امام جعفر صادق عليه السلام:

ان الله عز و جل إذا أحب عبدا فعمل قليلا جزاه بالقليل الكثير.

 چون خداي تعالي بنده اي را دوست دارد و او عمل كوچكي انجام دهد ، خدا او را پاداش بزرگ دهد .

اصول كافي ، ج 3 ، ص 137 – 138

نقشه سایت:

اخبار ایران و جهان

اخبار ایران و جهان (150)

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی روز یکشنبه در نشست «خرمشهرها در عرصه فرهنگ؛ نقش حوزه و روحانیون» که در جمع طلاب حوزه علمیه معصومیه قم برگزار می شد، اظهار داشت: پرسش اصلی که جا دارد در مورد آن مباحثه جدی طلبگی صورت گیرد این است که مسأله امروز انقلاب اسلامی چیست؟ نقطه کانونی مسأله‌های حضرت ولیعصر(عج) چیست؟ طلبه به دلیل رسالت‌های بزرگی که دارد باید مساله‌های دارای اولویت امامش را بداند. نایب امام عصر(عج) مساله‌هایی دارند که تا آن سوی عالم امتداد دارد.
وی گفت: رسالت و مسئولیت جوانان مومن انقلابی به پهنای انقلاب اسلامی است و چون تجسم اسلام ناب را در انقلاب اسلامی می‌دانیم برای تبیین انقلاب اسلامی مساله‌های بیشماری باید جلوی چشمان ما باشد. اما یک مساله باید به‌عنوان مساله اصلی مورد توجه باشد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: وقتی فتنه‌ها پیچیده‌تر می‌شود تحلیل نقشه ولی خدا که راهبر جامعه هست حتما دشوارتر می‌شود و «مالک» کسی است که بدون این که امامش لب باز کند و تفسیر نقشه را بگوید تشخیص دهد. رهبرانقلاب سطوح متعددی از طرح راهبردی انقلاب اسلامی را برای ما روشن کردند که ما بدانیم مساله مهم انقلاب اسلامی چیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با بیان این که تکلیف مدارس علمیه، بسیج، دانشگاه، سازمان تبلیغات اسلامی، حاکمیت و. .. در نسبت با نظام اولویت‌های انقلاب اسلامی است، تاکید کرد: تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم. این تفسیر امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی است که ما یاد گرفتیم. برای نیل به این مقصود، مهم‌ترین مساله چیست؟ آیا می‌شود به مساله مردم در مورد گرانی‌ها بی‌اعتنایی کرد؟ باید بدانیم در نزاع پیچیده و کارزار تمدنی، مساله اصلی چیست.


وی بیان کرد: حمله همه‌جانبه و طوفنده برای ریشه‌کنی انقلاب اسلامی در جریان است و در این جنگ پیچیده، مساله اصلی انقلاب اسلامی با درس خواندن طلبه‌ها ارتباط دارد. الگو برای طلبگی در عصر انقلاب اسلامی خود مقام معظم رهبری هستند چرا که ایشان از طلبگی، تا دوران تدریس و تعلیم، خوب و جهت‌دار درس خواندند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: جنگ اصلی، جنگ اراده‌هاست و همه هجمه‌های اقتصادی و سیاسی و اغتشاشات در منطقه و هجمه رسانه‌ای، یک نقطه را تمرکز دارد و آن هم این است که مردم ایستادگی نکنند. به فرمایش رهبرانقلاب در این شرایط، مردم باید تصمیم بگیرند که بایستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مردم باید در مقابل ظلم عالم‌گیر، ایستادگی کنند و جلوی ظلم گسترده و فراگیر بایستند. دشمن تصمیم گرفته شما نباشید و حاکمیتی بر مدار اسلام ناب نباشد و شما اراده کردید که ظلم عالم‌گیر را بشکنید.
وی اراده را گوهر هویت دانست و گفت: تعبیر رهبری این است که اگر اسلام ناب تبیین شود، مردم تصمیم می‌گیرند بایستند. مردم منتظر حرف ناب هستند و رسالت اصلی گفتمان سازی در جامعه دینی به عهده طلبه‌هاست و یک دستگاه دینی باید مبلغین و مروجین اسلام ناب را پشتیبانی و حمایت کند.
وی ادامه داد: حضرت آقا می‌فرماید اساس برنامه راهبردی اسلام، تبیین است و تبیین از شئون انبیای الهی است که رسالت آن به طلبه‌ها به ارث رسیده است. رسالت تبیین خرمشهرها در عرصه فرهنگ نیز به عهده شماست. در جنگ فرهنگی، خرمشهرها را فرهنگی باید تعبیر کرد. مثلا فرهنگ در سیاست با حجاب در هم تنیده است. باید بدانیم که استقامت و پایداری دوران جنگ در عرصه فرهنگ امروز کجاست؟ عملیات بازپس گیری خرمشهر در عرصه فرهنگی چه تجلی‌ای دارد؟ امیدواریم در مسیر تبیین حقایق اسلام ناب کوتاهی نکنیم و سربازان موثری برای امام عصر(عج) باشیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی البرز به نقل از خبرگزاری تسنیم،  بیژن زنگنه گفت: برآورد کردیم با اجرای طرح مدیریت مصرف بنزین 31 هزار میلیارد تومان در سال افزایش درآمد داشته باشیم که همه به اقشار کم درآمد تعلق خواهد گرفت.

 وزیر نفت تاکید کرد: همه درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به طبقات متوسط و ضعیف جامعه پرداخت می شود و یک ریال آن صرف کار دیگری نخواهد شد.

زنگنه افزود: این درآمد برای ماه نخست که تا یک هفته یا 10 روز آینده به خانوار‌ها پرداخت می‌شود از محلی تأمین شده است.

وی گفت: پیش از درآمد حاصل از گران شدن قیمت بنزین برای ماه نخست پول تأمین شده است و به حساب مردم واریز می‌شود.

وزیر نفت درباره ملاک تعیین سهمیه بندی بنزین برای خودرو‌ها گفت: اعداد سهمیه بندی بر اساس تجربه و عملکرد تاریخی بوده است و در این مدت تعیین کردیم که سهمیه بندی‌های دوره قبلی را دست نزنیم و اعداد را برای این دوره اعمال کردیم.

زنگنه گفت: اکنون صادرات بنزین داریم و سال آینده اگر سهمیه بندی نیز اعمال نمی‌شد صادرات و تولید بیشتر می‌شد، اما مسأله اساسی این است که با روند افزایش سالی 10 درصد مصرف بنزین که معادل 9 تا 10 میلیون لیتر است سال 1400 دوباره وارد کننده بنزین می‌شدیم.

وی افزود: در این دوره از تحریم‌ها کاری که دوره قبل آمریکایی‌ها با ما کردند و برای واردات بنزین بیشترین فشار را داشتند نتوانستند انجام دهند.

زنگنه گفت: با سهمیه بندی بنزین توازن مناسب عرضه و تقاضا را برای چند سال تأخیر می‌اندازیم و می‌توانیم صادرات بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: سال آینده حدود 94 میلیون لیتر مصرف کنترل شده بنزین داریم و 67 درصد یا دو سوم بنزینی که عرضه می‌شود سهمیه بندی و یک سوم آزاد است.

وزیر نفت گفت: 64 میلیون لیتر سهمیه بندی و با کارت سوخت داده می‌شود که معادل 23 میلیارد لیتر در سال است و با 500 تومانی که به قیمت آن اضافه شده است سال آینده 11 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد داریم.

زنگنه افزود:حدود 30 میلیون لیتر نیز مصرف آزاد است که دو هزار تومان به قیمت آن افزوده شده است و در سال آینده از این محل 20 هزار میلیارد تومان درآمد داریم.

وی گفت: البته هنوز نمی‌دانیم رفتار مصرف کننده در بخش بنزین آزاد چه خواهد بود، اما برآورد ما درآمد 31 هزار میلیارد تومان از طریق سهمیه بندی بنزین در سال آینده است که همه آن به افراد کم در آمد پرداخت می‌شود.

زنگنه گفت: به خودرو‌های دولتی سهمیه‌ای نداده ایم و آن‌ها باید بنزین با نرخ سه هزار تومان مصرف کنند، اما درباره تاکسی‌های اینترنتی چارچوبی تعیین شده است که بر اساس آن سهمیه‌ای به این خودرو‌ها می‌دهیم.

زنگنه افزود: برای بقیه خودرو‌ها مانند آژانس ها، خودرو‌های بین شهری و ... نیز کمیته‌ای در وزارت نفت با حضور معاون وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه تشکیل می‌شود که متقاضیان تقاضای خود را به وزارت کشور ارائه می‌دهند و در این کمیته تصمیم می‌گیریم که اگر لازم باشد سهمیه‌ای بدهیم.

وی گفت: اگر قرار باشد سهمیه‌ای نیز اصلاح شود در این کمیته تصمیم گیری می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر ظرفیت های عظیم قرآنی کشور، مردم و انقلاب افزود: حرف واضح مقام معظم رهبری که در کلام امام هم مستتر است، این است که محور تبلیغات اسلامی باید قرآن باشد. در واقع هر کاری با محور تبلیغ و فرهنگ و حتی غیر فرهنگ در این کشور انجام می‌شود باید مبتنی بر قرآن و آموزه های آن باشد.
وی همچنین ضمن تشکر از زحمات پربار مهدی قره شیخلو، درباره حجت‌الاسلام اخوان گفت: کسی سکان دار سازمان دارالقرآن شده است که من نسبت به آن آرامش و اعتماد دارم و به ایشان می‌گویم که من و جامعه قرآنی کشور پشت شماست تا گام دوم انقلاب را محکم تر و قرآن محور بردارید. ما برای اینکه گام های محکم برداشته شده را تقویت کنیم به تمام شئون قرآن اهتمام داریم. سعی کردیم در دوره جدید خلاء های پیش از این را رفع کنیم. خانم دکتر حاج عبدالباقی را در هیئت امنا مامور کردیم تا از توان بانوان بی بهره نباشیم و با افزایش حضور روحانیون سعی کردیم ارتباط را با حوزه علمیه بیشتر کنیم. در باب آسیب شناسی درباره مسائل دارالقرآن پذیرای همه اعضای فعلی و سابق هیئت امنا خواهیم بود. تلاش می‌کنیم همه فعالیت های فرهنگی مان را بر محور قرآن انجام دهیم. اگر امروز جامعه را قرآنی نمی بینیم مسئولیتش بر عهده همه ماست.


سرمایه گزاری انجام شده در امور قرآنی، در شان نظام اسلامی نیست
مهدی قره شیخلو، رئیس پیشین سازمان دارالقرآن الکریم که در دوره جدید به عضویت هیئت امنا این مجموعه رسیده است، پس از قدردانی از حجج اسلام و المسلمین خاموشی و قمی و کسانی که در این ده سال وی را در انجام وظیفه اش یاری کردند، فعالین و جامعه قرآنی را آشنا با عملکرد خودش برشمرد و اظهار داشت: فعالیت های دوره مدیریتی ما در چند شاخص کلی می توان عنوان کرد. اول، سعی مردیم مطابق با تکالیف و ماموریت های محوله سازمان عمل کنیم و کرده ایم. اصرار در عمل کردن به تکلیف به معنای انحصار طلبی نبوده است. دوم، قانون مدار عمل کردیم. سوم، با مردم، مدیران و همکاران صادقانه برخورد کرده ایم. چهارم، وفای به عهد را وظیفه خود می دانستیم بنابراین بعید می دانم که قولی داده باشم و عملی نشده باشد. هم اکنون سازمان دارالقرآن الکریم ریالی بدهی ندارد. پنجم، ترجیحمان بر حفظ کیفیت کار ها بود. ششم، سعی کردیم انضباط مالی داشته باشیم و نباید چیزی شبه دار باشد.
قره شیخلو در بخش پایانی صحبت های خود بر اساس تجربیاتش ۷ شاخصه را برای موفقیت در امور قرآنی در ساختار اصلی عنوان کرد و گفت: اول؛ ساختار، دوم؛ نیروهای تربیت شده، سوم؛ امکانات، چهارم؛ سرمایه گزاری انجام شده در امور قرآنی که در شان نظام اسلامی نیست، پنجم؛ بروزرسانی امور و برنامه ریزی ها، ششم؛ کنترل کیفیت و هفتم؛فضاسازی جدید برای فرهنگ سازی جدید قرآنی.


سازمان دارالقرآن مصداق «السابقون السابقون» است
حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور هم مدیریت سازمان دارالقرآن الکریم را محل رشد و ابتلا عنوان کرد و گفت: امروز برای آقای قره شیخلو یوم السرور و برای آقای اخوان یوم الابتلا است. سازمان دارالقرآن به‌عنوان پرسابقه ترین نهاد قرآنی و پیشتاز در امور قرآنی بدون تردید مصداق «السابقون السابقون» است. ثبات مدیریتی که در سازمان تبلیغات اسلامی از ابتدا وجود داشته است، سبب قدرت این نهاد شده است. مهمترین مطالبه از مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی توسط رهبری انقلاب که باید در دارالقرآن هم نمود داشته باشد عبارت است از: تحول آفرینی، بروزرسانی و نوآوری.
وی تدبیر حجت‌الاسلام قمی در حضور قرآن در تمام ارکان های سازمان تبلیغات اسلامی را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: حضور آقای حسین اسدی در مجموعه سازمان بسیار مغتنم است و ارتباط درالقرآن با ارکان مختلف سازمان تبلیغات اسلامی خصوصا حوزه هنری می تواند هنر را متحول کند. تصور انحصار سازمان دارالقرآن در مسائل دارالقرآن مطلوب نیست. مهمترین وضعیت سازمان دارالقرآن پیگیری امور قرآنی توسط آقای قره شیخلو بود که از اول تاسیس این مجموعه تا کنون بی سابقه بوده است.


قرآن ما باید حقیقت نظام جمهوری اسلامی را نشان دهد
حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم با سپاس از اعتماد حجت‌الاسلام قمی و ابراز افتخار از داده شدن عنوان «خادم القرآن» به وی، ادامه داد: من در این مدتی که خدمت جناب آقای قره شیخلو بودم در ایشان نفس ندیدم و ایشان را بسیار نورانی یافتم. ما پیش از اینکه شروط آقای قمی را بپذیریم و سر کار بیاییم، از وقتی طلبه شدیم پذیرفتیم قرآن را بفهمیم و آن را نشر دهیم. از همه سازمان ها و نهاد ها و اشخاص حقیقی و حقوقی خواهشمندم که ما را در اداره بهتر و رسیدن به اهداف سازمان دارالقرآن کمک کنند.
اخوان عملکرد ۳۸ سال گذشته سازمان دارالقرآن الکریم را گنجینه بزرگی دانسته و تاکید کرد: گفتمان قرآن محور در گام دوم انقلاب به‌عنوان سرلوحه سازمان دارالقرآن قرار دارد. قرآن ما باید حقیقت نظام جمهوری اسلامی را نشان دهد و دشمنان انقلاب را که نتوانستند قرآن را حدف کنند اما به جایش سعی می‌کنند زندگی قرآنی را حذف کنند را شکست دهد. رهبر معظم انقلاب فرمودند: قرآنی ها کارشان راهبردی است و واقعا راهبرد کشور هم به دست قرآن و قرآنی هاست. از تمام جامعه قرآنی کشور می خواهمکه کمک کنند تا نقشمان را در گام دوم انقلاب عمل کنیم و در محضر قرآن رو سفید باشیم.


جامعه باید بیش از ظرفیت های موجودش از مفاهیم قرآنی اشراب شود
حسین اسدی، مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در امور قرآنی هم در سخنانی به دستاورد های قرآنی این سازمان اشاره کرده و عنوان کرد: برای قرآن محوری همه ساحت های کشور مجموعه قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی تاسیس شد که از همان ابتدا افتخار داشت پرچم ابعاد مختلف قرآنی را در میان اقشار مختلف مردم به احتزاز درآورد. دارالقرآن الکریم در بخش آموزش و تولید محتوا، تربیت کادر و نیروی انسانی لازم، دستاورد هایی داشته است. نظر آقای قمی بر این است که جامعه باید بیش از ظرفیت های موجود اشراب شود و به همین خاطر دارالقرآن به صورت پرتوان حمایت خواهد شد. سایر ظرفیت های این سازمان در زمینه های علمی و فرهنگی باید به کار گرفته شود. اما آنچه بسیار مهم است توجه به هم افزایی به سیره قرآن کریم و توجه به حبل الهی در این برهه اقتصادی است. سازمان دارالقرآن تلاش می‌کند در تمام عرصه های جمهوری اسلامی پیشگام باشد.


قرآن قانون اساسی انقلاب اسلامی است
حاج عباس سلیمی، از قرآنیان پیشکسوت و عضو ابقاء شده هیئت امنا سازمان دارالقرآن الکریم، با گرامیداشت یاد استادان مرحوم حاج علی اربابی و حاج حسین صبحدل، از موسسین دارالقرآن الکریم، از سوی مهدی قره شیخلو از تمام اعضای هیئت امنا و خانواده صبور و قرآنی قره شیخلو تقدیر کرد. وی همچنین گفت: از ویژگی های قره شیخلو علاوه بر پاکدستی، مردمداری و اخلاص، اخلاق، حریت و امانتداری نیز بود. از جناب آقای اخوان خواهشمندم، آحاد قرآنی و امکانات قرآنی کشور را به کار بگیرند. قرآن قانون اساسی انقلاب اسلامی است و به قول امام و رهبری، کتاب انسان سازی است. تمام توفیقات ما به خاطر اطاعت از قرآن و ناکامی های ما هم بخاطر عدم اطاعت از قرآن بوده است بنابراین هر کس که خود را مدیون شهدا می داند باید در راه قرآن باشد.
پیش از این مراسم در جلسه هماهنگی میان حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با رئیس و اعضای جدید هیئت امنا سازمان دارالقرآن الکریم، احکام انتصابی به هر یک از اعضاء اهداء شد.
در این جلسه، علاوه بر جمع کثیری از جامعه قرآنی کشور، اعضای قدیم و جدید هیئت امناء و کارکنان و کارشناسان سازمان دارالقرآن الکریم و روسای جوامع قرآنی نهاد های لشکری و کشوری، سردار ابراهیم جباری فرمانده سپاه حضرت ولی امر (عج)، جواد شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، مجتبی ایزدی مدیر شبکه رادیویی قرآن و تعدادی از معاونین و مدیران ارشد سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشتند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دوشنبه شب با حضور در مرز چذابه و در جمع خبرنگاران از عدم بروز مشکلات در مرزهای شلمچه و چذابه ابراز رضایت کرد و اظهار داشت: ظاهرا در چند مقطع زمانی کوتاه که اوج ورود زائرین به منطقه مرزی بوده، اتفاقات تلخی رخ داده که من به‌عنوان یکی از مسئولین جمهوری اسلامی برای هرکدام از این اتفاقات شرمنده هستم چرا که می‌شد با تدبیر و برنامه‌ریزی بهتر بسیاری از این اتفاقات را شاهد نباشیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین با اشاره به مشکل موکب داران خصوصا در مرز شلمچه، تصریح کرد: موکب‌داران از اصرار منطقه آزاد به جابه جایی موکب‌هایی که با نذورات مردم ساخته شده اند، شکایت دارند. برخی از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی با برپایی موکب در مرزها، خدمات خوبی ارائه نمی‌کنند و در نگاه برخی از مردم و موکب‌داران اینگونه تداعی می‌شود که این نهادها صرفا برای کاسب‌کاری و دیده شدن و کسب اعتبار اجتماعی حاضر شده‌اند.

وی افزود: حرکت پیاده روی اربعین خود یک کار فرهنگی است اما همچنان خلأ برنامه‌ریزی جامع فرهنگی در این همایش عظیم، وجود دارد.

گفتنی است رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به همراه معاونین و مدیران ارشد خود تا پایان موج بازگشت شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین در مبادی ورودی به کشور عراق حضور داشته و به هماهنگی امور و نظارت بر روند خدمت رسانی به زائران اباعبدالله الحسین (ع) خواهند پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، پیرو انتشار خبری در رسانه استانی آذربایجان غربی مبنی بر برپایی موکب اربعینی «حضرت سیدالشهدا (ع)» به همت اداره تبلیغات اسلامی استان در کشور عراق، محمدمهدی دادمان قائم مقام رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی نامه‌ای دستور توقف این کار را صادر کرد.

دادمان در نامه به مدیرکل تبلیغات استان آذربایجان غربی برپایی موکب در کشور عراق را ناقض اصول و سیاست‌های سازمان تبلیغات در دوره جدید آن دانست. وی در این نامه خواستار آن شد طی سه روز آینده این موکب با همه تجیهزات و امکانات به گروه‌های مردمی در کشور عراق واگذار شود.

محمدمهدی دادمان سیاست سازمان در دوره جدید را زمینه‌‌سازی و تسهیل‌گری فعالیت‌های مردمی و مذهبی بیان کرده و ثواب واگذاری این موکب را بیشتر از تصدی‌گری و دخالت‌های نابجای حاکمیت در برنامه های مردمی دانسته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با حضور در اهواز، از اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین تحولات و اقدامات این اداره کل قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی پس از بازدید از قسمت‌های مختلف اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان در جلسه‌ای با حجت‌الاسلام نبی‌زاده مدیر کل تبلیغات اسلامی این استان، در جریان اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگ تبلیغی این استان در ماه‌های اخیر و به‌ویژه بحث پساسیل قرار گرفت.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: محرم از بهترین موسم‌ها برای خودسازی است، مرور این جمله که «من کجای سپاه حسینم» واز قدیم در هیئت‌ها و مراسم رایج بود، می‌تواند مقدمه خوبی برای خودسازی و تضرع به درگاه خداوند باشد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: چه خوب است که در احوال خودمان بی‌اندیشیم و بررسی کنیم که چه جایگاهی در سپاه اباعبدالله (ع) داریم و بزرگان نیز تأکید کرده‌اند که حتی در این زمان نیز می‌توان به باطن عاشورا و کربلا راه پیدا کرد.

حجت‌الاسلام قمی در پایان سخنان خودگفت: این مدال خدمت به خادمان اباعبدالله (ع) که بر گردن ما و شما انداخته‌اند بسیار ارزشمند است و باید قدر آن را بدانیم. همواره باید حامی و گره‌گشای یکدیگر در مساجد، هیئات و جامعه باشیم و ببینیم برای این مردم مؤمن چه خدمتی از دست‌مان بر می‌آید که انجام دهیم.

پنج شنبه, 14 شهریور 1398 11:51

عاشورا سرمایه‌ اجتماعی مهمی است

نوشته شده توسط

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی البرز  به نقل از خبرنگار مهر، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری عصر پنج شنبه در همایش استانی پرچمداران عاشورا (تجمع بزرگ هئیت های مذهبی استان البرز) که در کرج برگزار شد، اظهار کرد: هئیت های عزاداری سیدالشهدا(ع) در راهبری جامعه مومنین ظرفیتی بی بدیل محسوب می شوند که چیزی جایگزین آنها نمی شود.

وی ادامه داد: در این فضای درگیری سختی که میان جبهه مومنین و کفار در عالم است که جنگ فرهنگی بزرگ است یکی از مهمترین ظرفیت های اجتماعی و تاریخی ما همین ظرفیت های عزاداری سیدالشهدا (ع) است که باید سعی کنیم از آن استفاده حداکثری داشته باشیم.

نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری گفت: معتقدیم هنوز بسیاری از ظرفیت هایی که می توانیم در این میدان به فعلیت برسانیم مورد استفاده قرار نگرفته است.

آیت الله میرباقری با اشاره به سوره فجر قرآن کریم با این توضیح که سوره امام حسین (ع) است، گفت: در این سوره خداوند متعال طغیان فراعانه زمان امت حضرت را در میان می گذارد، در این سوره در مورد خط های انسان که موجب می شود کارش به طغیان کشیده شود نیز سن به میان آمده است.

وی با اشاره به جلوه هایی که خدای متعال برای انسان قرار می دهد و بستر امتحان است، گفت: اگر انسان خیال کند که معیارهایی مانند ثروت و قدرت معیار شرافت و کرامت است به جای اینکه از این شرایط استفاده کرده و رشد یابد به سقوط می رسد و نقطه طغیان همین جاست.

مستکبرین دنیا اکنون امکانات دنیا را قدرت و ثروت خود می دانند و زیرپای دیگر مردم جهان را خالی می کنندنماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: خدای متعال کرامت ها را برای امتحان به انسان می دهد، باید تقدیر الهی را دید، خداوند امکانات را می دهد که از این امکاتات به عنوان نمونه در جهت کمک به ایتام استفاده شود، آبرو باید خرج زمین خورده های جامعه شود نباید دلبسته مال شویم.

آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه مستکبرین دنیا اکنون امکانات دنیا را قدرت و ثروت خود می دانند و زیرپای دیگر مردم جهان را خالی می کنند، افزود: این خطاهای محاسباتی در امت ما هم ممکن است اتفاق بیفتد اما این موارد جمع می شود.

وی بیان کرد: طبق آیات قرآن کریم در سوره فجر باید در برابر طغیانگرها آرام بود و زیر پای آنها را کشید و اجازه نداد امت اسلامی را ببرند، این آیات در صاحت سیدالشهدا و برای امت حضرت در آن زمان بیان شده بود.

نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری گفت: در صدر سوره فجر خدای متعال چند قسم‌ می خورد و بعد وارد داستان فرعون ها از حمله قوم ثمود می شود، درست است در عالم فرعون های زمان شیطنت کرده و می خواهند مسیر خدا را سد کنند و اجازه ندهند مردم در راه خدا گام بر دارند، ما باید از امکانات استفاده کنیم، به ما ایام مبارکی مانند عرفه و ‌قربان داده شده که ظواهر کار است و در باطن نیز ظهور امام زمان (عج) را داریم.

آیت الله میرباقری توضیح داد: خداوند در سوره فجر بیان کرده است که ما به شما روشنی داده ایم و اگر از این زوایا استفاده کنید دشمن با شیطنت هایی که دارد نمی تواند راه ما را سد کند و خداوند امکانات زیادی را برای جبهه مومنین در جهان قرار داده است، دشمنی ها همیشه وجود دارد، اگر این دشمنی ها افزایش یابد بدان‌معنا است که ظرفیت ما رشد داشته است.

واقعه عاشورا یک سرمایه مهم اجتماعی برای ما است

وی افزود: در حال حاضر ما در معرض یک جنگ فرهنگی بسیار سنگین قرار داریم که شاید هیچ دورانی دست شیطان اینقدر باز نبوده است، یک دهکده واحد جهانی درست کرده اند و از آن سوی عالم شیطنت می کنند تا قلوب را در این سوی دنیا منحرف کنند.

نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بسیاری از امکاناتی که دشمن در اختیار گرفته امکانات وسیعی است، توضیح داد: اما  خدای متعال قدرت شیطان را به حدی بالا نمی برد که مومنین قدرت مقاومت نداشته باشند، هر زمان امکانات شیطان افزایش یافت بدان معنا است که جبهه مومنین قوت یافته است تا بر شیطان غلبه کند.

آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه توانایی قدرت و شیطنت مستکبرین کنونی بسیار زیاد است، گفت: از آن سوی عالم شهوات را تحریک کرده، شعله های جهنم را در جامعه مومنین شعله ور می کنند و ما در برابر این کارها اقدامات تاریخی داریم که خدای متعال در اختیار ما قرار داده است تا دشمنان را زمین گیر کنیم.

وی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت واقع عاشورا تصریح کرد: یک ظرفیت تاریخی است که امام حسین (ع) ایجاد کرده است و هر ساله جوشش عظیمی در عالم مومنین با آغاز محرم داریم.

نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه یک محرم و یک عاشورا در عالم داریم، گفت: واقعه عاشورا یک سرمایه مهم اجتماعی برای ما است، حیات عاشورایی دارد در عالم ما رصد می کند و این واقعه یکی از امکانات بزرگ است که در دفع خطر شیطان‌ باید از آن‌ استفاده کرد.

آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه ورود به محرم مقدمات و مراقبت ها و مناسکی دارد، توضیح داد: محرم مانند رمضان آداب خاص خود را دارد، در دهه محرم اتصال به عاشورا پیدا می شود.

روزه روز اول محرم که ورودی این ماه مبارک است راهی برای حفظ کردن نسل حسینی استوی در خصوص مناسک ایام ماه محرم طبق فرموده های امام رضا(ع)، گفت: روزه روز اول محرم که ورودی این ماه مبارک است راهی برای حفظ کردن نسل حسینی است، اگر می خواهید محرمی بمانید راهش همین است که این روز را روزه بگیرید، از دیگر مناسک دهه ماه محرم گریه و حزن برای امام حسین (ع) است که تمام خطاها را می بخشد و ریشه های گناه مانند تعلق به نفس و اولیای طاغوت را از بین‌ می برد.

نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر می خواهید خداوند متعال شما را پاک و مطهر کند زیارت امام حسین(ع) را داشته باشید و اگر از نزدیک امکان زیارت ندارید از راه دور رو به کربلا کرده و زیارت آن حضرت را به جا آورید.

آیت الله میرباقری گفت: از دیگر مناسک ایام محرم برای قرار گرفتن در غرفه های بهشتی در جوار امام حسین (ع) ادا کردن عبادات ویژه آن‌ حضرت است، اگر می خواهید ثوابی مانند ثواب شهدای کربلا داشته باشد راهش این است که هر موقع یاد امام حسین (ع) افتادید به سید الشهدا التماس کنید.

وی عنوان کرد: طبق فرمایشات امام رضا(ع) برای قرارگیری در درجات بالای بهشت راهش این است که شادی و غصه هایتان با ائمه باشد و نباید دلی داشته باشیم که با امکانات مادی دچار طوفانی شود و باید تلاش کرد تا به محبت ائمه رسید.

نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در عاشورا باید حزن و شادی را مدیریت کنیم، باید به نقطه ای برسیم که بزرگ شویم زیرا در آن‌ نقطه است که دیگر غصه نمی خوریم و وقتی قلب بزرگ شد طبق وعده های امام رضا(ع) به قله سلوک عاشوری می رسیم.

آیت الله میرباقری خطاب به اداره کنندگان‌ هئیت های مذهبی استان البرز نیز گفت: شما واسطه و ‌شفیع امام حسین (ع) هستید، پول خرج کرده، زحمت می کشیدید و وقت می گذارید و آنهایی که از مجالس عزاداری امام‌حسین بیرون می آیند نیز تطهیر شده و یک قدم به خدا نزدیکتر می شوند.

یکشنبه, 06 مرداد 1398 08:05

«دولت‌سازی اسلامی» کارِ نسل جدید است

نوشته شده توسط
 رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» با مرور تجربه‌ی ۴۰ ساله‌ی انقلاب اسلامی اعلام کردند: انقلاب «وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریه‌ی نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» به‌سوی تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» برداشته شود.
به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در سلسله مطالب جدیدی به تبیین و تحلیل مبانی، جهت‌گیری‌ها و ابعاد گوناگون این بیانیه می‌پردازد. در مطلب پیش رو، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای سید محمدمهدی میرباقری استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحب‌نظران و اساتید حوزه‌ی «تمدن‌پژوهی» در گفتگویی تفصیلی به تحلیل کلانِ این بیانیه پرداخته است.
موضوعاتی چون: مقیاسِ بیانیه‌ی گام دوم، شاخص‌های ارزیابی دستاوردهای انقلاب اسلامی، چرایی مخاطب قرار گرفتن جوانان و هشدار نسبت به خطرِ استعجال از جمله نکات و محورهای خواندنی مطرح شده در این گفتگو است که به شکل گفتار تنظیم شده و به شرح زیر در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

* فهم مقیاسِ بیانیه‌ی گام دوم انقلاب
گفت‌وگو و تحلیل و تفسیر پیرامون بیانیه‌ی گام دوم انقلاب، نیاز به این دارد که بفهمیم مقیاس سنجش این بیانیه چه مقیاسی است تا با همان مقیاس درباره‌ی آن بحث کنیم. این بیانیه جایگاهش این است که در شرایط جنگ روانی دشمن و با توجه به آسیب‌ها و آفاتی که حادث شده، ما متناسب با مقیاس انقلاب اسلامی یک اقداماتی را انجام بدهیم و این تنها راه‌حل اساسی مسائل است. این بیانیه مسیر حل چالش‌های انقلاب اسلامی را پیش روی ما قرار داده است.

شاید بتوان گفت این بیانیه در وِزان استراتژی امنیت ملی آمریکا است. آمریکا برای تأمین امنیت ملی‌اش، که آن را در گرو قدرت و توسعه‌اش می‌بیند، درواقع برای جهان طراحی راهبری کرده و نوع مواجهه‌اش با رقبایش را ‌برنامه‌ریزی نموده است. استراتژی امنیت ملی آمریکا، اولاً کاملاً ایدئولوژیک است و هدفش غلبه‌ی ایدئولوژی آمریکایی است. در ذیل غلبه‌ی ایدئولوژیک نیز دنبال غلبه‌ی عینی است. یعنی در موازنه‌ی عینی هم می‌خواهد در مقیاس رهبری جامعه‌ی جهانی قرار بگیرد.

آمریکا برای تأمین امنیت خودش می‌خواهد توسعه‌ی جهانی محقق شود و خودش هم محور این توسعه باشد. اگر ما رقیب تمدنی آمریکا هستیم که قطعاً هستیم (و این حرف را یکی از استراتژیست‌های آمریکایی نیز زده است که دوران ما دوران برخورد تمدن‌ها است که عمدتاً برخورد لیبرال‌دموکراسی به رهبری آمریکا با اسلام به محوریت ایران است)، طبیعتاً باید بتوانیم در این مقیاس، برنامه‌ی آینده‌ی خودمان را با توجه به واقعیات کنونی و گذشته‌مان طراحی کنیم. این دو سند با دو نگاه، یکی نگاه استکباری و سلطه‌گرایانه بر جهان و دیگری نگاهِ خدمت‌رسانی به جامعه‌ی جهانی و ایجاد بیداری معنوی در جهان و حرکت به سمت تحقق عدالت دینی در مقیاس جامعه‌ی جهانی تدوین شده است.

اگر ما دنبال این هستیم که در مقابل رهبری آمریکا، یک تمدن دیگری را راهبری کنیم، برای این نیست که سلطه‌ی خودمان را بر جهان تثبیت کنیم؛ بلکه برای خدمت‌رسانی به جامعه‌ی جهانی است. این همان تفاوت نگاه انبیاء با مستکبرین است. انبیاء فداکاری می‌کنند برای سعادت بشر، اما مستکبرین به اسم آزادی، عدالت و امنیت، سلطه‌ی خودشان را بر جهان تحکیم می‌کنند. بنابراین نوع رویکرد این بیانیه با رویکرد استراتژی امنیت ملی آمریکا متفاوت است. آن کاملاً استکباری و فرعونی است، ولی از این بیانیه معنویت و خدمت به جامعه‌ی جهانی کاملاً استشمام می‌شود. این اختلاف روحِ دو بیانیه است، ولی مقیاس این بیانیه، مقیاس استراتژی امنیت ملی آمریکا است و دقیقاً در همان مقیاس است، منتهی از منظر تمدن اسلامی.
 
* تئوریزه‌کردن انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی
اگر بخواهیم به لحاظ اسناد و متونی که از روشنفکران یا علمای شیعه برای تئوریزه‌کردن رفتار اجتماعیِ مسلمانان و راهبری سیاسی جامعه‌ی اسلامی نگاه کنیم، این بیانیه در وِزان مثلاً کتاب «تنبیه الأمّۀ و تنزیه الملّۀ» مرحوم نائینی است، اما حقیقت این است که این بیانیه از آن رفیع‌تر است. در تنبیه‌الاُمه اگرچه سبک مرحوم نائینی سبکِ مباحث اجتهادی است و انصافاً این سبک فوق‌العاده ابتکاری و ارزشمند هم است، ولی موضوعش در مقیاسِ مشروطه است. ایشان در این کتاب دنبال تبیین دو اصل مساوات و آزادی و همچنین بحث مشورت و نظارت در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی بر اساس مبانی دینی است و می‌خواهد آسیب‌های جامعه‌ی دینی و به‌خصوص جامعه‌ی ایرانِ آن دوران را تحلیل کند و راه حل‌هایی برای عبور از آن‌ها بدهد که انصافاً هم واجد نکات دقیقی است، ولی خب مقیاس آن، مقیاس تئوریزه‌کردن مشروطه است و نه تئوریزه‌کردن انقلاب اسلامی در مقیاس جامعه‌ی جهانی و در مقابل تمدن غرب. تفاوت دیگر این است که تنبیه الامّه بیشتر مستندات دینی و اسلامی‌اش در متن آمده، ولی مستندات این بیانیه  پیشینی است.

اگر بخواهیم بدیلی برای این بیانیه تصور کنیم، در مقیاس مثلاً وصیت‌نامه‌ی حضرت امام خمینی(قدس‌سرّه) است. همچنین اگر بخواهیم این بیانیه را خوانش کنیم، حتماً باید مبتنی بر نظام اندیشه و تفکریِ پشتیبان آن و مقیاسش هم مقیاس حرکت به سوی تمدن اسلامی باشد و نه مثلاً مشروطه. من نمی‌شناسم بیانیه‌ای غیر از این را که به دنبال تئوریزه کردن رفتار جامعه‌ی اسلامی برای حرکت به سمت تمدن اسلامی باشد.
 
* معدلِ روشن‌فکری دینی
اگر بخواهیم این بیانیه را با آثار باقی‌مانده از روشنفکران مقایسه و تحلیل کنیم (روشن‌فکران منفعلی که تکامل‌گرا هستند، ولی تکامل را بر محور دین نمی‌خواهند و اصالت دین را حفظ نمی‌کنند، بلکه تکامل اجتماعی را بر اساس مکاتب دیگر تفسیر و به‌نوعی دین را تحریف می‌کنند، موردنظر نیستند؛ اصلاً من آن‌ها را طرف بحث قرار نمی‌دهم)، در واقع این بیانیه معدل روشن‌فکری دینی است. برای روشن‌فکری دینی حداقل دو شاخصه‌ی اساسی را می‌توان عنوان کرد؛ یکی «حفظ اصالت دین» و دومی «اجتناب از تحریف‌های کهنه و مدرنِ دین و توجه به تکامل و پیشرفت اجتماعی و طراحی و تئوریزه کردن آن بر اساس مبانی». اگر ما این دو را شاخصه‌ی روشنفکری دینی بدانیم، این بیانیه در مقیاسِ روشنفکری، آن هم پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی است که در واقع تحقق تمدن اسلامی را در مسیر عصر ظهور تئوریزه می‌کند. یعنی اگر افق و آرمان ما، عصر ظهور باشد، افقِ قابل دست‌یابی در این بیانیه، تمدن اسلامی است که برای آن مسیری طراحی شده است. لذا این یک بیانیه‌ای است که مبانی اسلامی کاملاً در آن ملحوظ است و به هیچ وجه عدول از مبانی یا تحلیل و تفسیر غلط مبانی در آن منظور نظر نیست و در عین حال به تکامل اجتماعی در مقیاس رقابت با جامعه‌ی جهانی یعنی ایجاد یک تمدن اسلامی توجه دارد. من یک موقعی این را عرض کردم که مرحوم شهید مطهری معدل روشنفکر دینی هستند. این بیانیه هم مقیاس روشنفکری دینی را یک گام از سطح اندیشه‌های شهید مطهری ارتقا بخشیده است.
* صف‌بندی جهانی و تغییر موازنه به نفع اسلام
نکته‌ی بعدی این‌که بیانیه‌ی گام دوم انقلاب بدون توجه به شرایطِ صدورش قابل تفسیر نیست. مؤلفه‌های زیادی در شرایط صدور این بیانیه وجود دارد. یکی این‌که در چهل سالگی انقلاب اسلامی صادر شده است که به بیان مؤلف این متن، دو مرحله‌ی پیروزی انقلاب و شکل‌گیری نظام اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم و این در شرایطی است که موازنه‌ی جهانی به نفع معنویت و ادیان الهی و به نفع اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم‌السّلام) تغییر کرده و در حال تغییر است. اکنون در شرایطی هستیم که یک صف‌بندی جهانی به محوریت آمریکا در مقابل انقلاب اسلامی شکل گرفته و قدرت‌ها به صورت هم‌افزا و یکپارچه در خیلی جاها علیه انقلاب اسلامی صف‌آرایی کرده اند، جنگ روانی راه انداخته‌اند و به دنبال برگرداندن شرایط جامعه‌ی جهانی به قبل از انقلاب اسلامی و احیاء ابرقدرتی خودشان هستند.

این‌ها طبیعتاً از امپراطوری رسانه‌ای و همه‌ی مقدورات‌شان برای سازمان‌دهی یک جنگ همه‌جانبه و از جمله جنگ روانی استفاده می‌کنند. غرب می‌خواهد جامعه‌ی جهانی را از انقلاب اسلامی مأیوس کند و سعی می‌کند مردم ایران هم مأیوس شوند و سرمایه‌ی اجتماعی و جهانیِ پشت سر انقلاب اسلامی را حذف کند و امید به آمریکا و نظم آمریکایی را در جهان افزایش دهد. در چنین شرایطی  این بیانیه صادر شده و کاملاً در صدد ایجاد امید است و ایجاد امید می‌کند و با این مجموعِ ادبیات، یک خوانش جدید از انقلاب اسلامی است.

* نگاه غیر انتزاعی به انقلاب
این را هم باید توجه داشته باشیم که این بیانیه با منطق سرپرستی تدوین شده است. یعنی نوع نگاهش به انقلاب اسلامی و مؤلفه‌ها و دستاوردهای آن و نیز آسیب‌شناسی و راه حل‌هایی که ارائه می‌دهد، با یک منطق انتزاعی نیست که شاخص‌های کلی را مورد توجه قرار بدهد، بلکه واقعاً یک کل عینی را و واقعیت انقلاب اسلامی را با مؤلفه‌ها و متغیرهایی شناسایی می‌کند و وضعیت این متغیرها را ارزیابی می‌کند و برای عبور از موانع راه‌حل ارائه می‌دهد.

این بیانیه انقلاب اسلامی را متناسب با درون و بیرون آن، یعنی در مقیاس با جامعه‌ی جهانی مطالعه می‌کند، مولفه‌های درونی و بیرونی را هم‌زمان می‌بیند و این جریان رو به پیش را می‌خواهد سرپرستی و مدیریت کند. بر اساس این منطق، صرفاً منطق انتزاعی نیست که از انقلاب اسلامی یک توصیف‌های کلی کند، بلکه می‌خواهد یک کل متغیر در حال حرکت را سرپرستی کند و فراتر از نگاه سیستمی و با نگاه سرپرستی است. درواقع می‌خواهد یک کلِ متغیر در حال حرکت را در موازنه‌ی درونی و موازنه‌ی بیرونی، سرپرستی و هدایت کند و به نقطه‌ی مطلوبی برساند که همانا تمدن اسلامی است.

* جلوگیری از خطای محاسباتی
نکته‌ی قابل تأمل دیگر این است که این بیانیه جلوی خطاهای محاسباتی را می‌گیرد. متأسفانه بسیاری از تحلیل‌هایی که الان نسبت به انقلاب اسلامی در جبهه‌ی غرب‌گرایان و تحت تأثیر ادبیات و عقلانیت مدرن وجود دارد، به نوعی تحریف انقلاب اسلامی است و نسبت به انقلاب اسلامی ایجاد یأس می‌کند. در واقع این یک خطای محاسباتی است که می‌خواهند انقلاب اسلامی را با شاخص‌ها و آرمان‌های غربی بسنجند و طبیعتاً به نظرشان می‌آید که ما پیشرفت نداشته‌ایم و به‌اصطلاح نگاه‌شان کاملاً انتقادی و بسیاری اوقات براندازانه است؛ چه آن‌هایی که تابع منطق دیالکتیک هستند و چه آنانی که بر اساس منطق نئولیبرالی فکر می‌کنند. متأسفانه این خطای محاسباتی خیلی وقت‌ها از بدنه‌ی کارشناسیِ لیبرال یا کارشناسی تحت تأثیر اندیشه‌های سوسیالیستی و مارکسیستی به بعضی از تصمیم‌گیرانِ در نظام اسلامی هم نفوذ کرده و بر همین اساس است که گاهی خطای در تصمیم دارند. لذا اگر ما این بیانیه را مبنا قرار بدهیم و بر روی آن کار کنیم، می‌توانیم جلوی خطای محاسباتی و خطای تصمیم‌گیری را بگیریم که از آفات انقلاب اسلامی است.
 
* عصرِ انقلاب اسلامی
در این بیانیه اولاً مقیاس خاصی برای ارزیابی انقلاب اسلامی تولید یا بازتولید شده است که بر اساس آن، تولیدِ شاخص برای ارزیابی دستاوردها و آسیب‌های انقلاب اسلامی و حرکت پیش روی آن شده است. شما اگر انقلاب اسلامی را یک انقلاب ضد استبدادی تعریف کنید که می‌خواسته نظام استبدادی را به جمهوری تبدیل کند، این یک ظرفیتی دارد و دستاوردهایش را هم باید با همین مقیاس ارزیابی کرد. همچنین اگر فرضاً انقلاب اسلامی دنبال گفتمان توسعه‌ی غربی بوده، باید آن را با همین شاخص‌ها ارزیابی کنیم. حال آن‌که انقلاب اسلامی صرفاً یک انقلاب ضد استبدادی و ضد استعماری در محدوده‌ی ملی و به دنبال تحقق گفتمان غربی نیست، بلکه به دنبال تحول جامعه‌ی جهانی است. انقلاب اسلامی می‌خواهد نظم جدید جهانی را تعریف کند.

انقلاب اسلامی عصر جدیدی را آغاز کرده که در آن دین و دنیا توأمان تحصیل می‌شود و این به نظر من، مقایسه‌ی انقلاب اسلامی با عصر رنسانس است. در دوران رنسانس از نظر آن‌ها یک عصر جدید است که در جامعه‌ی بشری یک نوزایی اتفاق افتاده و در واقع دین و دنیا از هم جدا شده است. حالا پیروزی انقلاب اسلامی یعنی این‌که اصلاً دوران رنسانس به سر آمده و دوران تمدن غرب به پایان رسیده است؛ نه‌فقط دوران آمریکا، بلکه دوران کل تمدن مدرن. این که ما می‌گوییم آمریکا رو به افول است، اصلاً آمریکا موضوعیت ندارد، این تمدن مدرن است که رو به افول است و دیگر ظرفیت اقناع جامعه‌ی جهانی را ندارد و دوران شعار‌های آن به سر آمده است. علتش هم این است که شعارهای آن اگرچه بعضی‌شان فطری و بعضی‌شان هم ضد فطرت است، اما همان شعارهای فطری را هم تحریف کرده‌اند؛ مثل آزادی، مثل برابری، رفاه، پیشرفت، بهداشت، سوادآموزی و آگاهی بشر. بخشی از شعارهای آن‌ها هم کاملاً ضد فطرت است؛ مثل دین‌زُدایی از زندگی بشر و نفی قدسیت از حیات بشر که این خلاف فطرت بشر است و همان چیزی است که امام به گورباچف فرمودند که علت فروپاشی مارکسیسم، مبارزه‌ی بی‌دلیل با خداوند است. به همین دلیل، نظام سرمایه‌داری نیز در معرض نابودی است.

در دوران پسارنسانس، تلاش شده تا از زندگی بشر دین‌زُدایی شود. نه‌تنها ادیان تحریف‌شده، ادیان قدسیِ حقیقی را هم می‌خواهند از عرصه‌ی حیات بشر نفی کنند وگرنه دین‌های تحریف‌شده را که خودشان بازتولید کرده‌اند و تحت عنوان احترام عقاید، برای خودشان محترم است. آن‌چه را که حذف کرده‌اند، ادیان اثرگذار بر فرآیندهای اجتماعی است.

بنابراین بیانیه مقیاس انقلاب اسلامی را فقط در مقیاس رنسانس می‌بیند که عصر جدیدی را انقلاب اسلامی آغاز کرده و در واقع آن انسداد تاریخی بعد از رنسانس و این مسیر یک‌طرفه و کور پیش روی بشریت و این انسداد تاریخی را شکسته است. در واقع این یک انفتاح تاریخی است و یک عصر جدیدی شروع شده به سوی پیشرفتی که در آن، دین و دنیا را توأمان می‌بیند و بهبود وضعیت معیشت زندگی انسان بر محوریت خدای متعال را طراحی می‌کند.

* پیشرفت یا توسعه؟
اگر انقلاب اسلامی در این مقیاس است و ما می‌خواهیم ارزیابی کنیم، باید شاخص‌هایی را برای ارزیابی دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این مقیاس داشته باشیم. شاخص‌هایی در این بیانیه تولید شده که اگر بخواهیم این شاخص‌ها را تطبیق بدهیم، در هیچ چیز غیر از انقلاب اسلامی قابل تطبیق نیست. لذا اگر ما اشتباهاً خیال کنیم که انقلاب اسلامی دنبال تحقق توسعه‌ی غربی بوده و شاخص‌های ارزیابیِ پیشرفت انقلاب اسلامی را صرفاً شاخص‌‌های توسعه‌ی غربی بدانیم، دچار بن‌بست می‌شویم، چون ممکن است کشورهای دیگری در دست‌یابی به آن شاخص‌ها جلو‌تر باشند. ولی اگر شاخص‌های پیشرفت را بر اساس انقلاب اسلامی آن هم در این مقیاس تعریف کنیم، طبیعتاً شاخص‌هایی منحصر به فرد هستند که خود این شاخص‌ها هم در این بیانیه دیده شده است. مثلاً در این بیانیه گفته شده که دنیای دوقطبیِ قبل از انقلاب اسلامی به دنیای سه‌قطبی تبدیل شد؛ یعنی به سرمایه‌داری لیبرال، مارکسیسم و اسلام. سپس با فروپاشی قطب مارکسیسم، به دوقطبی اسلام و لیبرال‌دموکراسی تبدیل شد. غربی‌ها و متأسفانه غرب‌گراها تلاش کرده‌اند این واقعیت را پنهان کنند و بگویند فروپاشی مارکسیسم ناشی از جنگ سرد بین دو اردوگاه غرب و شرق بوده، در حالی که قطعاً این طور نیست. نمی‌خواهم بگویم که آن جنگ هیچ اثری نداشته، ولی قطعاً این طور نیست. این حرکت نرم انقلاب اسلامی است که مارکسیسم را فروپاشانیده و لذا نگران فروپاشی غربِ لیبرال نیز شده‌اند و گفته‌اند که ما باید پیش‌دستی کنیم و در آغاز قرن بیست‌ویکم جنگ را آغاز کنیم؛ جنگ و برخورد همه‌جانبه‌ی تمدن‌ها.

پس یک نکته‌ی مهم در این بیانیه این است که انقلاب اسلامی آن دوقطبی را  تبدیل به سه قطب کرد. به تعبیر دیگر، در ادامه‌ی آن مسیر یک‌طرفه یک راهی را باز کرد برای حرکت جامعه‌ی جهانی به سمت پیشرفت و سعادت. راه دیگری را به بشر نشان داد در مقابل راهی که بعد از رنسانس نشان داده می‌شد. در واقع تمامیت ایدئولوژی رنسانس را به چالش کشید. انقلاب اسلامی یک حرکت ایدئولوژیک در مقیاس جهانی است که ایدئولوژی مدرن و رفتار برآمده از آن را به چالش کشانیده و دو اردوگاه برآمده‌ از آن را با خطر مواجه کرده است؛ یکی را فروپاشانیده و دومی را در معرض زوال قرار داده است.

با این تحلیل، دیگر بدیلی برای انقلاب اسلامی باقی نمی‌ماند. به هیچ وجه شما نمی‌توانید بگویید چین و روسیه بدیل ما هستند، تا چه رسد به کره‌ی شمالی یا کره‌ی جنوبی و مالزی و اندونزی. امثال این‌ها که دیگر اصلاً قابل بحث نیستند. این یک شاخصه‌ای است که پیشرفت ما را با آن در موازنه توضیح می‌دهند. چالش ما با آمریکا و صهیونیزم یک موقع بر سر سفارت آمریکا و اسرائیل بود، اما الان بر سر این است که ما در مرزهای اسرائیل هستیم و داریم آمریکا را از منطقه بیرون می‌کنیم.

این مقیاس و شاخصی است که برای ارزیابی پیشرفت به سمت اهداف و در برخورد تمدن‌ها ارائه می‌دهد و در هیچ کشور دیگری قابل انطباق نیست. یک موقعی ما در وضعیتی از قدرتی بودیم که آن‌ها هوس می‌کردند با یک هجوم کوچک مثل طبس براندازی کنند، اما الان نیمی از قدرت ناتو را آورده‌اند در منطقه و بیش از هجده سال است که برای براندازی ما با تمام غرب‌گراها و مرتجعین منطقه هم پیمان شده‌اند اما ما در منطقه مقتدر‌تر شده‌ایم و آن‌ها ضعیف‌تر.

* چهار اقدام اساسی درباره‌ی بیانیه
لذا بر همین اساس، اولاً باید این بیانیه را تئوریزه نمود. ثانیاً بر محور آن نظریه‌پردازی کرد. ثالثاً باید راهبردنگاری شود. رابعاً باید گفتمان‌سازی شود. البته مقصود از تئوریزه‌شدنِ این متن آن نیست که خودمان مبانی برای آن درست کنیم. مستندات فراوانی وجود دارد از مؤلف و از آن طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی تا آثار فاخری که در همین سال‌های اخیر در دست داریم. ما می‌توانیم این بیانیه را تئوریزه کنیم، منتهی این تئوری باید متناسب با بیانیه بازخوانی و بازتولید شود و بتوان بیانیه را با آن‌ها مستند کرد، آن هم در مقیاس ادبیات کاملاً عالمانه و فنی و تخصصی که یک جای آن، ادبیات اجتهادی است.
 
* سه خطر مهم؛ خوانش رسمی، تحریف و تقلیل
باید به این نکته توجه کنیم که حتماً دنبال یک خوانش رسمی از این بیانیه نباشیم و این که نباید یک خوانش رسمی از آن بیرون بیاوریم. باید خوانش‌های متعدد از زوایای متفاوت، منتهی با این نقطه مختصات شکل بگیرد. این‌ها متعاضد هم هستند و هم‌دیگر را کمک ‌و تقویت می‌کنند و در گفتمان‌سازی مؤثرند. البته نباید خوانش‌هایی که بیانیه را تحریف می‌کنند، مبنا و محور قرار گیرند؛ بلکه باید جلوی آن خوانش‌ها گرفته شود. مقصود از این که جلوی آن خوانش‌ها گرفته شود، این نیست که با جبر اجتماعی جلوی آن‌ها را بگیریم؛ مقصود این است که اگر ما خوانش‌های صحیح و در مقیاسِ بیانیه داشته باشیم، به خودی خود جلوی تحریف بیانیه با خوانش‌های روشنفکری غرب‌زده، چه با ادبیاتِ مارکسیستی و چه با ادبیات نئولیبرالی را می‌گیریم. جریان روشنفکری غرب‌زده حتی ممکن است سازوکارهای پیش‌بینی شده در بیانیه را با ادبیات مدرن خوانش کند. مثلاً وقتی گفته می‌شود عدالت اجتماعی، آن را می‌برند در مباحثی همچون عدالت سوسیالیستی یا عدالت مکتب رفاه که این هر دو غلط است.

این یک سند جدی است و جلوی تقلیل‌گرایی در این سند را نیز باید بگیریم. خیلی از خوانش‌ها  تقلیل‌گرایانه هستند. یعنی یک نگاه‌ سطحی به سند دارند و این باعث از دست رفتن جایگاه سند می‌شود. بیانیه نباید تبدیل به روزمره‌گی شود.
 
* عقبه‌ی فکری بیانیه‌ی گام دوم
این بیانیه یک عقبه‌ای دارد که جاری‌شده و فرآوری‌شده‌ی آن در این متن آمده است. یک تفکر، یک نظام اندیشه یا به تعبیری یک نظام فکری است که از تبیینِ توحید، از توحید نظری تا عملی، تا تحلیل نظام آفرینش و حرکت نظام آفرینش به سمت غایت مطلوب الهی و نگاه فلسفه‌ی تاریخی و تحلیل حرکت تاریخ و تکامل تاریخ و نظریه‌ی اجتماعی و نظریه‌ی پیشرفت و بسیاری ریزنظریه‌های دیگر مثل کرامت انسان، آزادی انسان، عدالت، عدالت اجتماعی را در بر دارد و این سند را پشتیبانی می‌کنند. کاملاً پیداست که مؤلف دارای یک خوانش و نگرش خاص به این موضوعات است که می‌توان با یک تتبع دقیق، آن مبانی را پیدا، منظم و در مقیاس نظریه و تئوریزه بازخوانی کرد.

* یک سرمایه‌ی اجتماعی به نام جوانان
این بیانیه یک ضرب‌آهنگی دارد که از یک طرف بر «نظام انقلابی» تکیه می‌کند و از سوی دیگر نیز بر جوانان و بر رفتار انقلابی. در طول این چهل سالِ انقلاب اسلامی، به‌خصوص در دوران رهبری که تأکید کرده‌اند بر انقلاب فرهنگی و بر تولید علم دینی و الگوی پیشرفت اسلامی، یک نسل نخبه‌ای تربیت شده است که آثار ده سالِ دوران حضرت امام(قدّس‌سّره) و معنویتی که تولید کردند، در آن‌ها هست، آثار جنگ هشت‌ساله هم در آن‌ها هست. یعنی میراث‌دار آن سرمایه‌های بزرگ هستند. در عین حال، از عقلانیتی برخوردارند که شرایط جامعه‌ی جهانی را می‌فهمند، مسائل انقلاب اسلامی را به صورت عمیق درک می‌کنند. می‌فهمند که مثلاً اگر می‌خواهیم به عدالت برسیم، مسأله‌ی ما، علم دینی و الگوی پیشرفت اسلامی است. می‌فهمند که بدون این‌ها نمی‌شود به عدالت اسلامی برسیم. یعنی یک درک عمیق از صورت مسئله‌ها پیدا شده و یک نسل فاخرِ فرهیخته‌ای تربیت شده که روحیه‌ی انقلابی دارد، سرمایه‌های گذشته را به میراث برده، یک درک عمیق از شرایط و یک نگاه تخصصی به مسئله دارد. این جوانان صاحب تخصص هم هستند و امیدوارند که بتوانند طراحی و نقشه‌ی روشنی را برای راه پیش رو تبیین کنند. زیرساخت‌های حرکت این جمع هم فراهم شده و لذا در این دوران، حضرت آقا این نسل را مخاطب قرار می‌دهند و از آن‌ها می‌خواهند که این «گام دوم» را به سرانجام برسانند.

رهبری معظم نسل جدید را دارای ظرفیت برای انجام این کار و زیرساخت‌ها را فراهم می‌بینند. گویی این «آتش به اختیار» این‌جا معنا دارد و به‌ویژه ایشان، جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی را دارای یک ظرفیت برای بازسازی و سازماندهی خودش و پیگیری این آرمان‌ها می‌دانند و لذا آن‌ها را در این شرایط مخاطب قرار داده‌اند و از آن‌ها چنین چیزی را طلب می‌کنند. واقعاً در دو سه دهه‌ی قبل چنین چیزی متصور نبود. لذا در بیست سالگی انقلاب اسلامی ایشان یک بیانیه‌ای دارند، اما این حد از تکیه بر جوانان و نسل جوان در آن نیست، به خاطر این که یک چنین سرمایه‌ای در آن دوران تولید نشده بود. الان اما این سرمایه‌ی اجتماعی فراهم آمده و با این سرمایه‌ی اجتماعی می‌توان کار را جلو برد.

* دولت‌سازی اسلامی توسط جوانان
این بیانیه در واقع تبیین گامِ «دولت‌سازی و جامعه‌سازی برای رسیدن به تمدن اسلامی» است و آن را تئوریزه می‌کند. این هم فقط با نسل جوان پیش نخواهد رفت، بلکه طبیعتاً ساختار‌های اجتماعی هم باید تحت تأثیر قرار بگیرد و اصلاح شود و همراهی کند، منتهی چرا نسل جوان مخاطب هستند؟ چون بار اساسی دولت‌سازی که زیر ساخت‌های آن ایجاد شده، روی دوش آن‌ها است و اگر آن‌ها اقدام نکنند، ساختارها به ایجاد آن زیرساخت‌های دولت اسلامی نمی‌انجامد. رسیدن به دولت اسلامی و تغییر دولت از دولت مدرن به دولت اسلامی با تمام مفاهیم خودش، احتیاج به یک زیرساختارهایی دارد که این نسل جوان هم می‌توانند و هم می‌خواهند که آن را ایجاد کنند و ساختارها دنبال چنین کاری نیستند. اگرچه باید در این مسیر همکاری و تعامل کرد و کوشید که آن‌ها متناسب با پیشرفت‌ها تغییر کنند، اما بار را نمی‌شود روی دوش آن‌ها گذاشت. نکته‌ی اصلی این است که این نسل فرهیخته و کارآمد، ظرفیت و انگیزه‌ی این کار و امید به تحقق این اهداف را دارد و خسته و مأیوس نیست. این نسل از دستاوردهای انقلاب اسلامی و از آفرینش‌های الهی برای انقلاب اسلامی است و اگر فعال شود، می‌توان ساختار را تغییر متناسب داد.

ما واقعاً باید ساختار دولت را تغییر بدهیم. کما این‌که غرب هم الان برای دهه‌های آینده دنبال تغییر دولت است. مفهوم حاکمیت را اصلاً با گسترش قلمرو مجازی می‌خواهند تغییر دهند. ما هم باید ساختارهای دولت را از دولت مدرن به دولت اسلامی تغییر دهیم تا تمدن اسلامی درست شود و این نیاز به زیرساخت‌های جدی دارد که این نسل می‌تواند آن‌ها را ایجاد کند. نهادهای رسمی خودشان را مسئول ایجاد این زیرساخت‌ها نمی‌دانند. بدون تحقق آن هم دولت اسلامی تحقق پیدا نخواهد کرد. یعنی جوشش انقلاب اسلامی و نظام انقلابی باید آن زیرساخت‌های تحقق تمدن اسلامی را فراهم کند و این کار نسل جدید است.
 
* معنیِ اصلاح خطاهای انقلاب
حتماً حرکت به جلو، منوط به ارزیابی خود و اصلاح خطاهاست، زیرا ما معصوم نیستیم. ولیِّ ما عادل هستند، اما خیلی از افراد دیگر در بدنه‌ی نظام ممکن است عادل هم نباشند. البته عدالتی که می‌گویم، عدالت در مقیاس راهبریِ نظام و امت است و نه عدالت در مقیاس امام جماعت. خیلی از ارکان نظام، عادل هستند و خیلی از افراد هم ممکن است عادل نباشند. خطا اتفاق می‌افتد و ما حتماً باید خطای خودمان در اداره را بفهمیم و اصلاح کنیم، منتهی خوانش ما از خطاهایمان نباید با ادبیات غرب باشد. به هیچ وجه ما انقلاب اسلامی را با آن الگوها تراز نمی‌کنیم.
* خطرِ استعجال و ضرورت استقامتِ تاریخی 
باید توجه داشته باشیم که نگاه سطحی به مسأله و ندیدن مناسبات جدیِ حرکت به سمت عدالت اسلامی ممکن است ما را دچار «استعجال» کند و این استعجال موجب شود که ما از راه صواب فاصه بگیریم. وقتی شما به سمت آرمان‌های تاریخی حرکت می‌کنید، صبرتان، طراحی‌تان و استقامت‌تان هم باید تاریخی باشد. اگر عجله و شتاب کنید، ضربه می‌خورید و ضربه می‌زنید. در هر موضوعی هم عجله‌اش متناسب با مقیاس خودش هست. مثلاً «ظهور» تحقق یک حقیقتی از عالم غیب در عالم ما هست که اصلاً عالم ما را تبدیل به یک جهان دیگری می‌کند. کأنّه جهان ماده به عالم قدس نزدیک می‌شود. استعجال در ظهور هم یعنی آن امری که باید تمام زیرساخت‌های جامعه‌ی بشری آن ایجاد شود، مسائل تکوینی دارد که باید حل و فصل شود. ظهور  یک شرایط تاریخی می‌خواهد و یک موانع تاریخی دارد که باید رفع شود. یک بسترهای تکوینی می‌خواهد که اگر آدم عجله کند، این می‌شود همان دولت مستعجل.

این را باید توجه داد که هم ظرفیت موجود را درک کنید، هم اقدام بزرگ را در نظر بگیرید و کوچک فکر نکنید. ما اگر می‌خواهیم کارهای بزرگ را سامان بدهیم، باید بزرگ فکر کنیم. کارهای بزرگ، تدابیر بزرگ و زمان مناسب خودش را می‌خواهد. در عین این که نباید فرصت‌ها را از دست داد، ولی توجه نکردن به مقیاس کار و نیز زمان متناسب با آن نیز جزو آفت‌ها است. عجله‌کردن و کارهای کوچک را جایگزین کارهای بزرگ کردن، انقلابی‌گری نیست. خیلی وقت‌ها انقلابی‌گری به یک رفتار خشن و کور تبدیل می‌شود که ما هم با آن مخالفیم. چه کسی با رفتار داعش برای دفاع از اسلام موافق است؟! ما هم با خشونت کور مخالفیم و انقلابی‌گری به معنی خشونت کور نیست. از آن طرف هم انقلابی‌گری به معنی استعجال و به یک معنا فرصت‌سوزی نیست.

* امید و حرکت به‌ سوی آرمان‌های بزرگ
این توصیه‌های هفت‌گانه برای آینده هم بسیار مهم است. این هفت مورد را باید به‌دقت بررسی و تئوریزه کرد. ارتباط بین این چهار عرصه‌ای که ایشان می‌فرمایند یعنی عرصه‌ی معنویت، عرصه‌ی تفکر و عرصه‌های علم و زندگی با این هفت پیشنهادی که می‌دهند چیست؟ بحث امید و امیدافزایی در صدر این هفت مورد است. ما باید به آینده امیدوار باشیم؛ امید واقع‌بینانه. باید باامیدواری به عرصه‌هایی که ایشان توصیه کرده‌اند، ورود کنیم.

در بحث امید، باید بحث‌های جدی داشته باشیم، واقعاً امید در جامعه‌ی دینی چطور محقق می‌شود؟ انبیاء چطور امید ایجاد می‌کردند؟ آدم‌ها اگر بزرگ نشوند و آرمان‌های بزرگ را درک نکنند، هیچ‌وقت در مسیر‌های بزرگ امیدوار نخواهند بود و سختی‌های راه آن‌ها را بازمی‌دارد. آدم‌ها باید بزرگ شوند و تعلقات بزرگ پیدا کنند تا بتوانند سختی‌های راه را تحمل کنند. بحث‌های پردامنه‌ای در مبانی دینی ما مثل سوره‌ی والضحی و انشراح وجود دارد که توضیح همین است که چطور یک امت باید امیدوار به آن افق‌های دور به سمت آن افاق حرکت کنند و آرمان‌های بزرگ را پی بگیرند و احساس کنند که امداد خداوند متعال با آن‌ها همراه است و وعده‌ی خدا تأخیر نشده است. مأیوس نشوند از این که وعده‌ها در موعد خودش محقق می‌شود. ما باید خودمان را با زمان وعده‌ها هماهنگ کنیم.
 
* آخرین عرصه‌ی درگیری و فروپاشی دشمن
الان اقتصاد مسأله‌ی مورد ابتلای ما است، زیرا دشمن این مسأله را میدان درگیری قرار داده. ما اگر بتوانیم از این مرحله عبور کنیم، به نظر می‌آید که فروپاشی دشمن خیلی نزدیک می‌شود، چون آخرین عرصه‌ی درگیری سخت او با ما است. در نظام استکباری، تولید قدرت از پایین به بالا است. یعنی کف جامعه یک واقعیتی تولید می‌شود و بعد طبقات فرادست سعی می‌کنند آن را به نفع خودشان مصادره کنند. انسانِ مستکبرِ علی الله، حتماً متکبر بر مردم هم خواهد شد. از آزادی صحبت می‌کند، اما گسترش نظام دموکراسی در غرب به توسعه‌ی برده‌داری مدرن و نرم‌افزاری ختم شده است و جامعه‌ی یک درصدی و ۹۹ درصدی را شکل داده است. این فقط در میدان اقتصاد و توزیع ثروت هم نیست، در میدان توزیع قدرت هم همین طور است.

در جامعه‌ی دینی اما این طور نیست. یعنی حرکت از بالا به پایین است. یک حقیقتی از عالم بالا نازل می‌شود و سپس نظام ولایت، نظام شفاعت و دستگیری و ایثار و فداکاری است. «بذَلَ مهجَتَه فیه لِیَستَنقِذَ عبادَکَ مِن الجَهالۀ.» ولایت یعنی این. یعنی خون دل خودش را می‌دهد که دستگیری کند و در انسان‌ها ایجاد آگاهی و حریت کند.
پنج شنبه, 20 تیر 1398 14:14

جرأت شلیک یک تیر به‌سمت ایران را ندارند

نوشته شده توسط

جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه دشمنان هر روز به‌دنبال ایجاد نقشه برای ضربه‌زدن به انقلاب هستند، گفت: مشکلات کشور به این دلیل است که بعضاً در قاعده و فرامین الهی عمل نکردیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، دریادار علی فدوی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان با یادآوری نقش اصفهانی‌ها در دفاع مقدس اظهار داشت: اصفهان بزرگان و شهدایی مانند شهید خرازی، ردانی‌پور و غیره دارد  که نه‌تنها در ایامی که چشم ما آن‌ها را می‌دید بلکه در ایامی که ما نمی‌توانیم آن‌ها را مشاهده کنیم به‌واسطه جان‌فشانی‌هایشان از نور آنها بهره‌مند هستیم.

وی افزود: این شهدا کسانی هستند که نام آنها در سراسر ایران در دل افراد دل‌داده به انقلاب اسلامی ذوق ایجاد می‌کند و این ذوق نیز برکت به‌همراه دارد، آنها شهدایی هستند که اگر بتوانیم آنها را به‌عنوان اسوه و الگوی خود قرار دهیم در تکالیف ما نقشی ویژه خواهند داشت.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: پاسداران انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته این افتخار را داشته‌اند که تکلیف خود را که همان پاسداری است انجام دهند و هر روز جلوه خاصی از پیروزی انقلاب اسلامی بر جبهه باطل بروز پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: به‌ویژه در زمانی که دشمنی دشمنان جلوه بیشتری می‌یابد، این دشمنی‌ها هیچ‌گاه کم نشده و به‌روز ابعاد جدیدی پیدا می‌کند، اما نقش پاسداران ما سبب شده که امروز به‌راحتی و با امنیت در کشور زندگی کنیم.

فدوی با بیان اینکه دشمنان به این نکته توجه دارند که قدرت نظام جمهوری اسلامی افزایش یافته است، گفت: در این راستا عظمت جبهه حق به‌خوبی نمایان است. دشمنان در تمام موضوعات علیه جمهوری اسلامی اقدام کرده و به این موضوع اقرار کرده‌اند که در تلاش‌های خود شکست خورده‌اند.

وی ادامه داد: هیچ کس جرأت تیراندازی حتی با یک تیر را نیز به کشور ما نداشته و بدون استثنا دشمن با شکست مواجه شده است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: آمریکا خود را ابرقدرت می‌داند اما رئیس جمهور آمریکا به این موضوع اقرار کرده است که "با وجود ایران نتوانستیم سوریه را ساقط کنیم".

فدوی با اشاره به انجام تکالیف الهی در طیف وسیع خود از جمله در پاسداری از انقلاب اسلامی، ابراز کرد: از جمله تکالیف این است که زیر بار ظلم نرویم، در بیش از 40 سال بر این تکالیف مصرّ بودیم و بر آن‌ها عمل کردیم، نمونه آن تقدیم‌ شهدای انقلاب اسلامی است، تعداد زیادی نیز پای انقلاب ایستاده‌اند تا با شهادت سرانجام خود را تعیین کنند و خداوند نیز کمک‌های زیادی کرده است.

وی تصریح کرد: دشمن اظهار می‌کند که ایران به چه توانمندی‌هایی رسیده است که این توانمندی‌ها شامل دفاعی، بازدارندگی و توانمندی‌هایی است که دشمن آن را اظهار می‌کند، این 3 مورد در سال‌های طولانی است که جلوه پیدا کرده است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: وزیر دفاع دولت قبل آمریکا در پایگاه ظفره امارات بیان کرد که "ما و متحدان خود در اروپا و متحدان در منطقه به‌دنبال این هستیم که توانی ایجاد کنیم تا در برابر ایران بازدارنده باشد".

وی تصریح کرد: بیش از 30 سال است هنوز کسی جرأت نداشته است حتی یک تیر به‌سمت ایران شلیک کند و در زمان جنگ‌های مختلف در منطقه، ما در وسط این آتش به‌برکت انقلاب اسلامی استوار ایستاده‌ایم که این موضوع به انجام تکالیف الهی بازمی‌گردد، این تکالیف را به‌خوبی انجام داده‌ایم، انقلابیون در انقلاب اسلامی و دلدادگان به شهدا به تکالیف خود در حد قابل قبول عمل می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز به نقل از خبرنگار فرهنگی‌باشگاه خبرنگاران پویا، سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم گرامیداشت سی‌ وهفتمین سالروز اسارت حاج احمد متوسلیان و دپیلمات‌های ربوده شده کشورمان در بیروت به دست عوامل رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت که امروز یاد کسانی را گرامی میداریم که خالصانه برای خدا قدم برداشتند و خداوند به همین دلیل به آنها عظمتی داده است تا دیگران از آنها بهره مند می شوند.

او در این مراسم که امشب چهاردهم تیرماه در مسجد جام نارمک برگزار شد، ادامه داد: آنها کسانی بودند که وقتی که پای دشمن به میان می آمد حداکثر قدرت و شدت را داشتند و در مقابل دوستان مهربان بودند. این روند چنان جوششی به میان آورد که محدود به رزمندگان یک لشکر و کشور نیست و مربوط رزمندگان و دلدادگان اسلام ناب محمدی است.

جانشین فرمانده کل سپاه بیان کرد: آن روزی که حاج احمد متوسلیان به آن خطه بزرگ پای گذاشت عظمتی بعد از آن  حضور پای نهاده شد که کسی فکر نمی‌کرد چنین قدرتی شکل بگیرد.

سردار فدوی با بیان اینکه جنگ 33 روزه با فشار امریکایی ها توسط رژیم صهیونیستی آغاز شد، گفت: دلیل آغاز این جنگ آن بود که نمی تواستند یک حزب الله را در کنار مرزهای فلسطین تحمل کنند. پس از آن نیز آمریکایی‌ها فتنه تکفیری ها را به پا کردند که با احساس تکلیف رزمندگان اسلام این فتنه نابود شد و اکنون تعداد زیادی حزب الله از کشورهای مختلف به وجود آمد.

او با بیان اینکه هر خباثت و دشمنی را که دشمنان علیه جبهه حق به وجود می آورند را باید به عنوان یک فرصت نگاه کرد، اظهار کرد: از روز اول بعد از پیروزی انقلاب جبهه باطل به سرکردگی امریکا دشمنی خود را با شلیک گلوله ایجاد کرد که اولین حمله آنها صبح 24 بهمن در کردستان آغاز شد و از آن زمان تاکنون این دشمنی بی تعطیلی ادامه داشته است.

جانشین فرمانده کل سپاه عنوان کرد: ممکن است دشمنان از لحاظ‌های دنیوی از ما بالاتر باشند  ولی نتیجه اعمال آنها علیه انقلاب اسلامی برعکس شده است.

او افزود: جبهه حق از یک عاملی برخوردار است که تمامی جبهه کفر از پس جبهه حق بر نمی‌آیند زیرا جبهه حق در طول تاریخ خودش به قدرت بی انتهای خدا خود را وصل کرده است. ما جبهه حقی هستیم که اتصال خود را به خدا وصل کردیم و دلیلش بیش از 200 هزار شهیدی است که در راه خدا داده‌ایم.

سردار فدوی گفت:  آن زمان که حاج احمد متوسلیان و رزمندگان تیپ حضرت رسول به لبنان رفتند، اوضاع غیر قابل قیاس با الان بود و اسرائیلی ها تا بیروت رفته بودند و زمانی که رزمندگان جبهه حق رفتند به سرعت فرار کردند و رفتند.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت که وزیر سابق دفاع آمریکا می گوید که ما و هم پیمانان منطقه و غیر منطقه به دنبال توانی هستیم که با ایران مقابله کنیم، الان با گذشت 30 سال از پایان جنگ دشمنان قبول دارند که قدرت ما از بازدارندگی عبور کرده و آنها باید بازدارندگی ایجاد کند‌.

سردار فدوی بیان کرد: در این 40 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما در سخت ترین کارها که اهدای جانمان بود به پیروزی رسیدیم و اکنون نیز این که درگیر اوضاع اقتصادی هستیم بر طبق  آیات قرآن و عمل به وظیفه می‌توانیم پیروز شویم.

صفحه1 از11

کتاب هفته

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 92 از ارائه به موقع ...
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 92 از ارائه به موقع ...

اوقات شرعی به افق استان البرز

نظرسنجی

کیفیت نسخه جدید وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید ؟

عالی - 50%
قابل قبول - 25%
متوسط - 25%
ضعیف - 0%

مجموع آراء: 4
The voting for this poll has ended on: آوریل 1, 2015

آمار پایگاه

بازدید امروز1994
بازدید دیروز3042
بازدید این هفته5036
بازدید این ماه45213
کل بازدید1676539

پشتیبانی آنلاین

<