امام جعفر صادق عليه السلام:

ان الله عز و جل إذا أحب عبدا فعمل قليلا جزاه بالقليل الكثير.

 چون خداي تعالي بنده اي را دوست دارد و او عمل كوچكي انجام دهد ، خدا او را پاداش بزرگ دهد .

اصول كافي ، ج 3 ، ص 137 – 138

نقشه سایت:

به عموم جوانان در اروپا و امريکاي شمالي
پنج شنبه, 12 آذر 1394 11:12

به عموم جوانان در اروپا و امريکاي شمالي

نوشته شده توسط 
رای دادن به این مورد
(0 آرا)

بسم‌ الله الرّحمن الرّحيم

به عموم جوانان در اروپا و امريکاي شمالي

حوادث اخير در فرانسه و وقايع مشابه در برخي ديگر از کشورهاي غربي مرا متقاعد کرد که درباره‌ي آنها مستقيماً با شما سخن بگويم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار ميدهم؛ نه به اين علّت که پدران و مادران شما را نديده مي‌انگارم، بلکه به اين سبب که آينده‌ي ملّت و سرزمينتان را در دستان شما ميبينم و نيز حسّ حقيقت‌جويي را در قلبهاي شما زنده‌تر و هوشيارتر مي‌يابم. همچنين در اين نوشته به سياستمداران و دولتمردان شما خطاب نميکنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سياست را از مسير صداقت و درستي جدا کرده‌اند. سخن من با شما درباره‌ي اسلام است و به‌طور خاص، درباره‌ي تصوير و چهره‌اي که از اسلام به شما ارائه ميگردد. از دو دهه پيش به اين سو ــ يعني تقريباً پس از فروپاشي اتّحاد جماهير شوروي ــ تلاشهاي زيادي صورت گرفته است تا اين دين بزرگ، در جايگاه دشمني ترسناک نشانده شود. تحريک احساس رعب و نفرت و بهره‌گيري از آن، متأسّفانه سابقه‌اي طولاني در تاريخ سياسي غرب دارد. من در اينجا نميخواهم به «هراس‌هاي» گوناگوني که تاکنون به ملّتهاي غربي القاء شده است، بپردازم. شما خود با مروري کوتاه بر مطالعات انتقادي اخير پيرامون تاريخ، مي‌بينيد که در تاريخنگاري‌هاي جديد، رفتارهاي غير صادقانه و مزوّرانه‌ي دولتهاي غربي با ديگر ملّتها و فرهنگهاي جهان نکوهش شده است. تاريخ اروپا و امريکا از برده‌داري شرمسار است، از دوره‌ي استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگين‌پوستان و غير مسيحيان خجل است؛ محقّقين و مورّخين شما از خونريزي‌هايي که به نام مذهب بين کاتوليک و پروتستان و يا به اسم مليّت و قوميّت در جنگهاي اوّل و دوّم جهاني صورت گرفته، عميقاً ابراز سرافکندگي ميکنند.

 

 

اين به‌خودي‌خود جاي تحسين دارد و هدف من نيز از بازگوکردن بخشي از اين فهرست بلند، سرزنش تاريخ نيست، بلکه از شما ميخواهم از روشنفکران خود بپرسيد چرا وجدان عمومي در غرب بايد هميشه با تأخيري چند ده ساله و گاهي چند صد ساله بيدار و آگاه شود؟ چرا بازنگري در وجدان جمعي، بايد معطوف به گذشته‌هاي دور باشد نه مسائل روز؟ چرا در موضوع مهمّي همچون شيوه‌ي برخورد با فرهنگ و انديشه‌ي اسلامي، از شکل‌گيري آگاهي عمومي جلوگيري ميشود؟

شما بخوبي ميدانيد که تحقير و ايجاد نفرت و ترس موهوم از «ديگري»، زمينه‌ي مشترک تمام آن سودجويي‌هاي ستمگرانه بوده است. اکنون من ميخواهم از خود بپرسيد که چرا سياست قديمي هراس‌افکني و نفرت‌پراکني، اين‌بار با شدّتي بي‌سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مايل است تفکر اسلامي در حاشيه و انفعال قرار گيرد؟ مگر چه معاني و ارزشهايي در اسلام، مزاحم برنامه‌ي قدرتهاي بزرگ است و چه منافعي در سايه‌ي تصويرسازي غلط از اسلام، تأمين ميگردد؟ پس خواسته‌ي اوّل من اين است که درباره‌ي انگيزه‌هاي اين سياه‌نمايي گسترده عليه اسلام پرسش و کاوش کنيد.

خواسته‌ي دوم من اين است که در واکنش به سيل پيشداوري‌ها و تبليغات منفي، سعي کنيد شناختي مستقيم و بي‌واسطه از اين دين به دست آوريد. منطق سليم اقتضاء ميکند که لااقل بدانيد آنچه شما را از آن ميگريزانند و ميترسانند، چيست و چه ماهيّتي دارد. من اصرار نميکنم که برداشت من يا هر تلقّي ديگري از اسلام را بپذيريد بلکه ميگويم اجازه ندهيد اين واقعيّت پويا و اثرگذار در دنياي امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهيد رياکارانه، تروريست‌هاي تحت استخدام خود را به عنوان نمايندگان اسلام به شما معرفي کنند. اسلام را از طريق منابع اصيل و مآخذ دست اوّل آن بشناسيد. با اسلام از طريققرآن و زندگي پيامبر بزرگ آن (صلّي‌الله‌عليه‌وآله‌و‌سلّم) آشنا شويد. من در اينجا مايلم بپرسم آيا تاکنون خود مستقيماً به قرآن مسلمانان مراجعه کرده‌ايد؟ آيا تعاليم پيامبر اسلام (صلّي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم) و آموزه‌هاي انساني و اخلاقي او را مطالعه کرده‌ايد؟ آيا تاکنون به جز رسانه‌ها، پيام اسلام را از منبع ديگري دريافت کرده‌ايد؟ آيا هرگز از خود پرسيده‌ايد که همين اسلام، چگونه و بر مبناي چه ارزشهايي طيّ قرون متمادي، بزرگترين تمدّن علمي و فکري جهان را پرورش داد و برترين دانشمندان و متفکّران را تربيت کرد؟

من از شما ميخواهم اجازه ندهيد با چهره‌پردازي‌هاي موهن و سخيف، بين شما و واقعيّت، سدّ عاطفي و احساسي ايجاد کنند و امکان داوري بيطرفانه را از شما سلب کنند. امروز که ابزارهاي ارتباطاتي، مرزهاي جغرافيايي را شکسته است، اجازه ندهيد شما را در مرزهاي ساختگي و ذهني محصور کنند. اگر چه هيچکس به‌صورت فردي نميتواند شکافهاي ايجاد شده را پر کند، امّا هر يک از شما ميتواند به قصد روشنگريِ خود و محيط پيرامونش، پلي از انديشه و انصاف بر روي آن شکافها بسازد. اين چالش از پيش طراحي شده بين اسلام و شما جوانان، اگر چه ناگوار است امّا ميتواند پرسش‌هاي جديدي را در ذهن کنجکاو و جستجوگر شما ايجاد کند. تلاش در جهت يافتن پاسخ اين پرسش‌ها، فرصت مغتنمي را براي کشف حقيقت‌هاي نو پيش روي شما قرار ميدهد. بنابراين، اين فرصت را براي فهم صحيح و درک بدون پيشداوري از اسلام از دست ندهيد تا شايد به يمن مسئوليّت‌پذيري شما در قبال حقيقت، آيندگان اين برهه از تاريخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگي کمتر و وجداني آسوده‌تر به نگارش درآورند.

سيّدعلي خامنه‌اي

 

خواندن 724 بار
برای ارسال نظر ثبت نام نمایید

کتاب هفته

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 92 از ارائه به موقع ...
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 92 از ارائه به موقع ...

اوقات شرعی به افق استان البرز

نظرسنجی

کیفیت نسخه جدید وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید ؟

عالی - 50%
قابل قبول - 25%
متوسط - 25%
ضعیف - 0%

مجموع آراء: 4
The voting for this poll has ended on: آوریل 1, 2015

آمار پایگاه

بازدید امروز105
بازدید دیروز3634
بازدید این هفته105
بازدید این ماه62862
کل بازدید1775118

پشتیبانی آنلاین

<