امام جعفر صادق عليه السلام:

ان الله عز و جل إذا أحب عبدا فعمل قليلا جزاه بالقليل الكثير.

 چون خداي تعالي بنده اي را دوست دارد و او عمل كوچكي انجام دهد ، خدا او را پاداش بزرگ دهد .

اصول كافي ، ج 3 ، ص 137 – 138

نقشه سایت:

اداره کل

اداره کل (540)

زیرمجموعه ها

زندگینامه امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)

زندگینامه امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) (0)

مقدمه:

امام علی ‌بن موسی‌الرضا (علیه السلام) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام می‌باشند.

ایشان در سن 35 سالگی عهده‌دار مسئولیت امامت و رهبری شیعیان گردیدند و حیات ایشان مقارن بود با خلافت خلفای عباسی که سختی‌ها و رنج بسیاری را بر امام رواداشتند و سر انجام مأمون عباسی ایشان را در سن 55 سالگی به شهادت رساند. در این نوشته به طور خلاصه، بعضی از ابعاد زندگانی آن حضرت را بررسی می‌نماییم.

 

نام، لقب و کنیه امام:

نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان "رضا" به معنای "خشنودی" می‌باشد. امام محمد تقی (علیه السلام) امام نهم و فرزند ایشان سبب نامیده شدن آن حضرت به این لقب را اینگونه نقل می‌فرمایند: "خداوند او را رضا لقب نهاد زیرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمین از او خشنود بوده‌اند و ایشان را برای امامت پسندیده‌اند و همینطور (به خاطر خلق و خوی نیکوی امام) هم دوستان و نزدیکان و هم دشمنان از ایشان راضی و خشنود بود‌ند."

یکی از القاب مشهور حضرت "عالم آل محمد" است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان می‌باشد. جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش، بویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد دلیل کوچکی بر این سخن است، که قسمتی از این مناظرات در بخش "جنبه علمی امام" آمده است. این توانایی و برتری امام، در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان می‌باشد و با تأمل در سخنان امام در این مناظرات، کاملاً این مطلب روشن می‌گردد که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمی‌تواند سرچشمه گرفته باشد.

 

پدر و مادر امام:

پدر بزرگوار ایشان امام موسی کاظم (علیه السلام) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال 183 ﻫ.ق. به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند و مادر گرامیشان "نجمه" نام داشت.

 

تولد امام:

حضرت رضا (علیه السلام) در یازدهم ذیقعدﺓ الحرام سال 148 هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند. از قول مادر ایشان نقل شده است که: "هنگامی‌که به حضرتش حامله شدم به هیچ وجه ثقل حمل را در خود حس نمی‌کردم و وقتی به خواب می‌رفتم، صدای تسبیح و تمجید حق تعالی و ذکر "لااله‌الاالله" را از شکم خود می‌شنیدم، اما چون بیدار می‌شدم دیگر صدایی بگوش نمی‌رسید. هنگامی‌که وضع حمل انجام شد، نوزاد دو دستش را به زمین نهاد و سرش را به سوی آسمان بلند کرد و لبانش را تکان می‌داد؛ گویی چیزی می‌گفت."(2)

 نظیر این واقعه، هنگام تولد دیگر ائمه و بعضی از پیامبران الهی نیز نقل شده است، از جمله حضرت عیسی که به اراده الهی در اوان تولد، در گهواره لب به سخن گشوده و با مردم سخن گفتند که شرح این ماجرا در قرآن کریم آمده است.(3)

 

زندگی امام در مدینه:

حضرت رضا (علیه السلام) تا قبل از هجرت به مرو در مدینه زادگاهشان، ساکن بودند و در آنجا در جوار مدفن پاک رسول خدا و اجداد طاهرینشان به هدایت مردم و تبیین معارف دینی و سیره نبوی می‌پرداختند. مردم مدینه نیز بسیار امام را دوست می‌داشتند و به ایشان همچون پدری مهربان می‌نگریستند. تا قبل از این سفر، با اینکه امام بیشتر سالهای عمرش را در مدینه گذرانده بود، اما در سراسر مملکت اسلامی پیروان بسیاری داشت که گوش به فرمان اوامر امام بودند.

 امام در گفتگویی که با مأمون درباره ولایت عهدی داشتند، در این باره این گونه می‌فرمایند: "همانا ولایت عهدی هیچ امتیازی را بر من نیفزود. هنگامی که من در مدینه بودم فرمان من در شرق و غرب نافذ بود و اگر از کوچه‌های شهر مدینه عبور می‌کردم، عزیرتر از من کسی نبود. مردم پیوسته حاجاتشان را نزد من می‌آوردند و کسی نبود که بتوانم نیاز او را برآورده سازم مگر اینکه این کار را انجام می‌دادم و مردم به چشم عزیز و بزرگ خویش، به من مى‌نگریستند."

 

امامت حضرت رضا (علیه السلام):

امامت و وصایت حضرت رضا (علیه السلام) بارها توسط پدر بزرگوار و اجداد طاهرینشان و رسول اکرم (صلی الله و علیه و اله) اعلام شده بود. به خصوص امام کاظم (علیه السلام) بارها در حضور مردم ایشان را به عنوان وصی و امام بعد از خویش معرفی کرده بودند که به نمونه‌ای از آنها اشاره می‌نماییم.

 یکی از یاران امام موسی کاظم (علیه السلام) می‌گوید: «ما شصت نفر بودیم که موسی بن‌جعفر به جمع ما وارد شد و دست فرزندش علی در دست او بود. فرمود: "آیا می‌دانید من کیستم؟" گفتم: "تو آقا و بزرگ ما هستی." فرمود: "نام و لقب من را بگویید." گفتم: "شما موسی بن جعفر بن محمد هستید." فرمود: "این که با من است کیست؟" گفتم: "علی بن موسی بن جعفر." فرمود: "پس شهادت دهید او در زندگانی من وکیل من است و بعد از مرگ من وصی من می‌باشد."»(4) در حدیث مشهوری نیز که جابر از قول نبى ‌اکرم نقل می‌کند امام رضا (علیه السلام) به عنوان هشتمین امام و وصی پیامبر معرفی شده‌اند. امام صادق (علیه السلام) نیز مکرر به امام کاظم می‌فرمودند که "عالم‌ آل محمد از فرزندان تو است و او وصی بعد از تو می‌باشد."

 

اوضاع سیاسی:

 مدت امامت امام هشتم در حدود بیست سال بود که می‌توان آن را به سه بخش جداگانه تقسیم کرد:

ده سال اول امامت آن حضرت، که همزمان بود با زمامداری هارون.

  • پنج سال بعد از‌ آن که مقارن با خلافت امین بود.
  • پنج سال آخر امامت آن بزرگوار که مصادف با خلافت مأمون و تسلط او بر قلمرو اسلامی آن روز بود.

 مدتی از روزگار زندگانی امام رضا (علیه السلام) همزمان با خلافت هارون الرشید بود. در این زمان است که مصیبت دردناک شهادت پدر بزرگوارشان و دیگر مصیبت‌های اسفبار برای علویان (سادات و نوادگان امیرالمؤمنین) واقع شده است. در آن زمان کوشش‌های فراوانی در تحریک هارون برای کشتن امام رضا (علیه السلام) می‌شد تا آنجا که در نهایت هارون تصمیم بر قتل امام گرفت؛ اما فرصت نیافت نقشه خود را عملی کند. بعد از وفات هارون فرزندش امین به خلافت رسید. در این زمان به علت مرگ هارون ضعف و تزلزل بر حکومت سایه افکنده بود و این تزلزل و غرق بودن امین در فساد و تباهی باعث شده بود که او و دستگاه حکومت، از توجه به سوی امام و پیگیری امر ایشان بازمانند. از این رو می‌توانیم این دوره را در زندگی امام دوران آرامش بنامیم.

اما سرانجام مأمون عباسی توانست برادر خود امین را شکست داده و او را به قتل برساند و لباس قدرت را به تن نماید و توانسته بود با سرکوب شورشیان فرمان خود را در اطراف و اکناف مملکت اسلامی جاری کند. وی حکومت ایالت عراق را به یکی از عمال خویش واگذار کرده بود و خود در مرو اقامت گزید و فضل ‌بن ‌سهل را که مردی بسیار سیاستمدار بود، وزیر و مشاور خویش قرار داد. اما خطری که حکومت او را تهدید می‌کرد علویان بودند که بعد از قرنی تحمل شکنجه و قتل و غارت، اکنون با استفاده از فرصت دو دستگی در خلافت، هر یک به عناوین مختلف در خفا و آشکار عَلم مخالفت با مأمون را برافراشته و خواهان براندازی حکومت عباسی بودند؛ به علاوه آنان در جلب توجه افکار عمومی مسلمین به سوی خود، و کسب حمایت آنها موفق گردیده بودند و دلیل آشکار بر این مدعا این است که هر جا علویان بر ضد حکومت عباسیان قیام و شورش می‌کردند، انبوه مردم از هر طبقه دعوت آنان را اجابت کرده و به یاری آنها بر می‌خواستند و این، بر اثر ستم‌ها و نارواییها و انواع شکنجه‌های دردناکی بود که مردم و بخصوص علویان از دستگاه حکومت عباسی دیده بودند. از این رو مأمون درصدد بر آمده بود تا موجبات برخورد با علویان را برطرف کند. بویژه که او تصمیم داشت تشنجات و بحران‌هایی را که موجب ضعف حکومت او شده بود از میان بردارد و برای استقرار پایه‌های قدرت خود، محیط را امن و آرام سازد. لذا با مشورت وزیر خود فضل بن سهل تصمیم گرفت تا دست به خدعه‌ای بزند. او تصمیم گرفت تا خلافت را به امام پیشنهاد دهد و خود از خلافت به نفع امام کناره‌گیری کند، زیرا حساب می‌کرد نتیجه از دو حال بیرون نیست، یا امام می‌پذیرد و یا نمی‌پذیرد و در هر دو حال برای خود او و خلافت عباسیان، پیروزی است. زیرا اگر بپذیرد ناگزیر، بنابر شرطی که مأمون قرار می‌داد ولایت عهدی آن حضرت را خواهد داشت و همین امر مشروعیت خلافت او را پس از امام نزد تمامی گروه‌ها و فرقه‌های مسلمانان تضمین می‌کرد. بدیهی است برای مأمون آسان بود در مقام ولایتعهدی بدون این که کسی آگاه شود، امام را از میان بردارد تا حکومت به صورت شرعی و قانونی به او بازگردد. در این صورت علویان با خشنودی به حکومت می‌نگریستند و شیعیان خلافت او را شرعی تلقی می‌کردند و او را به عنوان جانشین امام می‌پذیرفتند. از طرف دیگر چون مردم حکومت را مورد تایید امام می‌دانستند لذا قیامهایی که بر ضد حکومت می‌شد جاذبه و مشروعیت خود را از دست می‌داد.

 او می‌اندیشید اگر امام خلافت را نپذیرد ایشان را به اجبار ولیعهد خود می‌کند که در اینصورت بازهم خلافت و حکومت او در میان مردم و شیعیان توجیه می‌گردد و دیگر اعتراضات و شورشهایی که به بهانه غصب خلافت و ستم، توسط عباسیان انجام می‌گرفت دلیل و توجیه خود را از دست می‌داد و با استقبال مردم و دوستداران امام مواجه نمی‌شد. از طرفی او می‌توانست امام را نزد خود ساکن کند و از نزدیک مراقب رفتار امام و پیروانش باشد و هر حرکتی از سوی امام و شیعیان ایشان را سرکوب کند. همچنین او گمان می‌کرد که از طرف دیگر شیعیان و پیروان امام، ایشان را به خاطر نپذیرفتن خلافت در معرض سئوال و انتقاد قرار خواهند داد و امام جایگاه خود را در میان دوستدارانش از دست می‌دهد.

 

سفر به سوی خراسان:

مأمون برای عملی کردن اهداف ذکر شده چند تن از مأموران مخصوص خود را به مدینه، خدمت حضرت رضا (علیه السلام) فرستاد تا حضرت را به اجبار به سوی خراسان روانه کنند. همچنین دستور داد حضرتش را از راهی که کمتر با شیعیان برخورد داشته باشد، بیاورند. مسیر اصلی در آن زمان راه کوفه، جبل، کرمانشاه و قم بوده است که نقاط شیعه‌نشین و مراکز قدرت شیعیان بود. مأمون احتمال می‌داد که ممکن است شیعیان با مشاهده امام در میان خود به شور و هیجان آیند و مانع حرکت ایشان شوند و بخواهند آن حضرت را در میان خود نگه دارند که در این صورت مشکلات حکومت چند برابر می‌شد. لذا امام را از مسیر بصره، اهواز و فارس به سوی مرو حرکت داد.ماموران او نیز پیوسته حضرت را زیر نظر داشتند و اعمال امام را به او گزارش می‌دادند.

 

حدیث سلسلة الذهب:

در طول سفر امام به مرو، هر کجا توقف می‌فرمودند، برکات زیادی شامل حال مردم آن منطقه می‌شد. از جمله هنگامیکه امام در مسیر حرکت خود وارد نیشابور شدند و در حالی که در محملی قرار داشتند از وسط شهر نیشابور عبور کردند. مردم زیادی که خبر ورود امام به نیشابور را شنیده بودند، همگی به استقبال حضرت آمدند. در این هنگام دو تن از علما و حافظان حدیث نبوی، به همراه گروه‌های بیشماری از طالبان علم و اهل حدیث و درایت، مهار مرکب را گرفته و عرضه داشتند: "ای امام بزرگ و ای فرزند امامان بزرگوار، تو را به حق پدران پاک و اجداد بزرگوارت سوگند می‌دهیم که رخسار فرخنده خویش را به ما نشان دهی و حدیثی از پدران و جد بزرگوارتان، پیامبر خدا، برای ما بیان فرمایی تا یادگاری نزد ما باشد." امام دستور توقف مرکب را دادند و دیدگان مردم به مشاهده طلعت مبارک امام روشن گردید. مردم از مشاهده جمال حضرت بسیار شاد شدند به طوری که بعضی از شدت شوق می‌گریستند و آنهایی که نزدیک ایشان بودند، بر مرکب امام بوسه می‌زدند. ولوله عظیمی در شهر طنین افکنده بود به طوری که بزرگان شهر با صدای بلند از مردم می‌خواستند که سکوت نمایند تا حدیثی از آن حضرت بشنوند. تا اینکه پس از مدتی مردم ساکت شدند و حضرت حدیث ذیل را کلمه به کلمه از قول پدر گرامیشان و از قول اجداد طاهرینشان به نقل از رسول خدا و به نقل از جبرائیل از سوی حضرت حق سبحانه و تعالی املاء فرمودند: "کلمه لااله‌الاالله حصار من است پس هر کس آن را بگوید داخل حصار من شده و کسی که داخل حصار من گردد ایمن از عذاب من خواهد بود." سپس امام فرمودند: "اما این شروطی دارد و من، خود، از جمله آن شروط هستم."

 این حدیث بیانگر این است که از شروط اقرار به کلمه لااله‌الاالله که مقوم اصل توحید در دین می‌باشد، اقرار به امامت آن حضرت و اطاعت و پذیرش گفتار و رفتار امام می‌باشد که از جانب خداوند تعالی تعیین شده است. در حقیقت امام شرط رهایی از عذاب الهی را توحید و شرط توحید را قبول ولایت و امامت می‌دانند.

 

ولایت عهدی:

باری، چون حضرت رضا (علیه السلام) وارد مرو شدند، مأمون از ایشان استقبال شایانی کرد و در مجلسی که همه ارکان دولت حضور داشتند صحبت کرد و گفت: "همه بدانند من در آل عباس و آل علی (علیه السلام) هیچ کس را بهتر و صاحب حق‌تر به امر خلافت از علی بن موسی رضا (علیه السلام) ندیدم." پس از آن به حضرت رو کرد و گفت: "تصمیم گرفته‌ام که خود را از خلافت خلع کنم و آن را به شما واگذار نمایم." حضرت فرمودند: "اگر خلافت را خدا برای تو قرار داده جایز نیست که به دیگری ببخشی و اگر خلافت از آن تو نیست، تو چه اختیاری داری که به دیگری تفویض نمایی." مأمون بر خواسته خود پافشاری کرد و بر امام اصرار ورزید. اما امام فرمودند:‌ "هرگز قبول نخواهم کرد." وقتی مأمون مأیوس شد گفت: "پس ولایت عهدی را قبول کن تا بعد از من شما خلیفه و جانشین من باشید." این اصرار مأمون و انکار امام تا دو ماه طول کشید و حضرت قبول نمی‌فرمودند و می‌گفتند: "از پدرانم شنیدم، من قبل از تو از دنیا خواهم رفت و مرا با زهر شهید خواهند کرد و بر من ملائک زمین و آسمان خواهند گریست و در وادی غربت در کنار هارون ‌الرشید دفن خواهم شد." اما مأمون بر این امر پافشاری نمود تا آنجاکه مخفیانه و در مجلس خصوصی حضرت را تهدید به مرگ کرد. لذا حضرت فرمودند: "اینک که مجبورم، قبول می‌کنم به شرط آنکه کسی را نصب یا عزل نکنم و رسمی را تغییر ندهم و سنتی را نشکنم و از دور بر بساط خلافت نظر داشته باشم." مأمون با این شرط راضی شد. پس از آن حضرت، دست را به سوی آسمان بلند کردند و فرمودند: "خداوندا! تو می‌دانی که مرا به اکراه وادار نمودند و به اجبار این امر را اختیار کردم؛ پس مرا مؤاخذه نکن همان گونه که دو پیغمبر خود یوسف و دانیال را هنگام قبول ولایت پادشاهان زمان خود مؤاخذه نکردی. خداوندا، عهدی نیست جز عهد تو و ولایتی نیست مگر از جانب تو، پس به من توفیق ده که دین تو را برپا دارم و سنت پیامبر تو را زنده نگاه دارم. همانا که تو نیکو مولا و نیکو یاوری هستی."

 

جنبه علمی امام:

مأمون که پیوسته شور و اشتیاق مردم نسبت به امام و اعتبار بی‌همتای امام را در میان ایشان می‌دید می‌خواست تا این قداست و اعتبار را خدشه‌دار سازد و از جمله کارهایی که برای رسیدن به این هدف انجام داد تشکیل جلسات مناظره‌ای بین امام و دانشمندان علوم مختلف از سراسر دنیا بود، تا آنها با امام به بحث بپردازند، شاید بتوانند امام را از نظر علمی شکست داده و وجهه علمی امام را زیر سوال ببرند که شرح یکی از این مجالس را می‌آوریم:

 "برای یکی از این مناظرات، مأمون فضل بن سهل را امر کرد که اساتید کلام و حکمت را از سراسر دنیا دعوت کند تا با امام به مناظره بنشینند. فضل نیز اسقف اعظم نصاری، بزرگ علمای یهود، روسای صابئین (پیروان حضرت یحیی)، بزرگ موبدان زرتشتیان و دیگر متکلمین وقت را دعوت کرد. مأمون هم آنها را به حضور پذیرفت و از آنها پذیرایی شایانی کرد و به آنان گفت: "دوست دارم که با پسر عموی من (مأمون از نوادگان عباس عموی پیامبر است که ناگزیر پسر عموی امام می‌باشد.) که از مدینه پیش من آمده مناظره کنید." صبح روز بعد مجلس آراسته‌ای تشکیل داد و مردی را به خدمت حضرت رضا (علیه السلام) فرستاد و حضرت را دعوت کرد. حضرت نیز دعوت او را پذیرفتند و به او فرمودند: "آیا می‌خواهی بدانی که مأمون کی از این کار خود پشیمان می‌شود." او گفت: "بلی فدایت شوم." امام فرمودند: "وقتی مأمون دلایل مرا بر رد اهل تورات از خود تورات و بر اهل انجیل از خود انجیل و از اهل زبور از زبورشان و بر صابئین بزبان ایشان و بر آتش‌پرستان بزبان فارسی و بر رومیان به زبان رومی‌شان بشنود و ببیند که سخنان تک ‌تک اینان را رد کردم و آنها سخن خود را رها کردند و سخن مرا پذیرفتند آنوقت مأمون می‌فهمد که توانایی کاری را که می‌خواهد انجام دهد ندارد و پشیمان می‌شود و لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم." سپس حضرت به مجلس مأمون تشریف ‌فرما شدند و با ورود حضرت، مأمون ایشان را برای جمع معرفی کرد و سپس گفت: "دوست دارم با ایشان مناظره کنید." حضرت رضا (علیه السلام) نیز با تمامی آنها از کتاب خودشان درباره دین و مذهبشان مباحثه نمودند. سپس امام فرمود: "اگر کسی در میان شما مخالف اسلام است بدون شرم و خجالت سئوال کند." عمران صایی که یکی از متکلمین بود از حضرت سؤالات بسیاری کرد و حضرت تمام سؤالات او را یک به یک پاسخ گفتند و او را قانع نمودند. او پس از شنیدن جواب سؤالات خود از امام، شهادتین را بر زبان جاری کرد و اسلام آورد و با برتری مسلم امام، جلسه به پایان رسید و مردم متفرق شدند. روز بعد حضرت، عمران صایی را به حضور طلبیدند و او را بسیار اکرام کردند و از آن به بعد عمران صایی خود یکی از مبلغین دین مبین اسلام گردید.

 رجاء ابن ضحاک که از طرف مأمون مامور حرکت دادن امام از مدینه به سوی مرو بود، می‌گوید: «آن حضرت در هیچ شهری وارد نمی‌شد مگر اینکه مردم از هر سو به او روی می‌آوردند و مسائل دینی خود را از امام می‌پرسیدند. ایشان نیز به آنها پاسخ می‌گفت و احادیث بسیاری از پیامبر خدا و حضرت علی (علیه السلام) بیان می‌فرمود. هنگامی که از این سفر بازگشتم نزد مأمون رفتم. او از چگونگی رفتار امام در طول سفر پرسید و من نیز آنچه را در طول سفر از ایشان دیده بودم بازگو کردم. مأمون گفت: "آری، ای پسر ضحاک! ایشان بهترین، داناترین و عابدترین مردم روی زمین است."»

 

اخلاق و منش امام:

خصوصیات اخلاقی و زهد و تقوای آن حضرت به گونه‌ای بود که حتی دشمنان خویش را نیز شیفته و مجذوب خود کرده بود. با مردم در نهایت ادب تواضع و مهربانی رفتار می‌کرد و هیچ گاه خود را از مردم جدا نمی‌نمود.

 یکی از یاران امام می‌گوید: "هیچ گاه ندیدم که امام رضا (علیه السلام) در سخن بر کسی جفا ورزد و نیز ندیدم که سخن کسی را پیش از تمام شدن قطع کند. هرگز نیازمندی را که می‌توانست نیازش را برآورده سازد رد نمی‌کرد در حضور دیگری پایش را دراز نمی‌فرمود. هرگز ندیدم به کسی از خدمتکارانش بدگویی کند. خنده او قهقهه نبود بلکه تبسم می‌فرمود. چون سفره غذا به میان می‌آمد، همه افراد خانه حتی دربان و مهتر را نیز بر سر سفره خویش می‌نشاند و آنان همراه با امام غذا می‌خوردند. شبها کم می‌خوابید و بسیاری از شبها را به عبادت می‌گذراند. بسیار روزه می‌گرفت و روزه سه روز در ماه را ترک نمی‌کرد. کار خیر و انفاق پنهان بسیار داشت. بیشتر در شبهای تاریک، مخفیانه به فقرا کمک می‌کرد."(5) یکی دیگر از یاران ایشان می‌گوید: "فرش آن حضرت در تابستان حصیر و در زمستان پلاسی بود. لباس او در خانه درشت و خشن بود، اما هنگامی که در مجالس عمومی شرکت می‌کرد، خود را می‌آراست (لباسهای خوب و متعارف می‌پوشید).(6) شبی امام میهمان داشت، در میان صحبت چراغ ایرادی پیدا کرد، میهمان امام دست پیش آورد تا چراغ را درست کند، اما امام نگذاشت و خود این کار را انجام داد و فرمود: "ما گروهی هستیم که میهمانان خود را به کار نمی‌گیریم."(7)

 شخصی به امام عرض کرد: "به خدا سوگند هیچکس در روی زمین از جهت برتری و شرافت اجداد، به شما نمی‌رسد." امام فرمودند:" تقوی به آنان شرافت داد و اطاعت پروردگار، آنان را بزرگوار ساخت."(8)

 مردی از اهالی بلخ می‌گوید: "در سفر خراسان با امام رضا (علیه السلام) همراه بودم. روزی سفره گسترده بودند و امام همه خدمتگزاران حتی سیاهان را بر آن سفره نشاند تا همراه ایشان غذا بخورند. من به امام عرض کردم: "فدایت شوم بهتر است اینان بر سفره‌ای جداگانه بنشینند." امام فرمود: "ساکت باش، پروردگار همه یکی است. پدر و مادر همه یکی است و پاداش هم به اعمال است."(9)

 یاسر، خادم حضرت می‌گوید: «امام رضا (علیه السلام) به ما فرموده بود: "اگر بالای سرتان ایستادم (و شما را برای کاری طلبیدم) و شما مشغول غذا خوردن بودید بر نخیزید تا غذایتان تمام شود. به همین جهت بسیار اتفاق می‌افتاد که امام ما را صدا می‌کرد و در پاسخ او می‌گفتند: "به غذا خوردن مشغولند." و آن گرامی می‌فرمود: "بگذارید غذایشان تمام شود."»(10)

 یکبار غریبی خدمت امام رسید و سلام کرد و گفت: "من از دوستداران شما و پدران و اجدادتان هستم. از حج بازگشته‌ام و خرجی راه را تمام کرده‌ام اگر مایلید مبلغی به من مرحمت کنید تا خود را به وطنم برسانم و در آنجا معادل همان مبلغ را صدقه خواهم داد زیرا من در شهر خویش فقیر نیستم و اینک در سفر نیازمند مانده‌ام." امام برخاست و به اطاقی دیگر رفت و از پشت در دست خویش را بیرون آورد و فرمود: "این دویست دینار را بگیر و توشه راه کن و لازم نیست که از جانب من معادل آن صدقه دهی."

 آن شخص نیز دینارها را گرفت و رفت. از امام پرسیدند: "چرا چنین کردید که شما را هنگام گرفتن دینارها نبیند؟" فرمود: "تا شرمندگی نیاز و سوال را در او نبینم."(11)

 امامان معصوم و گرامی ما در تربیت پیروان و راهنمایی ایشان تنها به گفتار اکتفا نمی‌کردند و در مورد اعمال آنان توجه و مراقبت ویژه ای مبذول می‌داشتند.

 یکی از یاران امام رضا (علیه السلام) می‌گوید: «روزی همراه امام به خانه ایشان رفتم. غلامان حضرت مشغول بنایی بودند. امام در میان آنها غریبه‌ای دید و پرسید: "این کیست؟" عرض کردند: "به ما کمک می‌کند و به او دستمزدی خواهیم داد." امام فرمود: "مزدش را تعیین کرده‌اید؟" گفتند: "نه هر چه بدهیم می‌پذیرد." امام برآشفت و به من فرمود: "من بارها به اینها گفته‌ام که هیچکس را نیاورید مگر آنکه قبلا مزدش را تعیین کنید و قرارداد ببندید. کسی که بدون قرارداد و تعیین مزد، کاری انجام می‌دهد، اگر سه برابر مزدش را بدهی باز گمان می‌کند مزدش را کم داده‌ای ولی اگر قرارداد ببندی و به مقدار معین شده بپردازی از تو خشنود خواهد بود که طبق قرار عمل کرده‌ای و در این صورت اگر بیش از مقدار تعیین شده چیزی به او بدهی، هر چند کم و ناچیز باشد؛ می‌فهمد که بیشتر پرداخته‌ای و سپاسگزار خواهد بود."»(12)

 خادم حضرت می‌گوید: «روزی خدمتکاران میوه‌ای می‌خوردند. آنها میوه را به تمامی نخورده و باقی آنرا دور ریختند. حضرت رضا (علیه السلام) به آنها فرمود: "سبحان الله اگر شما از آن بی‌نیاز هستید، آنرا به کسانی که بدان نیازمندند بدهید."»

 

مختصری از کلمات حکمت‌آمیز امام:

امام فرمودند: "دوست هر کس عقل اوست و دشمن هر کس جهل و نادانی و حماقت است."

امام فرمودند: "علم و دانش همانند گنجی می‌ماند که کلید آن سؤال است، پس بپرسید. خداوند شما را رحمت کند زیرا در این امر چهار طایفه دارای اجر می‌باشند: 1- سؤال کننده 2- آموزنده 3- شنونده 4- پاسخ دهنده."

امام فرمودند: "مهرورزی و دوستی با مردم نصف عقل است."

امام فرمودند: "چیزی نیست که چشمانت آنرا بنگرد مگر آنکه در آن پند و اندرزی است."

امام فرمودند: "نظافت و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است."

 

شهادت امام:

 در نحوه به شهادت رسیدن امام نقل شده است که مأمون به یکی از خدمتکاران خویش دستور داده بود تا ناخن‌های دستش را بلند نگه دارد و بعد به او دستور داد تا دست خود را به زهر مخصوصی آلوده کند و در بین ناخن‌هایش زهر قرار دهد و اناری را با دستان زهر‌آلودش دانه کند و او دستور مأمون را اجابت کرد. مأمون نیز انار زهرآلوده را خدمت حضرت گذارد و اصرار کرد که امام از آن انار تناول کنند. اما حضرت از خوردن امتناع فرمودند و مأمون اصرار کرد تا جایی که حضرت را تهدید به مرگ نمود و حضرت به جبر، قدری از آن انار مسموم تناول فرمودند. بعد از گذشت چند ساعت زهر اثر کرد و حال حضرت دگرگون گردید و صبح روز بعد در سحرگاه روز 29 صفر سال 203 هجری قمری امام رضا (علیه السلام) به شهادت رسیدند.

 

تدفین امام:

به قدرت و اراده الهی امام جواد (علیه السلام) فرزند و امام بعد از آن حضرت به دور از چشم دشمنان، بدن مطهر ایشان را غسل داده و بر آن نماز گذاردند و پیکر پاک ایشان با مشایعت بسیاری از شیعیان و دوستداران آن حضرت در مشهد دفن گردید و قرنهاست که مزار این امام بزرگوار مایه برکت و مباهات ایرانیان است.

مشاهده مطلب...

امام خامنه‌ای در دیدار علیرضا کریمی، کشتی‌گیر سرافراز کشورمان فرمودند: من از اینکه نشان دادید جوانی از جوانهای ما حاضر است برای یک هدف بزرگ پا روی نفس خود بگذارد، واقعاً احساس عزت کردم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز (یکشنبه) در دیدار آقای علیرضا کریمی کشتی‌گیر سرافراز کشورمان در مسابقات جهانی کشتی زیر 23 سال جهان و خانواده‌ی او، از خودگذشتگی و عزت‌آفرینی این پهلوان جوان را مورد تجلیل و تقدیر قرار دادند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تحسین اقدام علیرضا کریمی، کار بزرگ او را از سنخ کار پهلوانان نامداری همچون پوریای ولی دانستند و گفتند: من از اینکه نشان دادید جوانی از جوانهای ما حاضر است برای یک هدف بزرگ و بلند پا بر روی نفس خود بگذارد و از حق قطعی و قهرمانی مسلم صرف‌نظر کند، واقعاً احساس عزت کردم.

ایشان افزودند: قدر این کار را بدانید و اجر معنوی آن را از خدا بخواهید، البته مسئولان نیز نباید در تجلیل و پاداش مادی کوتاهی کنند.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی، مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز با تبریک فرارسیدن هفته وحدت، افزود: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این هفته را با درایت بسیار خوبشان و با آینده نگری ژرفشان هفته وحدت نامیدند تا با این تدبیر ضرورت وحدت بین فرق مسلمانان را نشان بدهند.

وی اظهار داشت: این نامگذاری نشان از ژرف نگری حضرت امام (ره) داشت که امروز ثمره این اتحاد و اتفاق را در جامعه می بینیم و بر عکس نتیجه ی اختلاف بین فرق مذهبی را هم شاهدیم که قتل و غارت و فجایع بسیار زیادی را در برداشته است.

وی گفت: در بین شیعه و سنی وجوه مشترک بسیار زیادی وجود دارد که متاسفانه دشمنان اسلام با توجه به هدفی که همان ایجاد اختلاف است، نکات ریز و مسائل کاملا جزیی را درشت کرده و ما را از اصل دور کرده اند.

وی ادامه داد: در حالیکه کتاب ما و اهل سنت قرآن کریم است و خدای ما یکی است و پیامبر ما پیامبر گرامی اسلام (ص)، قبله همه ما کعبه است و همه اهل نماز و روزه، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر هستیم و این نشان دهنده این امر است که در کلیات هیچ اختلافی بین شیعه و سنی وجود ندارد.

مسعودی، افزود: دشمنان اسلام مسلمانان را از این کلیات بسیار ارزشمند و پرمحتوا دور کرده اند و ما را به یکسری جزییات مشغول کرده اند که نمی تواند در کل سببی برای ایجاد اختلاف بین ما و اهل سنت باشد.

وی با بیان اینکه دوراندیشی امام راحل بر نامگذاری هفته وحدت نشان از یک سیاست، نگاه و ارزش داشته، اظهار داشت: در نگاه به زندگی ائمه اطهار (ع) می توان
دید که در طول زمان امامت شان برای حفظ وحدت بین جوامع اسلامی بسیارکوشیدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز اضافه کرد: دلیل خانه نشینی 25 ساله امام علی (ع) دوری از اختلاف بین مسلمانان بود و امام حسن مجتبی (ع) نیز اگر صلح را پذیرفتند برای این بود که بین مسلمانان ایجاد اختلاف نشود.

وی گفت: امروز هم شاهد هستیم که دشمنان ما چه به نام شیعی انگلیسی و چه به نام وهابیون متاسفانه اقدام به ایجاد اختلاف کردند و در حالیکه پس پرده شیعه انگلیسی و وهابیون صهیونیسم و انگلیس هستند که از یک سفره ارتزاق می‌کنند ولی برای اینکه اذهان و احساسات مردم را تحریک کنند، در ظاهر با هم مخالفت می‌کنند.

مسعودی افزود: این ظاهرسازی برای این است که اذهان و احساسات مردم را تحریک و ثمره این تحریک چیزی نخواهد بود جز شیعه کشی، مسلمان کشی، قتل، غارت، تجاوز، کشت و کشتار و تخریب که متاسفانه در سراسر جهان شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: برای دوری از این جنایات و اختلافات می طلبد که یک انسان مسلمان هوشمند و هوشیار ضرورت وحدت برایش به خوبی هویدا شود و بر همان اساس در فکر ایجاد وحدت، همراهی و همدلی با برادران مسلمان شیعی و سنی خودش باشد و سعی کند از این اتحاد و اتفاق جریان را به گونه ای رقم بزند تا پشت صهیونیسم به خاک مالیده شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز، گفت: دشمنان اسلام با اتحاد و اتفاق مسلمانان به یک اصل ناامیدی می رسند واسلام و مسلمین اگر در کنار هم باشند و همه مسلمانان در کنار هم ید واحده شوند، هیچ قدرتی با آن ها توان مقابله نخواهد داشت.

وی بیان داشت: مسلمانان اگر حول محور آیه شریفه «واعتصوا به حبل الله جمیعا ولاتفرقوا» تلاش کنند و به حبل الهی چنگ بزنند و در زیر سایه سار حضرت حق جل و عز له قرآن و اهل بیت باشند، ثمره آن را در حفظ وحدت خواهیم دید که بلاد اسلامی با حفظ وحدت مترقی ترین بلاد، پیشرفته ترین بلاد، متمدن ترین بلاد و امن ترین بلاد در سراسر عالم خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی، مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز با بیان اینکه روز های هشتم و نهم ربیع الاول مصادف با شهادت امام حسن عسکری علیه السلام و آغاز امامت حضرت ولی عصر عج است،گفت:برگزاری برنامه های مفید و اثرگذار در رابطه با آشنا کردن نسل جوان جامعه با ولایت و امامت امری لازم و ضروریست.

حجت‌الاسلام مسعودی، اذعان کرد:همچنانکه در احادیث و روایات نبوی ذکر شده است،گفت:«من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه»: هرکس که بمرید و امام عصر خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.

این مسئول فرهنگی، خاطر نشان کرد:شناخت جایگاه ولایت و ضرورت وجود ایشان برای جامعه اسلامی ضروریست همچنانکه الان در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) حضرت امام خامنه‌ای مد ظله العالی سکان داره اداره امور مسلمین بالاخص شیعیان است و مدیریت انقلابی ایشان امروز آرامش و امنیت را برای مردم ایران و عراق و سوریه به ارمغان اورده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز،گفت:باید قشر جوان جامعه به خوبی با فلسفه ولایت آشنا شوند چراکه یکی از نقشه های شوم دشمن تضعیف ارتباط باورهای ما در ارتباط با شخصیت امام زمان (عج ) است.

وی گفت:با توجه به اینکه در این دهه دانشگاه ها،مدارس و موسسات اقدام به برگزاری جشن می‌کنند باید در جریان برگزاری این جشن ها شأن ولایت به خوبی رعایت شود و این امر با همکاری و همیاری دستگاه های فرهنگی به‌ویژه سازمان تبلیغات اسلامی امکان پذیر است.

حجت‌الاسلام مسعودی، یکی از دلایل اصلی بقا و دوام این نظام اسلامی با توجه به این همه هجمه، چه هجمه فرهنگی و چه تحریم های ظالمانه را وجود نازنین حضرت ولی عصر(عج) ارواحنا لمقدم ترابه الفدا ذکر کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز، حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی،مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز گفت: آیات و روایاتی که به دست ما رسیده است در واقع تأمین کننده سعادت و خوشبختی بشر است و این آیات سراسر پند و اندرز برای کسانی است که به دنبال دست یابی به یک زندگی سالم و سعادتمندانه هستند.

حجت‌الاسلام مسعودی،افزود: توجه به فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر باید به‌عنوان یکی از مهمترین اقدامات فرهنگی در دستور کار دستگاه‌های مرتبط با این امر خداپسندانه قرار گیرد.

وی ادامه داد: جامعه‌ای که در آن فرهنگ قرآنی و آموزه‌های دینی محور فعالیت‌ها و رفتارهای اجتماعی قرار گیرد آن جامعه امن و به دور از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

سید عباس مسعودی، خاطر نشان کرد: تبلیغات اسلامی البرز با همکاری سپاه استان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات قابل توجهی را در راستای نهادینه‌کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در البرز انجام داده است.

حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی گفت: باید جوانان به خوبی با این فریضه آشنا شوند و انجام آن در دستور کار خود قرار دهند و جامعه‌ای که قواعد و دستورات دینی در آن پیاده شود آن جامعه از بسیاری از معضلات مصون خواهد ماند.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز ،  امید سبزعلی،مسئول روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز از مدیر مسئول روزنامه سپیدار برای پوشش خبری فعالیت ها و برنامه های این اداره کل و ادارات تابعه تقدیر و تشکر کرد.

امید سبزعلی،مسئول روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز از جعفری،مدیر مسئول روزنامه سپیدار برای پوشش خبری فعالیت ها و برنامه های این اداره کل و ادارات تابعه تقدیر و تشکر کرد. وی گفت:روزنامه سپیدار در ارتباط گیری با روابط عمومی این اداره کل و رابطین خبری شهرستانها تقریبا تمامی فعالیت ها و برنامه های این اداره کل را در سطح استان پوشش می دهد.

امید سبزعلی،ارتباط گیری روابط عمومی های دستگاه های فرهنگی با رسانه ها را یکی از عوامل مهم در توسعه و ترویج آموزه های دینی خاطر نشان کرد و گفت:ارتباط رسانه با روابطی عمومی ها به منزله انعکاس عملکرد یک دستگاه اجرایی و نهاد فرهنگی است که خوشبختانه این روزنامه فعال در سطح استان البرز نقش موثر و مهم خود را در نهادینه کردن ارزش های دینی و معنوی در این استان به خوبی ایفا کرده است.

مسئول روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز،رسانه را خط مقدم جبهه فرهنگی در مقابله با اقدامات سوء دشمنان به منظور کم رنگ کردن ارزش ها و اموزه های دین برشمرد و گفت:ارتباط دوسویه رسانه و روابط عمومی به منظور تعامل در راستای توسعه آموزه های دینی می تواند راهگشای بسیاری از معضلات فرهنگی باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز، حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی،مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز گفت: آیات و روایاتی که به دست ما رسیده است در واقع تأمین کننده سعادت و خوشبختی بشر است و این آیات سراسر پند و اندرز برای کسانی است که به دنبال دست یابی به یک زندگی سالم و سعادتمندانه هستند.

حجت‌الاسلام مسعودی،افزود: توجه به فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر باید به‌عنوان یکی از مهمترین اقدامات فرهنگی در دستور کار دستگاه‌های مرتبط با این امر خداپسندانه قرار گیرد.

وی ادامه داد: جامعه‌ای که در آن فرهنگ قرآنی و آموزه‌های دینی محور فعالیت‌ها و رفتارهای اجتماعی قرار گیرد آن جامعه امن و به دور از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

سید عباس مسعودی، خاطر نشان کرد: تبلیغات اسلامی البرز با همکاری سپاه استان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات قابل توجهی را در راستای نهادینه‌کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در البرز انجام داده است.

حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی گفت: باید جوانان به خوبی با این فریضه آشنا شوند و انجام آن در دستور کار خود قرار دهند و جامعه‌ای که قواعد و دستورات دینی در آن پیاده شود آن جامعه از بسیاری از معضلات مصون خواهد ماند.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی، مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، گفت:تولید سریال ها و نمایش های مذهبی نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد.

مسعودی،گفت:عصر حاضر عصر تبادل اطلاعات و افکار با بهرگیری از امکانات مدرن در حوزه رسانه و فضای مجازی است و ما هرچه بتوانیم با ساخت و تولید سریال،فیلم، مستند وحتی انیمشین مذهبی در این فضا نفوذ کنیم به همان میزان توانسته ایم آحاد زیادی از افراد جامعه را از انحرافات موجود در این فضا نجاد دهیم.

این مسئول فرهنگی در البرز،اظهار کرد:باید به دنبال اثر گذار ترین شیوه تبلیغ دین باشیم هرچند که بهرگیری از شیوه های سنتی به نوبه خود اثر گذار است لکن امروز خانواده ها در ایران اسلام بیشتر وقت خود را در فضای مجازی و رسانه های می گذرانند.

حجت‌الاسلام مسعودی، خاطر نشان کرد:بایدتلاش کنیم که اموزه های دینی و قرآنی را به معنای واقعی در سطح خانواده ها و اجتماع پیاده کنیم و این امر با بهرگیری از امکانات روز میسر خواهد شد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی،گفت:پذیرش اسلام و عمل به آموزه های آن نیازمند تحملی سختی دل کند از دنیا و زرق و برق آن است و کسی که دراین مسیر گام بردارد شک نکند که در دنیا وآخرت سعادت مند خواهد شد.

وی گفت:یکی از حرکت ها و اقدامات خوب سازمان تبلیغات اسلامی ساخت انیمشین، مستند از زندگی و نحوه تبلیغ روحانیون مستقر در سطح استان است که این اقدام با استقبال خوب مردم روبه رو شده است.

وی در پایان گفت:اسلام کاملترین دینی است که خداوند متعال برای هدایت و جهت دهی به بشریت نازل کرده است و تلاش در راستای نهادینه کردن اموزه های این دین مبین از ارزش و اعتبار بسیار بالای در نزد خداوند متعال برخوردار است.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی، مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز بر توسعه و ترویج فعالیت ها و برنامه های فرهنگی دینی در فضای مجازی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی،افزود:سازمان تبلیغات اسلامی با اتخاذ شیوه های نوین تبلیغی تلاش می‌کند تا مفاهیم ارزشمند دینی را در حوزه فضای مجازی و رسانه توسعه و ترویج دهد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز،یادآور شد:بهرگیری از محتوای ارزشمند دینی زمینه جذب همگانی جوانان و نوجوانان به ارزش های معنوی و مفاهیم قرآنی را فراهم می‌کند لکن در این مسیر باید از روحانیون مجرب در عرصه فضای مجازی بهر برد.

وی گفت:اکثریت مردم ایران علاقمند جذب فرزندانشان به مساجد می باشند و این امر به خاطر دور کردن آنها از انحرافات این فضا توسط دشمنان به قصد ایجاد روحیه ضعیف و بی انگیزگی در نسل جوان کشور است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، خاطر نشان کرد:جوان را باید به دوبال علم و تقوا تجهیز کرد در اینصورت این جوان با گام های استوار و محکم در مسیر دستیابی جامعه به مدینه فاضله عمل خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در عراق از طرف استان البرز 36 موکب راه اندازی می‌شود، افزود: برای استقراردراین موکب ها 100 روحانی، مبلغ و مبلغه اعزام می شوند تا در طول ایام اربعین هم برای اقامه نماز جماعت در موکب ها مستقر باشند و هم پاسخگوی به سئوالات شرعی و شبهات دینی زایرین باشند.

وی اظهار داشت: همچنین 40 نفر راوی نیز اعزام می‌شود تا در کنار این افراد روایت گری واقعه عاشورا را در موکب ها داشته باشند.

وی گفت: در میان این راویان، افرادی هستند که به یکی از 3 زبان انگلیسی، عربی و ترکی استانبولی مسلط هستند تا اگر زایری از دیگر کشورها به موکب ها مراجعه کند بتوانند از برنامه ها استفاده کنند.

مسعودی در ادامه با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی مسئولیت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین را برعهده دارد، افزود: این کمیته تاکنون 6 جلسه برگزار کرده که ثمره این جلسات برگزاری همایشی برای خادمین و مسئولین موکب های اربعین بود.

وی بیان داشت: هدف اصلی از برگزاری این همایش که برای خادمین و مسئولان موکب های اربعین برگزار شد، آشناسازی این افراد و همچنین زایرین با فرهنگ مردم عراق است به طوریکه نکاتی را که در طی سال های گذشته به‌عنوان آسیب شناسایی کردیم به آن ها متذکر شویم و سعی کنیم با کمترین مشکل زایرین در
ایام اربعین حسینی به این سفر معنوی حضور پیدا کنند و بهره لازم را ببرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز با بیان اینکه تا قبل از اربعین حسینی یک همایش دیگر نیز برگزار خواهد شد، ادامه داد: بعضی از آسیب هایی که به دلیل عدم آشنایی مردم ما با فرهنگ مردم عراق در ایام اربعین به وجود آمده بود، احصاء شده، که در این همایش ها نکاتی را که زائرین برای جلوگیری از هرگونه مشکلی باید رعایت کنند، متذکر می شویم.

وی این تذکرات را در بعدهای اخلاقی، اجتماعی و سیاسی عنوان کرد و گفت: یکی از نکاتی که به زائرین تاکید می‌شود این است که به طور حتم با در دست داشتن ویزا به مرزها مراجعه و اقدام به خروج از مرز کنند تا با هیچگونه مشکلی مواجه نشوند.

مسعودی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شد قرار است تا نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی برای ایجاد امنیت پایدار در کشورمان و همچنین نیروهای امنیتی عراق در مرز خودشان در مرز مستقر باشند تا زایرین با ویزا عبور و مرور کنند که هیچگونه مشکل امنیتی برای هیچکدام از کشورها پیش نیاید.

***اجرای طرح نایب الشهدا (ع)

مدیرکل تبلیغات اسلامی،یکی از طرح های جدیدی که در ایام اربعین سال جاری قرار است انجام شود را طرح نایب الشهدا دانست و گفت: در اجرای این طرح قرار شده تا هر زایری نایب یکی از شهدا باشد.

وی افزود: برای اجرای این طرح عکس هرشهیدی به یک زایر داده می‌شود تا روی سینه شان نصب کنند و به‌عنوان آن شهید مدنظر در طول سفر اربعین برنامه زیارتی خودشان را انجام خواهند داد.

این مسئول، فلسفه اینکار را به یادداشتن تمام شهدا در این طول این سفر زیارتی دانست و بیان داشت: فرهنگ ایثار و شهادت را که برگرفته از فرهنگ عاشورا بایستی در تمام ایام زنده نگه داریم.

وی گفت: برای تامین اقلام موکب ها تبلیغاتی در سطح استان شده تا هزینه های اینکار از طریق مردم
تامین شود و در حد توان تلاش شد تا موکب های دایر شده با کمک ها و نذورات مردمی باشد و مردم پرتلاش و فعال وارد عرصه شده اند و امیدواریم ما هم بتوانیم در کنار مردم استان خدمتگزار لایقی برای زایرین حرم حسینی در ایام اربعین باشیم.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز، امید سبزعلی، مسئول روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز،گفت:توسعه و تجهیز روابط عمومی ها به ابزار نوین ضروریست.

وی ادامه داد:یک روابط عمومی در صورتی می تواند موفق باشد که بتواند با در اختیار داشتن ابزار نوین تمام تلاش خود را در راستای انعکاس فعالیت ها و برنامه های دستگاه خود ایفا کند.

امید سبزعلی،اذعان کرد:کمبود نیرو و نبود امکانات مدرن عاملی مهم در ضعف فعالیت ها و برنامه های یک روابط عمومی موفق است.

مسئول روابط عمومی تبلیغات اسلامی البرز،خاطر نشان کرد:روابط عمومی ها پتانسیل مهم دستگاه ها فرهنگی و اجرای در انعکاس صحیح فعالیت ها و برنامه های انها به ادارات می باشند به همین منظور حمایت مدیران و مسئولان از این قشر زحمت کش و فعال ضروریست.

کتاب هفته

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 92 از ارائه به موقع ...
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 92 از ارائه به موقع ...

اوقات شرعی به افق استان البرز

نظرسنجی

کیفیت نسخه جدید وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید ؟

عالی - 50%
قابل قبول - 25%
متوسط - 25%
ضعیف - 0%

مجموع آراء: 4
The voting for this poll has ended on: آوریل 1, 2015

آمار پایگاه

بازدید امروز544
بازدید دیروز1564
بازدید این هفته6851
بازدید این ماه53192
کل بازدید1765448

پشتیبانی آنلاین

<