسی می درخشد که آمیزه ایی باشد از محبت و استواری و مهربانی و صبوری و اقتدار و منطق و گذشت و ایثار و احسان. و بستر رشد  دیگران خواهد بود چنین فردی منبع درخشش خواهد و بر قلوب مسلط .

 

سپس بیانیه عفاف و حجاب توسط زهرا کورانی مدیر مسئول کارگروه تحکیم بنیان خانواده  جمعیت بانوان قرائت شد

در پایان همایش از بانوان فعال و فرهیخته عرصه فرهنگ دینی تجلیل بعمل آمد.

و در آخر همایش با قرائت دعای فرج توسط ریحانه ی کوچک مدعو به کار خود پایان داد.

 

 

خواندن 782 بار آخرین بار تغییر یافته چهارشنبه, 06 مرداد 1395 11:15
برای ارسال نظر ثبت نام نمایید

کتاب هفته

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 92 از ارائه به موقع ...
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 92 از ارائه به موقع ...

اوقات شرعی به افق استان البرز

نظرسنجی

کیفیت نسخه جدید وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید ؟

عالی - 50%
قابل قبول - 25%
متوسط - 25%
ضعیف - 0%

مجموع آراء: 4
The voting for this poll has ended on: آوریل 1, 2015

آمار پایگاه

بازدید امروز1502
بازدید دیروز1201
بازدید این هفته8543
بازدید این ماه42918
کل بازدید1755174

پشتیبانی آنلاین

<