چاپ این صفحه
رای دادن به این مورد
(0 آرا)

دبیر همایش ادبی سوختگان وصل گفت: شهید حججی نمادی از شهدای مدافع حرم است، من به خانواده سایر شهدا هم این را گفته ام که شهدای آن ها و اصلا همه شهدای مدافع حرم حججی هستند، همانطور که همه سراداران سردار سلیمانی هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،نشست خبری پانزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل با عنوان «کبوتران حرم» ویژه شهدای حادثه تروریستی حله با حضور سعید حدادیان دبیر این همایش برگزار شد.

سعید حدادیان دبیر پانزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل (نکوداشت شهدای زیارت اربعین در حله) در نشست خبری این همایش که در دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در تهران برگزار شد، با یادآوری برگزاری اولین دوره این همایش در سال 1380 با موضوع جانبازان شیمیایی، به عنوان همایش امسال پرداخت و گفت: در اربعین سال گذشته ما با شهادت تعدادی از شهدا در حله مواجه شدیم که مصداق تامّ و تمام سوختگان وصل بودند.

وی افزود: ما در خرداد ماه امسال فراخوان این همایش را منتشر کردیم و در حال حاضر هم حدود 100 اثر را دریافت کرده‌ایم و در انتظار آثار بیشتر از اهل قلم در بخش‌های شعر و داستان هستیم.

حدادیان در این نشست با اشاره به اینکه این همایش با محوریت جانبازان شیمیایی اولین دوره آن از سال 80 آغاز شده گفت: سال گذشته پس از اربعین سید‌الشهدا با سوختگان وصلی مواجه شدیم که مصداق اتم سوختگان وصل بودند. افرادی که یک اربعین بعد از عاشورا خود را به زیارت سیدالشهداء رساندند، ولی در یک حادثه تروریستی به شهادت رسیدند.

وی افزود: اگر این زوار 15 یا دهم صفر به شهادت رسیده بودند، اینطور با آنها برخورد نمی‌شد، اما چون پس از زیارت اربعین و در نقطه مهمی ترور شدند، اهمیت بیشتری یافتند. اینها در نقطه مهم حله که خود آئینه‌ای است که می‌خواهد سفره زیارت اربعین را گسترده‌تر کند، ترور شدند. حله‌ای که پرچمدار جریان علمای تشیع است و زادگاه حضرت ابراهیم(ع) است، حتی خبر رفتن یا نرفتن اهلبیت امام حسین(ع) پس از بازگشت از شام به کربلا را سیدابن طاووس از حله تصدیق کردند که این نشان از جایگاه با اهمیت حله در جغرافیای اسلام دارد.

دبیر همایش سوختگان وصل گفت: در خرداد سال جاری فراخون پانزدهمین دوره این همایش منتشر شد و منتظر آثار اهل قلم در دو بخش شعر و داستان بوده‌ایم. اهالی قلم نباید بگذارند این حادثه فراموش شود. با سرودن یک بیت یا داستان کوتاه می‌توان به این واقعه پرداخت.

وی با اشاره به شرایط ارسال اثر گفت: در بخش شعر هیچ محدودیتی در قالب وجود ندارد و در بخش داستان نیز باید آثار ارسالی مصداق داستان کوتاه باشد که حدوداً 5 هزار کلمه است، همچنین قطعه ادبی در این جشنواره شرکت داده نخواهد شد. خالقان آثار از نظر تعداد اثر هیچ محدودیتی ندارند و ما در دوره‌های قبل از یک نفر 6 اثر را نیز پذیرفته‌ایم.

این شاعر و مداح اهل بیت در ادامه گفت: آثار از طریق نمابر (66484522) و ایمیل (این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید) تا 25 شهریور قابل ارسال است که آثاری که از طریق نمابر ارسال می‌شود، در برگه A4 به صورت تایپ‌شده یا با خط خوانا و یا آنهایی که از طریق ایمیل اثر ارسال می‌کنند باید در نرم‌افزار ورود ورژن 2007 یا 2010 با فونت BNAZANIN با سایز 14 و با مشخصات کامل به دبیرخانه ارسال شود، همچنین از ارسال اثر با نام مستعار باید خودداری شود.

وی با اشاره به همایش سوختگان وصل گفت: تا قبل از دهه هشتاد، برنامه‌هایی که برای دفاع مقدس برگزار می‌شد کلی بود، اما در این برنامه به صورت ریز و جداگانه به موضوعات مرتبط با جنگ مانند جانبازان شهید، شیمیایی‌ها، پدران و مادران شهدا، شهدای علمی که ترور شدند پرداخته شد و از این حیث، مسیری باز شد.

دبیر همایش ادبی سوختگان وصل گفت: امروز قلم‌ها در مسیر انقلاب اسلامی چه از نظر کیفیت و چه کمیت با قوت در حال چرخیدن است، پیشنهاد ما به مسئولین، برگزاری جلساتی مانند جلسات رهبر انقلاب با اهالی فرهنگ و هنر است تا در آن جلسات ارزش‌ها پیگیری شود، زیرا هنر می‌تواند حرکت ایجاد کند.

حدادیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: اشعار و آثار در مورد مدافعان حرم را رد نمی‌کنیم و اگر آثار برسد، در بخش ویژه‌ای بررسی می‌شود.

حدادیان ادامه داد: شهید حججی نمادی از شهدای مدافع حرم است، من به خانواده سایر شهدا هم این را گفته ام که شهدای آن ها و اصلا همه شهدای مدافع حرم حججی هستند، همانطور که همه سراداران سردار سلیمانی هستند. خاک پای سردار سلیمانی و یارانش طوطیای چشم من است، من ایشان را واقعا ستایش می کنم اما حواسمان باشد که دیگرانی هم هستند و نباید به دیگران بی توجه باشیم.

24 مهر اختتامیه پانزدهمین همایش همزمان با شهادت حضرت سجاد(ع) در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

خواندن 656 بار آخرین بار تغییر یافته سه شنبه, 14 شهریور 1396 08:39
برای ارسال نظر ثبت نام نمایید